Hallo Marleen,
Tja, wat mis je allemaal? Als professioneel waarnemer (ecoloog) heb ik me daar ook al eens over gepiekerd. Als ik een gebied inventariseer ben ik ervan overtuigd dat is een groot deel mis of over het hoofd zie. Ter illustratie: Als ik langs een pad ben gelopen en goed heb opgelet, denk ik dat ik alles wel gezien heb. Maar als ik me dan omdraai en terugloop over hetzelfde pad zie ik toch weer allemaal nieuwe soorten. Het is bijna om gefrustreerd van te worden. Zelf als je intensief inventariseert, ben ik er zeker van dat je soms meer dan de helft hebt gemist. Is dat erg dan? Ja, dat vind ik eigenlijk wel. Mijn opdrachtgevers betalen er natuurlijk niet voor om de helft te missen. Het streven is om zo compleet mogelijk te zijn. Maar wat is dan de oplossing? Hoe nauwkeuriger een inventarisatie moet zijn hoe meer tijd je erin moet stoppen. Er komt een moment dat het onevenredig veel tijd gaat kosten om verder te komen richting de complete inventarisatie. Waar dat punt ligt weet ik ook niet. Heeft iemand anders daar ideeën over?
Groet, Melchior