Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Pinksterfeest  (gelezen 1007 keer)

Marcel van kammen

• Member
Pinksterfeest
« Gepost op: april 01, 2011, 09:25:10 am »

Ik weet het, ik ben er vroeg bij,maar ik heb een vraagje.
Elk jaar hebben ze in bij een dorp bij mij in de buurt (Veenklooster)zo''n grote pinksterviering van de 1 of andere kerk/geloof achtig iets.
Grote tent,allemaal zingen en blij doen. Totaal geen problemen mee,maar.....op beide dagen hebben ze ook altijd een orkest of zangbijeenkomst in het naastgelegen bos.
Dat bos is tijdens het hele broedseizoen ten strengste verboden gebied,zelfsi k kom er niet in hoewel ik goed contact heb met de boswachter. In het bos zit zowiezo een Bosuil (die jongen zijn dan inmiddels al redelijk groot,maar toch) en sinds 2 jaar terug ook Groene Specht, verder grotev kolonie Blauwe Reigers en de algemene bosoorten als gr.bonte specht en de rest. Nou verbaasd het mij dat plots tijdens de pinksterdagen er minstens 400 mensen in dat bos mogen gaan zingen,muziek maken en weet ik veel meer.....terwijl dat gepaard gaat met behoorlijk wat decibelletjes.

Heeft iemand een idee bij welke instantie ik zoiets het best zou kunnen aankaarten? Dat hele feest kunnen ze ook in de grote tent doen die in een naastgelegen weiland staat,dus ik zie zowiezo het nut er niet van in om dat in het bos te doen en al die broedende vogels te verstoren.

Oenanthe

• Member
Re: Pinksterfeest
« Reactie #1 Gepost op: april 01, 2011, 11:40:47 am »

Wat vreemd dat het bos het hele broedseizoen gesloten is voor publiek en midden in het broedseizoen opengesteld wordt. De enige instantie bij wie je dat kunt aankaarten is de terreinbeheerder of althans de instantie die het toegangsverbod heeft ingesteld. Dat is de enige die gemachtigd is om ontheffing van dat verbod te verlenen en ik kan me niet voorstellen dat ze met pinksteren toestaan wat de rest van het broedseizoen verboden is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marcel van kammen

• Member
« Reactie #2 Gepost op: april 01, 2011, 12:45:39 pm »

@Maarten: het bos is prive terrein van de Graaf van weetikveelwat.... dus die zal toestemming hebben verleend. Ik heb al eens contact met die man gehad,maar het was niet helemaal mijn type persoon om een gesprek mee te voeren, haha...ik ben niet zo van de dure woorden :-p Maar dat openstellen is zijn goed recht natuurlijk,maar ik vraag me af of dat wet technisch allemaal wel is toegestaan en of er iets aan te doen is,als het priveterrein is.

KorHaan

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: april 01, 2011, 17:23:53 pm »

Marcel,

Wat je nog zou kunnen doen, is melden bij de gemeente en informeren of dit zomaar mag. Ik weet niet of privéterrein ook onder de gemeentewetten valt, of de APV, maar verstoring van broedvogels gaat toch verder dan het toestaan van een feest op privéterrein.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Zonnekoning

• Member
« Reactie #4 Gepost op: april 02, 2011, 17:48:21 pm »

Fogelsangstate.

Ik ken het gebied redelijk goed en ik ben bang dat je er weinig aan kunt doen.
Je moet zelfs betalen om buiten het broedseizoen het gebied in te mogen!

Het enige wat ik me kan bedenken, is te klagen bij de AID als je kunt aantonen dat het feest de broedende vogels verstoort.
Er is dan sprake van een overtreding van de Flora- en faunawet...

Je zou ook contact kunnen opnemen met Vogelwacht Kollum e.o..
Ik ken een paar leden die het zich ook stoort... 8)

Oenanthe

• Member
« Reactie #5 Gepost op: april 02, 2011, 22:37:07 pm »

Priveterrein valt niet onder de APV maar de flora- en faunawet geldt daar wel. Maar dat betekent dat je inderdaad zult moeten bewijzen dat er sprake is van verstoring van broedende vogels en dat is niet te doen als je het terrein niet mag betreden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

pieternella

• Member
« Reactie #6 Gepost op: april 06, 2011, 20:35:52 pm »

wat je ook zou kunnen doen is de mensen van de pinkstergroep je bezwaar vertellen.
Het lijkt mij dat het verstoren van God's schepping ook niet de bedoeling is van christenen...
Ook met christenen kun je in gesprek gaan.(Echt waar)
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Carla

• Member
    • Photobucket
« Reactie #7 Gepost op: mei 22, 2011, 15:47:14 pm »

Of je nu evenementen organiseert op openbaar of privé terrein er zal een aanvraag/melding gedaan moeten worden bij de gemeente. De voorwaarden verschillen per gemeente. Navragen kost niets.
Carla
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.048 seconden met 20 queries.