al weer een onbekende...

Gestart door gertjanvannoord, maart 28, 2011, 23:20:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

Ik zou graag opnieuw hulp van het forum willen vragen. Ik wil graag weten welke soort dit is. ik dacht zelf even aan een aalbes of zo, maar
dat geloof ik toch niet.

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/53051266
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2011-03-28 te Groningen - Helpman
foto`s :




bij voorbaat dank Gertjan van Noord
Gertjan van Noord

han.endt


gertjanvannoord

toch wel? Daar heb ik nota bene naar zitten kijken, want ik had gelezen dat die hier zou moeten groeien (boekje van Klaas van Nierop, "Stinzenplanten in Groningen":
quote: "[Sterrebos] is de enige plek in de stad waar de knopige ooievaarsbek voorkomt").

hartelijk dank!
Gertjan van Noord

han.endt

Kijk hier erger ik me nou werkelijk dood aan. Blij met een exoot. En nog midden in de stad ook. Rara hoe zou die daar nu komen......
Elke plant die bij een buiten verwilderd wordt ook maar meteen tot stinsenplant gebombardeerd. Straks gaan we de Knopige ooievaarsbek nog beschermen ook. Staat ie als zeldzaam in de Heukels' en omdat die als zeldzame stinsenplant te boek staat is dit gelijk een reden voor anderen om hem te gaan uitzaaien......... Leuke kettingreactie. Het is trouwens een enorme woekeraar.

gertjanvannoord

#4
 :huh:  ik weet niet waar je uit afleidt dat ik "blij" met deze plant ben. Ik was in ieder geval blij dat ik een naam had, waarvoor dank.
Of bedoel je dat meneer van Nierop er blij mee is... In zijn boekje wordt deze soort overigens niet aangemerkt als stinsenplant. De soort wordt alleen genoemd bij de beschrijving van het Sterrebos, een gebied waar verder wel veel stinzenplanten groeien. Overigens een mooi stukje bos, ook al is het midden in de stad. Mythe/feit: vanwege het verkeerslawaai door de aangrenzende rondweg zouden de koolmezen hier harder zingen dan elders...
Gertjan van Noord

rapunzel

Het lijkt mij juist zinvol om de namen te kennen van planten die vaak aangeplant worden, gemakkelijk verwilderen en later mogelijk het vrije veld in gaan.

Koos
Koos Ballintijn

petraw

Beste Gert-Jan en Koos,

Ik kan me de reactie van Han wel voorstellen, hij is tenslotte een grote kenner van tuinplanten. Als je naar de lijstjes van soorten van de afgelopen weken kijkt dan staan er heel wat van die verwilderderende soorten, stinsenplanten of hoe je ook wil noemen op. Natuurlijk is het leuk om ze te zien en er een naam bij te krijgen. Ik vind het ook leuk om eens iets anders te zien dan de inheemse voorjaarssoorten. Maar soms lijkt het er wel op dat de Nederlandse flora steeds meer op een tuintje gaat lijken. Kijk ook maar eens bij het item 'Foto van de dag'. Hoe mooi sommige foto's van Boerenkrokus of Sneeuwroem zijn, echt veel wild is er niet bij.

Verder moet je deze onderwerpen er nog maar eens op na lezen, over wat voer je in, wat niet (het gebruik van escape):
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=44968.0.html

en gelijk deze hoe belangrijk dat kan zijn voor validatie naar de NDFF toe:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=118852.0.html

hartelijke groet,

Petra



Groet, Petra

han.endt

Citaat van: gertjanvannoord op maart 29, 2011, 08:00:03 AM
???  ik weet niet waar je uit afleidt dat ik "blij" met deze plant ben.


Daar heb je gelijk in dat heb je ook niet gezegd, daarvoor excuus. De ergernis bij mij zit niet zo zeer bij jouw waarneming, maar om al dat min of meer verwilderde (of zelfs aangeplant) 'tuinspul' dat zonder enige nuancering wordt ingevoerd. Ik kijk ook al naar planten sinds de jaren zeventig en als ik zie hoe onze (inheemse) flora verarmd is en dan heb ik niet zozeer over het aantal soorten, maar meer nog over de flora op de 'gewone' akkers, in wegbermen en graslanden, dan wordt ik daar niet erg vrolijk gaan. Ik heb dan ook nogal eens moeite met het enthousiasme waarmee als die uitheemse en uitgezaaide inheemse planten begroet worden.

rapunzel

Citaat van: Han Endt op maart 29, 2011, 17:44:08 PM
Citaat van: gertjanvannoord op maart 29, 2011, 08:00:03 AM
???  ik weet niet waar je uit afleidt dat ik "blij" met deze plant ben.


Daar heb je gelijk in dat heb je ook niet gezegd, daarvoor excuus. De ergernis bij mij zit niet zo zeer bij jouw waarneming, maar om al dat min of meer verwilderde (of zelfs aangeplant) 'tuinspul' dat zonder enige nuancering wordt ingevoerd. Ik kijk ook al naar planten sinds de jaren zeventig en als ik zie hoe onze (inheemse) flora verarmd is en dan heb ik niet zozeer over het aantal soorten, maar meer nog over de flora op de 'gewone' akkers, in wegbermen en graslanden, dan wordt ik daar niet erg vrolijk gaan. Ik heb dan ook nogal eens moeite met het enthousiasme waarmee als die uitheemse en uitgezaaide inheemse planten begroet worden.

Ik zou daar 2 kanttekeningen bij willen maken.
1) De "echte" Nederlandse flora kent weinige, echt vroege soorten. Velen van ons zitten te wachten op een teken van het voorjaar en dan zijn soorten als Groot sneeuwklokje, Lenteklokje, Anemone blanda, Iris reticulata etc. een verheugend teken dat het voorjaar nabij is.
2) Het is aan ons meer ervaren floristen om aan beginners duidelijk te maken wat onze karakteristieke flora is en waar die nog gevonden kan worden. Dan kan ook de geweldige achteruitgang van deze oorspronkelijke flora besproken worden en op actie tot bescherming worden aangedrongen.

M.vr.gr.

Koos
Koos Ballintijn

han.endt

Bij mij (Garderen, Ermelo) is de laatste jaren zoveel uitgezaaid (vooral op de Ermelosche Heide en in de bermen van de N302) dat als ik een leuke plant vind er bijna al van uit (moet) gaan dan deze wel een dubieuze herkomst moeten hebben.

Is het aan 'ons ervaren floristen' ook niet een taak om aan de mensen (en instanties) duidelijk te maken dat men beter de flora zichzelf kan laten ontwikkelen, zodat er een natuurlijker en meer oorspronkelijke vegetatie ontstaat. Dit duurt weliswaar veel langer........
In de berm van de N302 staan overigens al heel lang best leuke planten zoals Kleine ratelaar, Stijve ogentroost, Grasklokje, Blauwe knoop, Knoopkruid etc. Dus het is niet echt nodig om regelmatig (het is een proces dat zich steeds herhaalt) allerlei niet oorspronkelijke planten uit te zaaien. Op de Ermelosche heide zijn zelfs boompjes geplant als Zwarte populier en Amoeresdoorn. Ook waren er flinke pollen Pontederia cordata in het ven geplant, maar die heeft de beheerder(?) er gelukkig na een week al uitgehaald.

gertjanvannoord

Citaat van: Han Endt op maart 29, 2011, 17:44:08 PM
Citaat van: gertjanvannoord op maart 29, 2011, 08:00:03 AM
???  ik weet niet waar je uit afleidt dat ik "blij" met deze plant ben.
Daar heb je gelijk in dat heb je ook niet gezegd, daarvoor excuus.
ok prima, geen probleem hoor.

Citaat van: rapunzel op maart 29, 2011, 18:56:04 PM
Citaat van: Han Endt op maart 29, 2011, 17:44:08 PM
De ergernis bij mij zit niet zo zeer bij jouw waarneming, maar om al dat min of meer verwilderde (of zelfs aangeplant) 'tuinspul' dat zonder enige nuancering wordt ingevoerd. Ik kijk ook al naar planten sinds de jaren zeventig en als ik zie hoe onze (inheemse) flora verarmd is en dan heb ik niet zozeer over het aantal soorten, maar meer nog over de flora op de 'gewone' akkers, in wegbermen en graslanden, dan wordt ik daar niet erg vrolijk gaan. Ik heb dan ook nogal eens moeite met het enthousiasme waarmee als die uitheemse en uitgezaaide inheemse planten begroet worden.

Ik zou daar 2 kanttekeningen bij willen maken.
1) De "echte" Nederlandse flora kent weinige, echt vroege soorten. Velen van ons zitten te wachten op een teken van het voorjaar en dan zijn soorten als Groot sneeuwklokje, Lenteklokje, Anemone blanda, Iris reticulata etc. een verheugend teken dat het voorjaar nabij is.
2) Het is aan ons meer ervaren floristen om aan beginners duidelijk te maken wat onze karakteristieke flora is en waar die nog gevonden kan worden. Dan kan ook de geweldige achteruitgang van deze oorspronkelijke flora besproken worden en op actie tot bescherming worden aangedrongen.

Helemaal mee eens.  Een beginner zoals ik weet de geschiedenis niet/nauwelijks. Ik houd me aanbevolen voor correcties en op- of aanmerkingen over mijn waarnemingen.

Iets anders is, dat de aanwijzingen ook soms moeilijk te interpreteren zijn. Petra wijst bijvoorbeeld naar de aanwijzingen van Hinko over wat je wel of niet in moet voeren.
Over stinsenplanten zegt hij: 
        - Alleen als het een historische vindplaats betreft zo invoeren, anders als 'esc'. 
Ik heb niet kunnen vinden wat met een historische vindplaats wordt bedoeld, of hoe je bepaalt of en vindplaats historisch is of niet...
Gertjan van Noord

HPM

Citaat van: gertjanvannoord op maart 29, 2011, 20:55:19 PM

[...]
Iets anders is, dat de aanwijzingen ook soms moeilijk te interpreteren zijn. Petra wijst bijvoorbeeld naar de aanwijzingen van Hinko over wat je wel of niet in moet voeren.
Over stinsenplanten zegt hij: 
        - Alleen als het een historische vindplaats betreft zo invoeren, anders als 'esc'. 
Ik heb niet kunnen vinden wat met een historische vindplaats wordt bedoeld, of hoe je bepaalt of en vindplaats historisch is of niet...

Zelfs als je dat zou weten zou het nog niet zo eenvoudig zijn. Onlangs hebben we het hier nog gehad over de oude buitenplaats Hofwijck in Voorburg, waar wel vreemde planten staan die je vanwege de historie als stinseplanten zou kunnen bestempelen maar die in werkelijkheid recent zijn geplant.
Een ander voorbeeld is het restant van het Haagse landgoederenduo Oostduin/Arentsdorp, waarvan de actuele beheersvisie o.a. zegt: "Bevorderen van de ontwikkeling van stinzenplanten (Bosanemoon, Gewone salomonszegel, Dalkruid) door in standhouden bosklimaat, systematisch bestrijden van braam en andere storingssoorten, aanvullen stinzenbeplanting en mogelijk plaatselijk bekalken van de bodem." Het is daar dus niet alleen instandhouden en bevorderen, maar ook aanvullen.


Herman van der Meer