Hoofdmenu

amaniet

Gestart door kvb, september 25, 2006, 20:41:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

kvb

Een uurtje kunnen wandelen dit weekeinde in het Spanderswoud bij Bussum. Helaas alles zeer droog maar toch deze amanieten in een stuk gemengd bos(hoofdzakelijk groffe den en eik). Ik kom er niet uit. Het is geen parel (geen roodverkleuring) maar ook niet zo panter als  ik normaal vindt. ook een rare kale knol. Kunnen dit grauwe amanieten zijn.

Kik

kvb

uitgegroeid exemplaar:


Cees Veenema

Ik heb dezelfde ervaring met zulke amanieten Kik,
Kan er soms ook geen touw aan vast knopen.
Ik heb er ook nog een paar van Texel waar ik mee aan het worstelen ben.
Voeg ze maar niet  toe want daar wordt een topic niet overzichtelijker van.
Groet,

Cees

Drachten

#3
Geen rood? Soms is de rood (rose) verkleuring niet zo duidelijk. Ik zie in de modderige knol op de foto tot echt wat roodachtige kneuzingkjes.

Parelamanieten kunnen bleek en bruinig zijn tot zelfs vleesachtig geel. Ik zie ze ook wel eens met roodbruinachtige verkleuringen in de hoed. Soms met beursresten op de hoed, soms zonder. De ring is evenals de grauwe in de lengte geribt, dat is duidelijk op de foto te zien. De panter heeft geen geribte ring, tevens is die van de panter erg smal en klein. De knol van de parel is zonder beursresten maar wel vaak met ringvormige wratjes; ook dat zie ik op de foto.

Het blijft idd lastig maar deze vind ik ranzig gekleurd (de steel) en ook zie ik toch wat rossigs; dit in de knol maar ook meteen boven de ring, onder de hoed. De grauwe is witter en krijgt op latere leeftijd vaak bruinig vlees in en rond de knol.
Maar uitsluitsel kan idd niet gegeven worden al ga ik dus persoonlijk voor de parelamaniet.

mvg,

Menko.
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Niko Buiten

#4
Zo mooi als Menko kan ik het niet vertellen. Ik zie in de tweede foto iets roodbruins in de hoed. Volgens mij is het een Parelamaniet.
Groet,

Niko Buiten.


knabenkraut

Ook ik denk aan de parelamaniet.  
groetjes,
Dini

a.houter

Beide paddestoelen hebben sporen van rood in zich, vooral de tweede; dat moet wel een Amanita rubescens zijn. Dergelijke verbleekte exemplaren komen op dit moment massaal voor; zullen de weersomstandigheden wel zijn.
Indien beide van dezelfde locatie komen kun jer er wel van uitgaan dat ze van dezelfde soort zijn.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

kvb

bedankt voor alle input. Ik heb een probleem met het door jullie geconstateerd rood omdat bij kneuzing dat niet optrad zoal ik gewend was een paar weken geleden toen er duizenden parelamanieten in de duinrand stonden. Ook wijken de jonge exemplaren in de duinen af van deze in het Spanderswoud.  Het zal wel een standplaatsinvloed zijn.
Nog een vraag omtrent de grauwe amaniet.  Waarom wordt deze zo weinig gemeld terwijl in alle boeken vrij algemeen of gelijkluidende termen gebruikt wordt.

Kik

a.houter

#8
Vrij algemeen slaat op de Pleistocene gebieden en Zuid-Limburg. Hij wordt als zeldzaam tot zeer zeldzaam aangemerkt in Noord- en Zuid-holland en Zeeland.
Daar kom je van weg, is het niet? ;)

De roodverkleuring hoeft lang niet altijd direct op te treden, het is niet zo'n kleuromslag als we bij sommige boleten kennen. Soms gaan er uren overheen voordat A. rubescens reageert.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

kvb

Ja maar deze was van de Utrechtse Heuvelrug waar ik een verjaarspartijtje had en een uurtje ontsnapte.  In GGB nu ook gezien "sterk achteruitgaand".



ps GGB = grote gele boek

Kik

a.houter

Ikzelf kom de Grauwe maar een enkele keer tegen. Bij de meldingen die ik jaarlijks krijg van diverse mensen is hij ook niet vaak vertegenwoordigd.
Wanneer je de Grauwe tegenkomt, weet meestal meteen hoe hij aan zijn naam komt, want de gehele indruk komt grauw over, alsmede de plakjes velum op de hoed.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Cees Veenema

CiteerJa maar deze was van de Utrechtse Heuvelrug waar ik een verjaarspartijtje had en een uurtje ontsnapte.  In GGB nu ook gezien "sterk achteruitgaand".



ps GGB = grote gele boek

Kik
Wie was er eigenlijk jarig Kik ?
Groet,

Cees