Cicade

Gestart door xenion, september 25, 2006, 23:13:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Van het weekend op heide in de Achterhoek kwam ik een vrij vaak van deze kleine cicaden tegen (vaak in groepen).
Een groene cicade is volgens wikipedia 6-8mm groot en deze was ongeveer 2-3mm groot. Allemaal waren ze van deze grote.
Zijn dit allemaal jonge groene cicaden geweest of zal het toch een andere soort zijn?
Groeten,
Martin

gardensafari

Het is een dwergcicade, maar daar weet ik onvoldoende van om een slag te kunnen slaan naar de soort.

Even een lesje: als een insect vleugels heeft, is'ie volwassen. En dan groeit hij niet meer. Onvolwassen insecten groeien wel, zij het in sprongetjes, maar ze hebben geen vleugels.

Het dier op de foto heeft vleugels en is dus volwassen en geen jonge groene cicade.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

xenion

Zo leer je nog eens wat :)
Groeten,
Martin

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Vandaag ook een miniatuur groene cicade gefotografeerd in de tuin (ja, Achterhoek :) ). Lijkt veel op die van Xenion en was zo'n 2 mm groot. Sprekend een kleine uitvoering van de gewone groene cicade, hoewel de vleugels dooraichtig zijn en het lichaam groen is. Daarom herkansing voor Xenon en kans voor mij. Kent niemand deze?

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Actiereactie

@Hans,
Lijkt in ieder geval veel op een Empoasca sp. dacht ik?

gardensafari

Ja, dat is het geslacht waar ik naar zocht! Even in het soortenregister gekeken: 5 in Nederland. Dus durf ik de mijne niet te benoemen, omdat ik niet alle soorten ken. Maar bij deze kleine rotzakjes ben ik al zeer tevreden met de geslachtsnaam en die lijkt mij juist. Hartelijk dank daarvoor, dus!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Ik plak er ook nog een aan vast.
Ook zo'n kleintje en als je hem zo ziet haast lichtgevend groenblauwig.
Dezelfde?

Groet,
Marijke

huysse

oh ja, en ook in de Achterhoek!

gardensafari

Ja, deze komt ongetwijfeld uit hetzelfde geslacht. Ik heb gezocht, maar kan geen beelden van alle Nederlandse soorten vinden, en dus valt er niet tot op de soort te determineren, vrees ik. Daarom kan ik ook niet zeggen of ze in de Achterhoek thuishoren. Ik woon in de westelijke Achterhoek (vlak bij Deventer, maar nog wel aan de Gelderse kant van de A1), maar werk bij jou in de buurt in Winterswijk. Dat is zo'n beetje 47 km, dus dat we ongeveer dezelfde beestjes hebben is niet verwonderlijk, immers ook de bodem is ongeveer gelijk.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Het gekke is, dat als je ze veel ziet zoals nu hier, dat je dan denkt dat ze overal wel zullen zitten!

Marijke