Het hoofd vol met vragen

Gestart door leonwillems@home.nl, april 04, 2011, 10:17:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

gko

#30
dat is het mysterie, het is geen denken, we moeten dit niet met menselijke maatstaven beoordelen.
Denkt een honingbij als hij je steekt? Als hij kon denken zou hij het niet doen, dit soort processen zijn sinds vele duizenden jaren ontstaan, het enige belangrijke is het voortbestaan van de soort, dit zal denk ik ook bij sperwers de ultieme drijfveer zijn. Hij weet dat er mussen moeten zitten, als ze er steeds maar niet zijn, zal hij zijn tactiek moeten veranderen anders komt hij van de honger om, dit is een gecompliceerde discussie, waar ik ook nog niet uit ben. Denken heeft vooral met individuele keuzes te maken en dieren zijn geen individu
maar onderdeel van de soort als geheel. Kan een dier gelukkig zijn?
met vr gr gkoopman

andre.schulten

maarrrr..hoe je het ook wendt of keert: er moet een vorm van bewust-zijn aan ten grondslag liggen, anders is een soort (plant of dier) nooit in staat zich aan te passen.

(dit begint verdacht veel op een ander topic te lijken, geloof ik  B))

en: kan een mens zich gelukkig voelen?
kom ik weer uit bij mijn zwaluw die zeer zelfvoldaan een dikke vlieg doorslikt
en daarbij: dieren kennen stress, dus waarom zouden ze zich niet heppie kunnen voelen?

huysse

#32
 
Wat ik er mee bedoel te zeggen  is dat je het dan niet zo moet formuleren.
De vergelijking met de honingbij gaat niet op, die is in gevaar dus steekt.
Jij wekt de indruk dat de sperwer "een plan maakt".
En binnen een soort heb je toch ook aanwijsbare verschillen, waarom mag je dan niet van individuen spreken?

groet,
marijke



huysse

Buurvrouw met hond komt op bezoek.
Als ze weggaat loop ik mee, mijn hond ook mee en we komen bij andere buren 50 meter verderop.
Buurman en buurvrouw zijn aan de koffie, wij ook aan de koffie.
Aanwezig 4 personen en minstens 5 honden .
Mijn hond loopt plotseling naar huis, komt terug met speelgoed want er moet gespeeld worden met dat speciale speelgoed.

Als een kind dit zou doen zouden we het denken noemen.

groet,
Marijke

gko

Citaat van: huysse op april 06, 2011, 09:06:39 AM

Wat ik er mee bedoel te zeggen  is dat je het dan niet zo moet formuleren.
De vergelijking met de honingbij gaat niet op, die is in gevaar dus steekt.
Jij wekt de indruk dat de sperwer "een plan maakt".
En binnen een soort heb je toch ook aanwijsbare verschillen, waarom mag je dan niet van individuen spreken?

groet,
marijke

ik zei al dat het een zeer gecompliceerde discussie is, waar zelfs de wetenschap nog veel moeite mee heeft,
ik heb wat schoten voor de boeg gegeven, je kunt spreken van een plan maken, maar je kunt
ook zeggen, hij moet zijn strategie veranderen anders kan hij zijn jongen niet voeden.
Het punt is alleen, is strategie 'denken' te noemen of  kan dit ook in de genen zitten, een
sperwer moet elke dag weer genoeg voedsel opscharrelen om niet van de honger om te komen,
lukt het op een bepaalde manier niet dan moet hij zijn tactiek veranderen, ik weet niet of dit met denken of
bewustzijn te maken heeft.
met vr gr gkoopman

Bart van Hoogstraten

Ik denk dat alle dieren in ieder geval kunnen voelen en dat de wat gecompliceerdere vormen ook in min of meerdere mate kunnen "denken" -> ze kunnen twijfelen, ze kunnen leren, ze kunnen communiceren, ze kunnen zich aanpassen, sommigen hebben zelfs zelfbewustzijn en er zijn er zelfs die in onderling overleg een groepsstrategie kunnen verzinnen (dolfijnen bijvoorbeeld). Daarna komt er echter een hele tijd niets maar is er nog 1 soort die dan op zo'n niveau kan denken dat hij zich is gaan afvragen waarom hij bestaat (da's ook de basis voor religie/filosofie, het enige onderscheid tussen de Mens en andere diersoorten).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

evertdirks

Grappige redenatie maar zo krom als een hoepel.
Je gaat er voor het gemak namelijk vanuit dat de echt hogere diersoorten(mensapen) , dit niet doen.
Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat dit zo is?
Het feit dat zijn dit nog niet aan ons kenbaar hebben gemaakt wil niet zeggen dat het niet zo kan zijn.
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

andre.schulten

...de oerang-oetan die aan een liaan hangt te slingeren en somber bedenkt dat hij heel andere keuzes had moeten maken in zijn leven..

(dan zijn de dierenverhalen van Toon Tellegen zo gek nog niet)

Bart van Hoogstraten

#38
Citaat van: evertdirks op april 06, 2011, 12:37:03 PM
Grappige redenatie maar zo krom als een hoepel.
Je gaat er voor het gemak namelijk vanuit dat de echt hogere diersoorten(mensapen) , dit niet doen.
Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat dit zo is?
Het feit dat zijn dit nog niet aan ons kenbaar hebben gemaakt wil niet zeggen dat het niet zo kan zijn.
Evert

De neo-cortex (het cognitieve deel van de hersenen waar ook het zelfbewustzijn zit) is bij de mens in verhouding tot bij welke andere diersoort dan ook, heel erg veel groter.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijke_hersenen
Stel dat mensapen inderdaad aan zichzelf twijfelen of zich afvragen waarom ze bestaan en waarom ze al die ellende verdiend hebben... dat zal in ieder geval op een heeel ander pitje staan dan bij den Mensch...

edit -> Een Aap kan depressief zijn, bijvoorbeeld omdat hij in een kooi opgesloten zit. Misschien dat hij in de gaten heeft dat het ongelukkige gevoel wat hij heeft door opsluiting in die kooi komt (lijkt me al stug), maar ik denk niet dat hij zich ooit zal afvragen waarom hij in die kooi zit...

edit 2 -> Ik moet er wel aan toevoegen dat er ook mensen zijn waarvoor dat geldt; die vragen zich niet af "waarom" ze in een kooi opgesloten zitten, komen niet verder dan "waardoor". Na opsluiting voor hen dan vaak de enige rede om niet meer te stelen, verkrachten of moorden.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Bart van Hoogstraten

Ik heb het even vluchtig doorgelezen (rather al lot) -> ik blijf bij mijn stelling dat andere dieren dan alleen de mens inderdaad ook kunnen "denken" maar dat er een heel groot gat zit tussen deze denkniveaus. Andere dieren bereiken hooguit het "waardoor-niveau" nooit het "waarom-niveau" wat de mens (de meeste althans  ;) ) wel bereikt.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

leonwillems@home.nl

Ik denk dat dat ook wel komt omdat er geen eensluidende definitie is te geven van denken, denk ik. Of denk ik verkeerd?

Wikipedia heeft het over : Denken kan omschreven worden als een innerlijk of mentaal proces waarbij een beeld of voorstelling (van iets of iemand), herinnering (van iets of iemand), of idee (inzicht, begrip, plan) wordt gevormd.


~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

gko

ik weet nooit goed wat ik aanmoet met het gegeven dat in discussies van tegenwoordig
altijd wel iemand aan komt zetten met een artikel van het internet waarin dat onderwerp
dan uitgebreid behandeld wordt. het slaat de discussie dood, niemand durft daarna nog wat te zeggen,
omdat degene die het geschreven heeft daar misschien wel maanden op geploeterd heeft en
alles behandelt wat over dat onderwerp te zeggen valt.
Het is trouwens niet persoonlijk bedoeld, want het is geen slecht artikel, maar natuurlijk
wel subjectief en het feit blijft natuurlijk dat het artikel meer vragen oproept dan het beantwoordt.
misschien kunnen we het nu eens over de dierlijke kant van Berlusconi hebben
met vr gr gkoopman

huysse

Ik heb het idee dat het denkvermogen van mijn hond beter ontwikkeld is dan dat van Berlusconi .

groet,
Marijke

Bart van Hoogstraten

Citaat van: huysse op april 06, 2011, 14:41:40 PM
Ik heb het idee dat het denkvermogen van mijn hond beter ontwikkeld is dan dat van Berlusconi .

groet,
Marijke

Als ik dit filmpje zie denk ik dat ook...  ;) (niet op de achtergrond letten).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

evertdirks

Citaat van: huysse op april 06, 2011, 14:41:40 PM
Ik heb het idee dat het denkvermogen van mijn hond beter ontwikkeld is dan dat van Berlusconi .

groet,
Marijke
Ik denk zelfs dat je hond er een betere moraal op na houdt betreffende de partners.
Dus neem ik aan dat je hond beledigd zou zijn als je hem Berlusconi zou noemen.

Descartes
schreef het reeds "ik denk dus ik besta"
Aangezien we niet twijfelen over het bestaan de al de genoemde dieren, moeten ze wel denken.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

gko

Citaat van: evertdirks op april 06, 2011, 12:37:03 PM
Grappige redenatie maar zo krom als een hoepel.
grappig dat jij het hebt over een redenatie zo krom als een hoepel,
ik zou zeggen jouw redenatie betr. Descartes is zo krom als de kromming van de aarde
met vr gr gkoopman

Maico Weites

Citaat van: evertdirks op april 06, 2011, 17:29:51 PM
Citaat van: huysse op april 06, 2011, 14:41:40 PM
Ik heb het idee dat het denkvermogen van mijn hond beter ontwikkeld is dan dat van Berlusconi .

groet,
Marijke
Ik denk zelfs dat je hond er een betere moraal op na houdt betreffende de partners.
Dus neem ik aan dat je hond beledigd zou zijn als je hem Berlusconi zou noemen.

Descartes schreef het reeds "ik denk dus ik besta"
Aangezien we niet twijfelen over het bestaan de al de genoemde dieren, moeten ze wel denken.

Evert

Mijn stoel weet niet wat ze ervan denkt, maar mijn tafel is het met je eens. ;)
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: evertdirks op april 06, 2011, 17:29:51 PM
Descartes[/size] schreef het reeds "ik denk dus ik besta"
Aangezien we niet twijfelen over het bestaan de al de genoemde dieren, moeten ze wel denken.

Da's een wijdverbreid misverstand -> Descartes (1596–1650) bedoelde met "denken" "twijfelen" -> het feit dat je zelf twijfelt over je eigen aanwezigheid is volgens hem het bewijs van je aanwezigheid (hoe verzin je het...?!!). En dat is in de huidige filosofie nogal controversieel... geen bewijs meer...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

evertdirks

Citaat van: gko op april 06, 2011, 19:28:17 PM
Citaat van: evertdirks op april 06, 2011, 12:37:03 PM
Grappige redenatie maar zo krom als een hoepel.
grappig dat jij het hebt over een redenatie zo krom als een hoepel,
ik zou zeggen jouw redenatie betr. Descartes is zo krom als de kromming van de aarde
Klopt.
Dit is de beroemde cirkelredenering van van Dirks.
wat de mens uniek maakt is de kennis dat we niet uniek zijn.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

huysse

Ik heb momenteel ook nog twee prangende vragen in mijn hoofd.

1. Zou Mark Rutte diep in z'n hart eigenlijk niet jaloers zijn op Berlusconi?
2. Is het toeval dat men zo kort voor Pasen over het invriezen van eitjes begint?

groet,
Marijke



evertdirks

Misschien als je er lang naar kijkt zie je enige gelijkenis?
Hoewel ik mijzelf nu ga tegen spreken, mis ik het gevoel dat ik krijg als ik naar mensen foto,s kijk.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

huysse

Of moeten we ons afvragen of al die koppen / hoofden ook vol zitten met vragen?

groet,
marijke

andre.schulten

Marijke, Evert,

Voor jullie een vraag, voor mij ook....
;)
als ik al die apekoppen zo achter elkaar zie ga ik denken dat ze wel degelijk denken
maar dat denk ik dus maar

evertdirks

 ;D

Het woord DENKEN wie heeft dat eigenlijk bedacht.
Daar ga ik dit weekeinde maar eens een ei over leggen.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

andre.schulten

mmm...
denken is natuurlijk het meervoud van denk
maar wat is nou een ''denk'' ?
een uitloper van een hersenspinsel, misschien?   B)

evertdirks

Als een "denk" al moeilijk is waar komt die "dacht" dan vandaan.
Ik stuur aan op een MentalMeltdown :rolleye:
Zo maar even koelen op een terrasje.

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Botervlieg

Wat ik mij wel eens afvraag is...

Als ik waarneem, wat "mis" ik dan allemaal.

Het is toch bizar dat ik 7km loop en maar met 100 foto's/waarnemingen terug kom?
Dat zouden er 1000-den, zo niet miljoenen moeten kunnen zijn.

Maar waar loop ik dan allemaal aan voorbij? Het zou gaaf zijn als je route loopt en achteraf een lijst kon kijken wat je wel/niet gezien hebt.

Hoeveel (zeer) zeldzame soorten zouden je niet zijn opgevallen, terwijl je ze wel in het langslopen hebt "gezien". (Dus wel zien, maar niet registreren/waarnemen/fotograferen/er aandacht aan geven).

Zou je 1x langs zo'n zeldzame soort zijn gelopen of zouden er zeldzame soorten zijn die je al meerdere keren had kunnen waarnemen, als je had opgelet?

Maar sowieso, hoeveel waarnemingen had je nou echt kunnen hebben? Misschien wel 3176 in plaats van 34 ?

Zou tof zijn als je soort apparaat kon hebben die je tijdens je wandeling voor je kon houden ofzo, en dat er groene stipjes in je beeld verschijnen waar een plant- of diersoort zit. Dus ipv een warmtecamera ofzo een waarneming-detector  B)

Groetjes, Marleen