antistoffen rabies stijgt in een jaar?

Gestart door Niels de Zwarte, maart 29, 2011, 13:11:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niels de Zwarte


Speciaal voor alle vleermuisvangers een vraag over antistoffen rabies (voor de mensen die vleermuizen met de hand hanteren -vangen met licentie dus):


Is het mogelijk dat je gehalte aan antistoffen OMHOOG gaat in een jaar?
Ik heb net de uitslag van de titerbepaling van dit jaar gekregen, vorig jaar 2.91 en nu 3.42 IU/ml.
Dat is best fors omhoog, zonder dat ik een nieuwe booster oid gehad heb. Theoretisch moet je gehalte aan antistoffen dalen lijkt me, tot je weer een keer een nieuwe booster haalt (bij <1.0).
Misschien kan iemand me zo vertellen dat dit mogelijk is of dat zelf ook meegemaakt heeft. En anders moet ik bellen voor een nieuwe bepaling, want dan lijkt er een meetfout gemaakt te zijn...


groet,
Niels de Zwarte

mlahaye

Hallo Niels,

Contact opnemen met je huisarts lijkt mij sowieso verstandig, onafhankelijk van wat andere vleermuis-onderzoekers zeggen.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin

BartNoort

Huisartsen zijn niet echt bekend met Rabies is mijn ervaring, hoewel dat wel je eerste aanspreekpunt moet zijn natuurlijk, en ze kunnen het vast navragen / opzoeken.
Wellicht hebben ze een andere methode gebruikt om eea te bepalen?


Bart


Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

jeroenroelofsen

Ben zeker geen expert, daar kun je beter voor naar de GGD gaan. En dan wel bij de instantie die ook reisentingen geven. Echter...

Bij het opbouwen van immuniteit voor vele dingen geld wel dat het even kan duren voor je lichaam optimaal ingesteld is. Dus de vraag is ook hoe lang na je vorige boost de ene laatste (2.91 IU) titer bepaling was. Oftewel, zat er veel tijd tussen de enting en de titer bepaling, of niet echt.
Als het bijv 1-2 weken is, dan is het niet heel gek dat je titer later nog hoger is geworden.

Maar nogmaals, ben geen expert, zou zoals anderen ook al aangaven de huisarts dan wel de GGD raadplegen. Wellicht is een dierenarts ook een optie. Je hebt kans dat die zich ook (verplicht?) laten enten.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Hannie Luijten

De titer kan stijgen. Dat kan gebeuren wanneer je in contact bent gekomen met het virus. Dan worden geheugencellen geactiveerd en gaat je lichaam meer antistoffen aanmaken.
Een lage titer wil ook niet zeggen dat er geen/onvoldoende bescherming is, omdat er ook geheugencellen worden opgeslagen en die zijn in een titer niet zichtbaar.
Groet, Hannie