Mening gevraagd over instructievideo: hoe voer ik een waarneming in?

Gestart door matthijsbroere, maart 31, 2011, 11:57:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

matthijsbroere

Waarneming.nl is bezig met het maken van een instructievideo voor het invoeren van waarnemingen. We hopen dat een dergelijke video mensen op weg helpt die nog nooit een waarneming hebben ingevoerd, of die moeite hebben met het invoerscherm. Beeld (video) geeft wellicht meer duidelijkheid dan tekst (een geschreven handleiding).

Er is nu een voorbeeldvideo beschikbaar: http://www.youtube.com/watch?v=CLIyETpAkEk.
De video kan het best bekeken worden op volledig scherm. De video is ingesproken, maar wordt ondersteund met tekstvakken: audio is dus geen vereiste.

De video heeft enkele uitstapmomenten:
- Na 4 minuten heb je gezien hoe je een simpele waarneming moet invoeren. Je kunt de video dan al sluiten.
- Als je wilt zien hoe je een gedetailleerde waarneming kunt vastleggen, waarbij alle velden van het invoerscherm worden behandeld, dan blijf je kijken tot minuut 11. Je kunt de video vervolgens sluiten.
- Wie ook nog wil zien hoe je een foto, geluidsopname of groepssamenstelling toevoegt aan een waarneming, kan blijven kijken tot het einde van de video (minuut 15).

Graag willen we jullie mening over een dergelijke instructievideo, met name op de volgende punten:
1) Is de tekst (zowel gesproken als geschreven) duidelijk?
2) Ligt de snelheid van de uitleg te hoog, te laag, of is het prima zo?
3) De belangrijkste vraag aan jullie: wat vind jij de beste manier van aanpak:
* 1 lange video van 15 minuten, die alles behandelt, met meerdere uitstapmomenten. Voordeel: je hoeft maar 1 video te openen. Nadeel: video is erg lang.
* diverse kortere video's. Voordeel: behapbare video's die een korte duur hebben. Nadeel: je moet eventueel meerdere video's openen.

Alvast bedankt voor jullie input!
Matthijs Broere

Margreet Kwh

Hallo Matthijs,

ik vind de video een prima idee. Heb hem bekeken tot 3.45 en vind dat stuk heel duidelijk.
Het lijkt me een goed idee om de video in een geheel te houden. Je kunt eventueel instappen op een later moment. Dan heb je wel een soort inhoudsopgave nodig. Ik weet niet of dat erbij kan worden gegeven? Anders is het misschien toch handiger om het op te delen in beginner en gevorderde, of iets dergelijks.
De video kan ook nuttig zijn als je al wat langer op waarneming.nl zit, denk ik, omdat er nogal eens wat verandert.
Tussen haakjes, Ik ben een redelijk ervaren invoerder.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Hetty Soetekouw

Hallo matthijs,

Ik heb de video in zijn geheel gezien
De gesproken tekst bevalt goed. Het is duidelijk ingesproken en niet te snel
De tekst van het voorbeeldscherm is een tikje aan de kleine kant, maar nog wel leesbaar
Het gaat immers om het meekijken en daar voldoet het wel aan
De uitstapmomenten zijn duidelijk aangegeven
Ik geef de voorkeur aan één video
Handig is om ook de mogelijkheid aan te geven hoe je je waarneming kan voorleggen aan het forum dmv determineren via het forum
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

petermeer

* Video is helder en duidelijk
* Gesproken tekst is duidelijk
* Tekst in popup is goed, anders gaat deze 'in de weg ziiten'
* Voorkeur voor één video

Complimenten!
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

matthijsbroere

Bedankt voor jullie input! Zeer waardevol.

"De tekst van het voorbeeldscherm is een tikje aan de kleine kant"
--> Ga ik naar kijken.

"Handig is om ook de mogelijkheid aan te geven hoe je je waarneming kan voorleggen aan het forum dmv determineren via het forum "
Dat gaat iets te ver voor een eerste kennismaking met het invoerscherm. We zullen dat niet opnemen in de video. Toch bedankt voor de suggestie!

Tussenstand 1 video vs. meerdere video's: 3-0.
Matthijs Broere

Rick_Karsenbarg

Hoi Matthijs,

Allereerst, duidelijke video! Ik vind alleen het pop-up scherm met de gesproken tekst wat aan de kleine kant. Op full screen valt dat mee, maar ik denk dat in de praktijk de mensen het filmpje er toch op klein scherm naast houden. Volgens mij zit de pop up ook niet in de weg aan de rechterkant naast het kaartje. Ik zou het ook bij één filmpje houden, dan kun je zelf kijken wat je wel en niet interessant vind.

mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

matthijsbroere

Ha Rick! Bedankt voor de opmerking. Ik zal eens experimenteren met een iets groter lettertype.
Matthijs Broere

matthijsbroere

Het grotere lettertype is niet echt een succes. Teveel van het scherm wordt dan bedekt. Waarschijnlijk laten we de video zo. In ieder geval nogmaals bedankt voor de input.
Matthijs Broere

Stijn E.

Ik zie nu ineens dit topic en om makkelijk te kunnen schakelen tussen de drie delen van de video heeft YouTube een handige functie. Als je de tijden van het schakelpunt als (bijvoorbeeld) 4:00 en 11:00 in de omschrijving zet, wordt het een link die de video automatisch naar het juiste punt doorspoelt. Lijkt me wel handig om dat nog even aan te passen, nu is het nogal onhandig schakelen.

Verder een prima video; eens met de anderen!
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bart van Hoogstraten

Helder verhaal!  :duim: (maar ik denk dat je Hisko heel blij maakt als je er ook nog een korte uitleg bij doet over hoe je een waarneming ter identificatie aanbiedt op het forum) (ik zag onlangs zelfs een admin dit verkeerd doen met een aantal foto's van bij elkaar een paar 100 Kb die dus nu dubbel in de database zitten)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

matthijsbroere

Ha Stijn, dat is nou een handige tip. Ik ga er naar kijken!
@Bart: het is inderdaad verleidelijk om zoveel mogelijk in een video te zetten, ook praktische tips, maar ergens is een grens natuurlijk. Het is immers al een erg lange video...
Matthijs Broere