Hoofdmenu

De Blokkers top 25

Gestart door theomuusse, februari 07, 2011, 22:36:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: pwolf op februari 09, 2011, 15:37:50 PM
Citaat van: Rommert op februari 09, 2011, 07:25:08 AM
En Grijze gors, Foster stern, Kalanderleeuwerik en Witkopgors dan.
Of denk ik daar alleen maar aan omdat ik die gezien heb.....

Forsters Stern en Witkopgors zijn te vaak gezien om nog als blokker door het leven te gaan. Grijze Gors en mogelijk ook die Kalander zijn door te weinigen gezien. Bij de Kalander speelt denk ik mee dat er een grote Europese populatie is zodat het volgende geval al veel te snel op de loer ligt. Dat kan je dan van Grijze Gors weer niet zeggen.

groeten, pim
Ik denk dat Wim die Kalander gewoon vergeten is  8)

dupont

En dan drinken we de fles na de twitch op ergens tussen Groningen en Zeeland. Laat zeggen Zwolle. Lijkt me wel tof, tante Pe achtige taferelen in Zwolle
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Folkert Jan

Ik ga voor de Eemshaven aangezien het eerste geval ook op rottumerplaat (of oog?) was ;-)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

GijsB

Dat zegt natuurlijk niet zo heel veel, al zou het wel prettig zijn ;D

Maar Grijze gors broedt toch niet eens zo ver van de Nederlandse grens af
Gijs

snwja3

Wim heeft het uitgebreid gehad over de vogelsoorten waarover jullie nu speculeren, was een duidelijk verhaal!  ;)
Dus als je geweest was ........ :P
Goede reden om 4 februari 2012 alvast vast te zetten, anders mis je weer zoveel .....  :angel:
Wietze Janse

frankneijts

Citaat van: dralion13 op februari 09, 2011, 20:54:02 PM
Dat zegt natuurlijk niet zo heel veel, al zou het wel prettig zijn ;D

Maar Grijze gors broedt toch niet eens zo ver van de Nederlandse grens af

Bijgaande foto is op vrijwel exact 75 km. ("as the bunting flies...") van de Vaalserberg gemaakt........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GijsB

Dan snap je toch niet dat die beesten niet vaker de grens oversteken. :-\
Gijs

Rob Halff

#37
Citaat van: dralion13 op februari 09, 2011, 21:17:49 PM
Dan snap je toch niet dat die beesten niet vaker de grens oversteken. :-\


Doen ze misschien wel alleen worden ze niet gevonden....

Ga jij in de winter al die akkers afzoeken tussen honderden geelgorzen, rietgorzen en kneutjes? Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet doe. (woon ook niet bepaald in een goede omgeving voor de soort maar dat terzijde)

Vincent Hart

Haha, zo'n akker als waar wij begin december 30 seconden de auto uit zijn geweest, Rob (op weg naar de kruipert)?  ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: dralion13 op februari 09, 2011, 21:17:49 PM
Dan snap je toch niet dat die beesten niet vaker de grens oversteken. :-\

Dat zou je wel denken maar de populatie in het Ahrdal (want dat is de dichtstbijzijnde) is niet zo groot: "officiëel" rond de 30 paar. Laat dat een onderschatting zijn (wat best zou kunnen) en het er in werkelijkheid rond de 50 paar zijn, dan nòg is de totale populatie in de herfst niet veel groter dan 200 vogels. Die schijnen nauwelijks echt weg te trekken maar meer in de omgeving, in elk geval niet zo héél ver van het broedgebied, rond te zwerven. Andere populaties (Moezeldal bijv.) bevinden zich een stuk verder weg.
In België (de oostgrens is maar 50 km. ten w. van het Ahrdal) is de soort echter niet zo héél zeldzaam met 25 gevallen sinds 1950 (en ongeveer evenveel ervóór), vooral in de Ardennen natuurlijk. Maart/april schijnen daar de beste maanden te zijn voor die vogel.
Maar 't is ook een beetje zoals Rob zegt: wie gaat 's winters (vroege voorjaar?) op zoek naar zulke beestjes?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Halff

Ja precies ja, zo'n akker. Jemig, wat stonden we daar blauw te bekken van de kou zeg, niet normaal. En wat een harde wind ook...pffff!

Martijn Bot

Citaat van: frankneijts op februari 09, 2011, 21:39:38 PM
Maar 't is ook een beetje zoals Rob zegt: wie gaat 's winters (vroege voorjaar?) op zoek naar zulke beestjes?

Ik schenk mijn na de weddenschap met Pim gewonnen fles wijn in ieder geval graag beschikbaar voor de eerlijke vinder, waar dan ook. (een clausule: ik wil de vogel dan ook zelf graag zien!).

Vincent Hart

Potentieel geschikte gebieden in Zuid-Limburg worden in elk geval goed bezocht in de juiste tijd ivm grauwe gorzen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

In Limbrug verdwijnen zelfs Zwarte Zwanen. Ook niet bepaald onopvallend... Kan me dus goed voorstellen dat zo'n kleine Gors ook lang "kwijt" kan zijn. Ook zijn er veel uitgestrekte gebieden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op februari 09, 2011, 22:42:48 PM
Potentieel geschikte gebieden in Zuid-Limburg worden in elk geval goed bezocht in de juiste tijd ivm grauwe gorzen ...

Maar wat is "potentieel geschikt" voor een Grijze Gors? Misschien houden ze, net als veel vogelaars wel helemaal niet van die gure open vlaktes met al dat luidruchtige, ordinaire vinkenspul, die adhd-zenuwpeesjes van Kneuen en/of die dikke vreetzakken van Geel- en Grauwe Gorzen? Misschien moet je ze wel zoeken bij de spaarzame Limlandse wijngaardjes die mooi en lekker warm op het zuiden gericht zijn met wat onkruidveldjes in de buurt of een - randje er omheen? Misschien zoeken ze het gezelschap van wat bescheidener vogeltjes die niet zo nadrukkelijk aan de weg timmeren meer van kleinschaligheid, beschutting en warmte houden? Misschien 's eind maart daar een teepje afspelen. zo maar even tussen al het Kortsnaveltjes- en Mibo-zoekgeweld door? Kweenie... ik doe maar een suggestie...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

theomuusse

Citaat van: theomuusse op februari 07, 2011, 22:36:03 PM
Iemand meegeschreven op de DBA dag wat de top 25 van Wim was qua blokkers?
Ben benieuwd naar de missers van mij!

Theo

Helaas...
Toch 10 gemist uit de top 25...

Theo

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op februari 09, 2011, 23:09:26 PMik doe maar een suggestie...... 8)
Neem ik het deemoedig zwijgen voor m'n rekening ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Gaxiola

Citaat van: pwolf op februari 09, 2011, 15:33:45 PM
Citaat van: Justin Jansen op februari 09, 2011, 07:13:52 AM
Citaat van: pwolf op februari 09, 2011, 01:04:13 AM
Citaat van: HJDT op februari 08, 2011, 23:57:10 PM
Natuurlijk kan je daarover twisten maar zoals Wim zelf zei: "subjectieve criteria werden objectief beoordeeld".

en misschien nog duidelijker/belangrijker "Als jullie een andere top 25 willen dan hadden jullie zelf een lezing moeten voorbereiden."

Het criterium "door te weinig mensen gezien", ook wel bekend als de jaloezie-factor, zorgde ervoor dat twee van mijn favoriete blokkers zelfs de top 50 niet haalden.

groeten, pim
Cirlgors en Wilson's Stormvogeltje?

nee, mijn lijst is nog geheel vrij van Cirlgorzen. Stekelstaartgierzwaluw daarentegen...

pim

Blokkers of geen blokkers, de heer Wolf is in het bezit van een van de meest exclusieve, zo niet de exclusiefste lijst van Nederland.

Ter indicatie: op de ranking van de db staan 327 vogelaars. Pim heeft 6 "soorten" gezien die met hem erbij maximaal 25 of minder personen van die lijst hebben gezien. Er is een persoon die 5 van dergelijke "soorten" heeft gezien en een persoon die er 4 heeft gezien. De meesten op de lijst hebben er 0 t/m 2 en een enkeling 3.
Ben Gaxiola

Edwin Russer

Citaat van: leostegeman op februari 09, 2011, 12:47:16 PM


Oostelijke bergfluiter........

Goede blocker en hier geluid te beluisteren en vervolgens goed opletten in het voorjaar.

http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=512
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

snwja3

Omdat de Canadese Kraanvogel vanwege de lezing zoveel genoemd wordt heb ik het verhaal van de ontdekking/twitch maar weer eesn naar boven gehaald. Te vinden via de homepage van Dutch Birding of rechtstreeks op: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=321
Wietze Janse

snwja3

Wietze Janse

Rene Janssen

Citaat van: snwja3 op februari 12, 2011, 21:03:46 PM
Een ook nog een leuk artikeltje over de Grijze Gors: http://www.dutchbirding.nl/news.php?id=514
Bedankt voor het aanhalen. De wijnboer tussen Maastricht en Kanne... daar is het lekker warm door de kalk, zijn er goede hellingen en lekker warm, ook wel wat overstukjes...


René
René Janssen

Martijn Bot

Citaat van: Martijn Bot op februari 09, 2011, 16:59:27 PM
Citaat van: pwolf op februari 09, 2011, 15:37:50 PM
Dat kan je dan van Grijze Gors weer niet zeggen.
groeten, pim
Van Grijze Gors kun je wel zeggen dat de soort niet gek ver van ons in aardige aantallen voorkomt. En dat het volgende geval niet op de loer ligt, daar wil ik nog wel eens een goede fles wijn om verwedden. Binnen 5 jaar!
Ik kan het toch niet laten deze post nog even onder de aandacht (van Pim!) te brengen!

Peter de Vries

Dan lijkt de ToH Vogeldag mij een uitstekende mogelijkheid voor Pim die fles wijn bij Martijn af te leveren. Zou een mooie primeur zijn: 'Zeeuws team doet mee aan de ToH Vogeldag'.
groet,
Peter

steenl

Martijn gefeliciteerd met de fles wijn!  :angel:   Nu de soort nog zien.

pwolf

Citaat van: Peter de Vries op april 04, 2011, 12:36:58 PM
Dan lijkt de ToH Vogeldag mij een uitstekende mogelijkheid voor Pim die fles wijn bij Martijn af te leveren. Zou een mooie primeur zijn: 'Zeeuws team doet mee aan de ToH Vogeldag'.

Martijn, we regelen wel iets off-line, van harte, mijn voorspellingen zijn duidelijk een stuk minder betrouwbaar. Over het afleveren van de fles in het Hoge Noorden moet ik Peter (hoi) teleurstellen. Ik vind het noorden van Nederland heel erg leuk, maar in mei zit mijn agenda voller dan een watertaxi op weg naar een lijstertje. Bovendien, vier uur rijden (enkele reis) én een dag niet in de Eeuwige Gouden Delta vogelen? Klinkt in mijn geval niet heel erg waarschijnlijk.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen