Welke nimf?

Gestart door wilde, oktober 04, 2006, 13:01:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Deze nimf zat vandaag in mijn tuin, ongeveer 8-9 mm lang, redelijk behaard. Vanwege het laatste dacht ik aan Dolycoris baccarum, maar de nimfen daarvan lijken er anders uit te zien, vooral de vleugelstompjes. Het moet een vrij laat stadium zijn gezien de grootte van de nimf en het uiterlijk of het is een nimf van een grote soort. Het dier heeft een vrij bol achterlijf. Wat is dit en welk stadium?

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Mark Lammers

Ik heb mij wel eens laten vertellen dat nimfen van wantsen echt niet te doen zijn, klopt dat?

Mark

gardensafari

#2
Eigenlijk valt dat wel mee. Maar elk stadium duurt niet zo lang, de meeste doorlopen er vijf en de verschillen tussen de stadia kunnen erg groot zijn. Verder is een net verveld dier vaak weer anders van kleur dan een dier dat op het punt staat te gaan vervellen. Verder zijn ze niet moeilijker dan de volwassen dier. En daar worden hier al hele bomen over opgezet.

Wat zich wel wreekt is dat het moeilijk is om vergelijkingsmateriaal te vinden. Op het web is het zeer beperkt en laat de betrouwbaarheid van de determinaties van bijvoorbeeld foto's veel te wensen over. Boeken zijn vaak wel erg duur.....

Deze is wel heel erg moeilijk. Ik heb hem helaas nergens terug kunnen vinden. Hij is ook buitengewoon dik. Misschien met een inwendige parasiet? Ook dat kan tot een raar uiterlijk en afwijkende kleuren leiden. Ik durf hem in ieder geval niet te benoemen.
Qua vorm doet hij denken aan een Lygidae. Maar toch: ook bij sommige Coreidae kom je dergelijke vormen wel tegen. Echter de meeste schildwantsen hebben twee van die rare plekjes op het achterlijf en dat mist deze. Dus toch Lygidae? Ik heb het opgegeven.

:(
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

#3
@Hans: Toch bedankt voor het meedenken. Ik zal even moeten wachten tot Berend hier langskomt, want die zal ook deze wel kennen denk ik.

@Mark: Aan de kwaliteit van de foto zal het toch niet liggen. Deze is ook gemaakt met de Canon 100 mm macro, waar ik aardig mee op dreef geraak. Ik meen dat jij de Tamron 90 mm macro gebruikt. Kun je daarmee ook dit soort close-up- foto's maken?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

wilde

#4
Het uur der waarheid nadert. De wants zag ik 2 dagen lang niet op zijn vaste plekje (op peterselieblad), maar vandaag was hij weer aanwezig, dat wil zeggen als imago. Het dier is inmiddels verveld en ik heb het idee dat de kleuren nog wat dieper moeten worden. Het bolle uiterlijk is geheel verdwenen en de wants is nauwelijks groter dan de nimf in het laatste stadium. Ik weet echter nog steeds niet welke wants het is. De foto is van 15:52 uur op 10okt06, maar de kans is groot dat het dier er al de gehele dag zat.
(Het tijdstip van het posten van de foto lijkt fout te zijn, want dat ligt voor het tijdstip van het maken van de foto: de registratietijd op het forum (forumtijd) is niet correct ingesteld.)

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

Vreselijk spannend, Albert. Ik kan er ook nog geen chocola van maken. Hij wordt toch niet geheel rood en zal dan een vuurwantsachtige blijken te zijn? Ik zie alvast twee rondjes die zwart kunnen worden... Maar ook twee vlekjes vlak na de aanhechting van de bovenschilden. Echt heel erg leuk!

En als we er achter komen een prima foto-serie natuurlijk!!!!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

Ja, vuurwantsen of iets dergelijks heb ik ook al aan gedacht, maar die zijn vrij glad en ook dit imago blijkt nog redelijk harig te zijn, overal, ook op de antennen.
Corizus en Pyrrhocoris hebben zwarte poten. De poten van mijn wants lijken toch niet meer geheel zwart te gaan worden.
Ik hoop dat Berend hier binnenkort eens langskomt. Maar misschien heeft ook Roeland met dit plaatje een nader idee?
Ik hou het beest in de gaten en zal nog wat plaatjes maken als er veel verschil blijkt te zijn ontstaan. Langer dan enkele dagen zal het uitkleuren toch niet duren.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

roelandlibeer

Het harige, de vorm van de antennes en het doorschijnend zijn van de vleugels doet me denken in de richting van de glasvleugelwantsen (Rhopalidae).
Ik lees wel dat bij Corizus hyoscyami het 36 uur duurt vooraleer de rode kleur zicht volledig manifesteert... misschien nog eventjes afwachten...

gardensafari

Ik ben het met je eens, maar nu pas. De doorzichtige plekjes doen erg denken aan de venstertjes van de Rhopalidae en dan komt de kaneelwants als eerste in beeld (lijkt ook sterk op de vuurwantsen). Maar van de foto's die hier tot dusverre staan zou ik dat niet zeggen. Uitermate boeiend draadje dus!  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

wilde

#9
Het blijkt inderdaad de Corizus hyoscyami te zijn. Ik had het niet verwcht, want de wants is vrij algemeen in mijn tuin, het gehele jaar door behalve midden in de winter, maar ik zag er nooit eerder nimfen van. De poten, die gisteren nog bruin gespikkeld waren, zijn vandaag bijna zwart. Toch wel een leuke ervaring. De oranjerode kleur is nog niet helemaal kompleet. Dat zal nog even duren denk ik. Het dier blijft steeds braaf op peterselie zitten en verandert nauwelijks van plaats. Het smaakt de wants kennelijk goed. Er omheen zitten diverse krabspinnen maar die lusten kennelijk geen wantsen van deze soort, want ze laten het dier met rust.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

roelandlibeer

Op deze manier hebben we wel een mooi overzichtje van een aantal stadia van deze Corizus hyoscyami.
Het uitkleuren duurt dus bij deze soort inderdaad heel lang.

Mark van Veen

Citeer@Hans: Toch bedankt voor het meedenken. Ik zal even moeten wachten tot Berend hier langskomt, want die zal ook deze wel kennen denk ik.

@Mark: Aan de kwaliteit van de foto zal het toch niet liggen. Deze is ook gemaakt met de Canon 100 mm macro, waar ik aardig mee op dreef geraak. Ik meen dat jij de Tamron 90 mm macro gebruikt. Kun je daarmee ook dit soort close-up- foto's maken?
Even gemist in de discussie: Tamron 90 mm en Canon 100m gaan allebei tot 1:1 en zijn kwalitatief vergelijkbaar. Dus de foto's die jij maakt moet ik kunnen maken en vise versa. Voor de foto's die ik upload gebruik ik XnView voor het croppen en de detailverbetering. Werkt erg goed en is gratis.
groet,

Mark van Veen

wilde

En zo was hij vandaag 18:44 uur (laatste foto):

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

gardensafari

Een heel erg mooie seri, Albert! Daar kunnen nog velen plezier aan beleven, want die beestjes zijn heel erg honkvast!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.