Hoe broedvogels ingeven?

Gestart door Lanius, maart 29, 2011, 17:39:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lanius

Hallo,

Bestaat er ergens een handleiding over hoe je het best broedvogels / territoria kan ingeven in waarneming.nl ?

bv:
je ziet een koppel zomertalingen in broedbiotoop ergens eind mei.

Er bestaan eigenlijk tamelijk wat mogelijkheden om dit in te geven en sommige ingaves kunnen foutief worden opgevat.

enkele voorbeelden:

voorbeeld 1:

soort: zomertaling
aantal: 2
gedrag: paar in broedbiotoop

voorbeeld 2:

soort: zomertaling
aantal: 2
gedrag: ad in broedbiotoop
groepssamenstelling: 1 ad man en 1 ad vrouw

Voorbeeld 1: Dit kan opgevat worden alsof er 2 paren in broedbiotoop zitten, of niet?


Nu, bovenstaand voorbeeld is nog een eenvoudig. het wordt ingewikkelder als er jongen of pulli aan te pas komen!


vb: koppel Nijlganzen met 2 jongen

voorbeeld1:

soort: Nijlgans
aantal: 4
gedrag: nestvondst

groepssamenstelling:
2 ad in broedbiotoop, gedrag: nestidenticerend
2 pulli met als gedrag ter plaatse

voorbeeld 2:

soort: Nijlgans
aantal: 4
gedrag onbepaald

groepssamenstelling:
2 ad in broedbiotoop, gedrag: nestidenticerend
2 pulli met als gedrag ter plaatse

en nog een heleboel varianten op dit thema, vaak met een hoop mogelijk dubbel te interpreteren gegevens. Zo kan je voorbeeld 1 misschien opvatten als 4 nestvondsten.

Ik vroeg me nu af of er eigenlijk een handleiding is voor het gestandaardiseerd ingeven van broedvogels?

Davy De Groote

hiskodevries

Lanius ( op dit forum is het gebruikelijk je berichten te ondertekenen met je naam)
Je bent niet de enige die met dit probleem worstelt getuige de vaak verkeerde ingaves
De bedoeling is dat de coderingen naar een 'vastgesteld territorium' leiden.
Die uitkomst kun je ook gelijk ingeven als je binnen de juiste periode de juiste aktiviteiten hebt gezien
in jouw zomertaling voorbeeld is dat 1 vastgesteld territorium
of je geeft gedurende de telperiode op
2 individuen in broedbiotoop ( evt gesplitst in man/vrouw)
1 paar in broedbiotoop (dit klopt dan wel niet met het echte aantal maar het gaat om de code)


zie ook de bmp handleiding http://www.sovon.nl/pdf/Handleiding-BMP.pdf pagina 42 en verder
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lanius

De bmp handleiding ken ik heel goed. Ik doe trouwens mee met een bmp ronde en alles is me vrij goed duidelijk. Ook de ingave op de site van Sovon loopt zonder problemen of zonder zaken die je echt dubbel kan opvatten.

Maar toen ik mijn waarnemingen van mijn bmp ronde wou ingeven in waarnemingen, kwam ik al snel tot de vaststelling dat ik het eigenlijk niet goed weet. En ik vroeg me dus af of er ergens een handleiding of een richtlijn was om broedvogels / territoria in te geven.

Groetjes,

Davy De Groote
Davy De Groote