vuurjuffer?

Gestart door Gert Veurink, maart 20, 2011, 19:56:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Ik heb m'n h&s uitgeleend, maar ik dacht met libellules in de hand aan vuurjuffer: 1. vanwege de kopvorm, 2. vanwege het volgens mij vrij ver gevorderde stadium. ik meen al iets van facetogen te zien en de vleugels zijn oog al goed te zien.  Klopt t? of zit ik helemaal mis? die afgebroken antenne, kan dat kwaad verder? Leek me van niet, maar was benieuwd of iemand daar een idee over heeft
groet!
Gert Veurink



ronald

ik weet niet veel van jufferhuidjes, maar weet wel dat bij vuurjufferhuidjes de lamellen een behoorlijk typerende donkere vlek  hebben, en dat is ook een nogal gedrongen huidje. ik vermoed dus dat je nogal uit de richting zit Gert.
of die antenne kwaad kan lijkt me niet, er kunnen heel wat onderdelen van een larf of libel afbreken voordat ze stuk zijn, het zijn taaie rakkers
groeten, Ronald van Seijen

Gert Veurink

ja je hebt gelijk, denk trouwens dat de vleugels toch nog te kort zijn, zo heel ver is-ie niet. Ik kom toch niet veel verder, iemand?
groet!
Gert Veurink



ewoudploeg

Heb je toevallig een foto in zijaanzicht? Ik denk dat de vorm van de procten/nodaallijn voldoende info geeft om er een naam aan te hangen. De facetten zie je gegarandeerd. Ook bij de jonge larven vallen deze bij enige vergroting al flink op. Overigens kun je ook die andere antenne er nog wel af slopen :-X . Daar zal het beestje niet veel om geven.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

Citaat van: ewoudploeg op maart 21, 2011, 13:18:26 PM
Overigens kun je ook die andere antenne er nog wel af slopen :-X . Daar zal het beestje niet veel om geven.

Hoe zo niet Ewoud? Verversen die bij elke vervelling dan? Of gebruiken libellen hun antennes niet? De larven wel neem ik aan?

Groet,
Nick W

ewoudploeg

Ik overdreef/grapte. Vandaar ook de  :-X , maar het is inderdaad wel zo dat antennen, pootjes en achterlijfsaanhangselen regenereren bij de opvolgende vervellingen. Zowel larven als libellen zijn hoofdzakelijk zichtjager, maar zeker bij de larven kan ik me voorstellen dat de antennen ook trilingen opvangen die wijzen op prooien of predatoren. Daarnaast zou ik denken dat ze ook de nodige stuur geven aan de reukzin van de larven/libellen. Natuurlijk, zinloos zijn ze niet, maar het zou me niks verbazen als ze zonder zouden kunnen.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Gert Veurink

nee geen zijaanzicht... wel deze. Geeft misschien nog iets meer info...  welke richting zit je te denken?
groet!
Gert Veurink



Ton van Haaren

Coenagrion soort
kop aan de bovenzijde met kleine donkere puntjes aan de achterrand is vrij typisch voor veel Coenagrion - soorten
En naar ik meen zie ik geen verdikte rand aan de randen van tweede (distale) deel van de lamellen, dus naar mijn mening C. puella/pulchellum larve
De larve van de vuurjuffer heeft een donkerbruine kop met een hoekige/vierkantige achterrand, doordat de achterrand van de kop met een vrij scherpe hoek overgaat naar de zijrand. Bovendien heeft die soort een vrij ondoorzichtige lamel met inderdaad een donkere (vaak x-vormige) vlek in het midden.
Vleugelsschedes zijn al vrij ver ontwikkeld,maar ze is nog niet volgroeid. Het afbreken van allerlei onderdelen is vrij gewoon bij libellenlarven, meestal breken de lamellen af, wat echter geen kwaad kan.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Goyatlah

Citaat van: ewoudploeg op maart 21, 2011, 16:12:55 PM
Ik overdreef/grapte. Vandaar ook de  :-X , maar het is inderdaad wel zo dat antennen, pootjes en achterlijfsaanhangselen regenereren bij de opvolgende vervellingen. Zowel larven als libellen zijn hoofdzakelijk zichtjager, maar zeker bij de larven kan ik me voorstellen dat de antennen ook trilingen opvangen die wijzen op prooien of predatoren. Daarnaast zou ik denken dat ze ook de nodige stuur geven aan de reukzin van de larven/libellen. Natuurlijk, zinloos zijn ze niet, maar het zou me niks verbazen als ze zonder zouden kunnen.

Beestjes regenereren maar niet volledig. Als je een pootje van een F0 (laatste stadium) verwijderd, is het uitgeslopen beest niet helemaal volledig. Hoe vroeger een verminking plaats heeft, des te minder het volwassen beest er last van heeft.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's