Dysdera.... Harpactea rubicunda!!

Gestart door thijsdegraaf, maart 27, 2011, 22:09:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Deze wandelden rond toen ik de meterput opende.  Allemaal Dysdera spec toch. Verschillende leeftijden  ;)

spinnenvrouw

Voor een Dysdera staan er veel te veel stekeltjes op femur IV.
Dit zou daarom een Harpactea rubicunda moeten zijn. Proficiat, nieuw voor NL!
Bevestiging middels een volwassen man (een volwassen vrouwtje is in het veld niet als zodanig herkenbaar) is wel wenselijk.
Hou ze in de gaten!
Jacomijn Prinsen

thijsdegraaf

#2
 ;D  En dat in mijn meterput!! Dat had ik helemaal niet verwacht!
Ik maak hem altijd open omstreeks deze tijd om te kijken of er nog padden en salamanders in overwinterd hebben. Het is voor het eerst, dat ik deze spin er in zie.
Bedankt Jacomijn. Ik houd het in de gaten.
Idee van mijn vrouw: Misschien via Duitse toeristen? 's Zomers staan er inderdaad veel Duitse auto's voor mijn hek.

frits_b

Gefeliciteerd Thijs!

Ik was al in de war; probeerde uit te maken of 't D. erythrina of D. crocata was, maar ook voor D. crocata (1-4 dorsale stekels) had ie teveel stekels...

Ik zie dat deze soort in Engeland, Denemarken, Belgie en Duitsland voorkomt, dus het ligt voor de hand dat ie hier ook zit. In elk geval ben ik jaloers ;-)
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

thijsdegraaf

#4

Dank je Frits.
Ja ik zag ook een kaart waarop Nederland alleen wit is. Maar je zou verwachten, dat hij bij de Duitse of Belgische grens zou opduiken.
Ik kan hem nog niet invoeren. Zal ik eerst wachten tot ik een volwassen mannetje vind?

frits_b

Je kan 'm natuurlijk altijd als onzekere H. r. invoeren (met verwijzing naar dit topic), dan zit ie in elk geval in het systeem.
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

#7
Bedankt Harry.
Harpactea rubicunda zit nog niet in het systeem Frits. Te zeldzaam  ;D

frits_b

Ja, natuurlijk, stom van me. Ik zag net dat er ook geen Harpactea sp. is, dus we moeten nog even wachten...
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

jvogels

.... is die bovenste niet gewoon een volwassen man?

nielsyese

Thijs, leuk dat je deze soort hebt ontdekt!
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

jvogels

Nogmaals: ik zou die grote maar eens snel gaan zoeken, want ik zou zweren dat daar een volledig ontwikkelde palp aan hangt (zie de bovenkant, van het beest op de foto daar lijkt toch echt een onwikkelde palp aan te hangen). En ja, da's rot voor het beestje, want die willen ze vast wel in de naturalis collectie hebben  ;)

thijsdegraaf

Ik had vandaag een vrije dag. De rest van de week ben ik vrij laat thuis. Ik kijk volgend weekend wel.

jvogels

Je weet de spanning er wel in te houden op deze manier  :rolleye:

thijsdegraaf

Ik was wat eerder thuis dan ik dacht. Ik heb dus toch gekeken. Helaas er was nu niets te zien.
Ik had de vorige keer de betonnen deksels van de put er naast gelegd. Hij kan dus alle kanten opgevlucht zijn. Ik heb daar niet zo opgelet, omdat ik dacht, dat het een Dysdera was.
Ik houd het in de gaten. Als hij zich echt vermenigvuldigd heeft, kom ik hem wel weer tegen.

blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

Beetje laat (kom weinig op dit forum....), maar ook van harte gefeliciteerd Thijs.

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Bedankt voor alle felicitaties.  :)
Hopelijk kom ik ze nog eens tegen.

Frank van de Putte

Heb je deze nog wel eens gevonden Thijs? Officieel is deze soort nog niet gemeld voor Nederland, dus hij bestaat ook niet op Waarneming.nl, en ook niet in het NL soortenregister.

Ik ben bezig geweest om wat info te verzamelen over celspinnen, en omdat deze soort veel lijkt op de Dysdera soorten (https://waarneming.nl/soort/info/156578) zou ik daar eigenlijk op willen wijzen.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

#20
Hoi Frank,
Nee helaas. Jee bijna zeven jaar geleden alweer. Elk jaar in maart kijk ik nog steeds de meterput na op kikkers, padden en salamanders, die er overwinterd hebben. Ik kijk dan ook altijd of ik deze spin zie.
Ik zal hem aanmelden bij Nederlands Soortenregister.
Als hij daar als soort wordt geaccepteerd, zou de soort ook op Waarneming aangevraagd kunnen worden. Ik laat de jongen voor Ned. Soortenregister zitten, want die zullen wel niet met zekerheid gedetermineerd kunnen worden.

Toevallig in september een foto van de plek gemaakt toen een nieuw dakkapel werd gebracht. De meterput is onder de plantenpot. Maar ze kunnen natuurlijk overal langs het hek zitten.
https://www.flickr.com/photos/thijsdegraaf/36560268034/  In de zomer is het te begroeid om makkelijk te zoeken.

Toevoeging: Gemeld bij Ned. Soortenregister met verwijzing naar dit topic. Ik zal doorgeven als ik bericht krijg.

GerardL

Goeie Thijs gefeliciteerd  :duim:,

Ja jij hoeft je  put maar open te doen, om nieuwe soorten te krijgen...... ;D
Wij liggen te hanusse met lampen netten enzo....


Grtzzzz


Gerard
;D



thijsdegraaf

CiteerWij liggen te hanusse met lampen netten enzo....
Eigenlijk ben ik best wel slim  ;D

Frank van de Putte

Hoi Thijs, het valt ook niet mee om deze soorten te vinden, ze zijn nachtactief, en om dan een volwassen mannetje te vinden, moet je veel geluk hebben.

Ik moet zeggen dat ik toch wat vraagtekens heb, na een korte "studie"; de stekels op de achterpoot wijzen inderdaad op Harpactea, maar de grote, naar voren gerichte kaken passen beter op Dysdera volgens mij. Harpactea rubicunda heeft kortere kaken, die ook meer naar beneden zijn gericht, die staan meer haaks op het lichaam, waardoor ze in een bovenaanzicht veel minder opvallen dan bij Dysdera. Zie bijvoorbeeld de afbeeldingen op de Duitse wiki; https://wiki.arages.de/index.php?title=Harpactea_rubicunda

Maar goed, erg veel weet ik er ook niet van, goed dat je deze hebt gemeld bij het Soortenregister, ik ben benieuwd naar hun mening!

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

#24
Ja als ik Wikipedia bekijk, ben ik ook niet zeker. Maar ik heb er nog minder verstand van. We wachten wel af.

Frank van de Putte

Ik kan de foto best even op het Duitse forum zetten, als je het goed vind?
Daar zitten nogal wat kenners die ook goed bekend zijn met zuidelijke soorten...
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

#26
Ik vind het prima.

Frank van de Putte

Ik heb hem hier gezet, en al 1 reactie; https://forum.arages.de/index.php?topic=24016.0

Dus vermoedelijk toch een Dysdera, maar laten we het even afwachten..
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

Ik zie nog geen nieuwe antwoorden. In ieder geval een apart beestje. Als er duidelijkheid is, voer ik hem (wat het ook is geworden) met de nimfen (staan er niet zo veel) in.
Heb er nog een detailfoto van de stekeltjes bijgezet.

Frank van de Putte

Het is op het Duitse forum bij 2 reacties gebleven, maar allebei vóór Dysdera... (er is wel 130 keer naar gekeken).
Echt 100% duidelijkeid over de soort zal ook moeilijk worden denk ik, aan de hand van 1 foto (dat mannetje)

Maar qua uiterlijk/habitus lijkt het dus eerder een "gewone" Dysdera crocata, alleen de vele (7) stekels op femur IV kloppen eigenlijk niet, dat zouden er maximaal 3 mogen zijn.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte