Tuinbladkruiper

Gestart door aport, maart 29, 2011, 23:02:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51984697
Tuinbladkruiper - Cryptops hortensis gezien op 2011-01-19 te Katwijk - Pan van Persijn - Panbos
foto`s :


Waarneming niet bevestigt. Zijn er nog ander mogelijkeheden??

bij voorbaat dank Arjan Portengen

Arp

#1
http://insektenfotos.de/forum/thread.php?postid=88928#post88928   ;D

Ook:
  • Matty Berg (1999) Naamlijst van de Nederlandse duizendpoten (Myriapoda: Chilopoda), Nederlandse Faunistische Mededelingen, nr.8, pp.67-76. Download PDF (89KB)
  • Matty Berg en Chris Evenhuis (2001) Determinatietabel voor de nederlandse duizendpoten (myriapoda: chilopoda), Nederlandse Faunistische Mededelingen nr.15, pp.41-78. Download PDF (860KB) en bijbehorende errata uit NFM-17: PDF (165KB) 
  • Brolemann, H.W. (1930) Myriapodes Chilopodes, Faune de France n° 25  (404 pg./481 fig.) PDF (18MB!!)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

aport

Bedankt voor de info!

als ik het goed begrijp zijn er dus 3 mogelijkheden (21 paar poten):
1) met duidelijk kruisvormige naad op tergiet; cryptops anomalans; zeer zeldzaam
2) achterrand kop met 2 dunne naden; Cryptops parisi; zeldzaam; in de strooisellaag van bossen op kleigrond
3) zonder deze kenmerken; Cryptops hortensis; zeer algemeen; in strooisellaag van bossen en moerassen, onder schors van
dode bomen, onder stenen.

LIjkt me dus grote kans dat het hortensis is, maar inderdaad misschien niet met 100% zekerheid.
Maak er wel Cryptops spec. van

Bedankt en groet,  Arjan



Arp

Ha Arjan,

Netjes  :blink: Zelf vind ik de kenmerken aan kop en hals lastig te herkennen bij parisi & hortensis (al helemaal van foto) en kijk liever naar de onderkant van de eindbenen. C. anomalans is dit zeker niet (die is echt "enorm" - grofweg een dubbellange Lithobius forficatus - breder ook dus). Zelf voor de andere twee kan een opgave van de lengte (gemeten) extra info geven (hortensis wordt niet groter dan 3cm, parisi wel). C. hortensis ligt verreweg het meest voor de hand gezien vindplaats etc. - ik zou deze zelf (van foto) als een onzekere hortensis invoeren, maar ben niet bedreven in het fotokijken bij deze omdat ze nooit stil willen poseren.

Wellicht dat Matty de soort op "zeker" durft te zetten - ik moet me dat in elk geval niet aanmatigen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

aport

Hoi Arp, ben zelf niet zo van het op onzeker zetten, houdt voor mijn gevoel in dat het ook een ander
geslacht kan zijn. Heb geen idee meer van de lengte en naar de onderkant heb ik nooit gekeken dus
met een spec. kan ik wel leven.
Groet en bedankt voor alle info, weer aardig wat geleerd!

Arjan



mberg

Heren,

Niet met zekerheid te zeggen. Hou het maar op onzekere C. hortensis.

Met groet,

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

aport

Heb hem op spec. gezet, is dat ook goed?
Groet,  Arjan


mberg

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging