Hoofdmenu

Zingende vrouwtjes

Gestart door Inge van der Wulp, maart 27, 2011, 19:17:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Inge van der Wulp

Ik weet dat van de Roodborst de vrouwtjes ook zingen. Maar vandaag kwam ik een zingende Zwarte Roodstaart vrouw tegen.


http://waarneming.nl/waarneming/view/53020489


Ik hoorde een Zwarte Roodstaart zingen, zocht naar het mannetje en tot mijn verbazing zag ik dat het geluid uit het vrouwtje kwam dat ik aan het bekijken was. Ik heb een foto van haar gemaakt. Het was mij niet bekent dat vrouwtjes roodstaarten kunnen zingen als een kerel. Zijn er meerdere soorten waarvan de vrouwen een deuntje mee zingen? Of heb ik iets bijzonders gezien?
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

frankmeer

Inge, er is veel variatie in 1e zomer-kleden van Zwarte Roodstaart. Sommige 2kj mannetjes zijn nog bruingrijs als een vrouwtje. Dit zou dus ook een mannetje kunnen zijn.
Frank van der Meer

Inge van der Wulp

Daar heb ik dus naar gezocht. Maar het enige dat ik kon vinden in mijn boeken was dat een eerste zomer mannetje eruit kan zien als een vrouwtje. Dit kan toch niet anders dan een 2e kj zijn :) Maar dat zou wel veel verklaren. Kan ik daar op het net iets meer over vinden?


[edit] in dat geval is mijn waarneming onterecht goedgekeurd ;)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Jarinka

Citaat van: Inge van der Wulp op maart 27, 2011, 19:28:39 PM
Daar heb ik dus naar gezocht. Maar het enige dat ik kon vinden in mijn boeken was dat een eerste zomer mannetje eruit kan zien als een vrouwtje. Dit kan toch niet anders dan een 2e kj zijn :) Maar dat zou wel veel verklaren. Kan ik daar op het net iets meer over vinden?
Op het moment dat een vogel 'eerste zomer' genoemd mag worden, is hij in z'n eerste kalenderjaar. Op 1 januari van het volgende jaar wordt dat automatisch het tweede kalenderjaar. Dan zou dit dus een 2kj mannetje zijn.
Groeten, Jarinka Heijink

Oenanthe

Inge, het feit dat de vogel zong bewijst dat het een mannetje is. Jouw foto is heel waardevol want niemand verwacht van een vogel in dit kleed dat het een mannetje is. Het is mij ooit overkomen met een vrouwtje rietgors dat wij in het voorjaar (dus in de tijd dat ze hun volwassen kleed dragen) als vrouwtje ringden en een jaar later als prachtig uitgekleurd mannetje terugvingen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ben Gaxiola

Citaat van: Jarinka op maart 27, 2011, 19:31:26 PM
Citaat van: Inge van der Wulp op maart 27, 2011, 19:28:39 PM
Daar heb ik dus naar gezocht. Maar het enige dat ik kon vinden in mijn boeken was dat een eerste zomer mannetje eruit kan zien als een vrouwtje. Dit kan toch niet anders dan een 2e kj zijn :) Maar dat zou wel veel verklaren. Kan ik daar op het net iets meer over vinden?
Op het moment dat een vogel 'eerste zomer' genoemd mag worden, is hij in z'n eerste kalenderjaar. Op 1 januari van het volgende jaar wordt dat automatisch het tweede kalenderjaar. Dan zou dit dus een 2kj mannetje zijn.

Een eerste 1e zomervogel is in zijn 2e kalenderjaar....
Ben Gaxiola

Inge van der Wulp

Het kalenderjaar verhaal is mij al duidelijk hoor Jarinka (ik vogel al aardig wat jaren en ben assistent roofvogel en uilen ringer) Toch zette deze vogel mij voor een vraagteken en ik leer nou eenmaal nog graag bij. Als deze vogel niet gezongen zou hebben zou ik voor meer dan 100% hebben aangenomen dat ik met een adult vrouwtje te maken zou hebben. Nu wist ik het even niet (en vraag ik het dus hier ;) )


Bedankt voor de antwoorden. Zal de waarneming maar even aanpassen denk ik ;-)
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

gjcaspers

In Oostenrijks onderzoek bleek 90% van de 2kj/1e zomer mannetjes Zwarte Roodstaarten in vrouwkleed te zijn. Ik heb overigens het idee dat dat percentage in Nederland wel eens lager zou kunnen zijn.

http://www.fupress.net/index.php/eee/article/view/687
Citeer
Ethology Ecology and Evolution, Vol 7, No 2 (1995)

Age and plumage related territory differences in male blackredstarts: the (non)-adaptive significance of delayed plumage maturation
   A. Landmann, C. Kollinsky
    Yearling males of European black redstarts (Phoenicuros ochruros) in their first potential breeding season are strongly dichromatic exhibiting either a female-like or a bright adult male-like plumage. In villages near Innsbruck, Austria we investigated age and plumage specific differences in territory acquisition, territory position relative to other males, territory character and quality, mating and reproductive success. Yearling black redstart males breed regularly and accounted for about 50% of territorial males. About 90% of all yearling males were found to be in the dull female-like plumage. However, our data do not support hypotheses which suggest that retaining a dull plumage during the first breeding season is adaptive. Territories of most female-like yearling males were established in suboptimal, often peripheral village zones with few neighbours, most of which were yearlings as well. In addition, regardless of time of arrival from wintering grounds these young males had lower mating success than adult males and male-like yearlings, lower brood success, and showed less ability to rear a second brood than adult males. In contrast, territories of male-like yearling males were situated significantly more often in village zones preferred by adult males and male-like yearling males settled more often near to adult males than did female-like yearling males. These results are inconsistent with predictions of breeding season communication hypotheses like the Female Mimicry Hypothesis or the Status Signaling Hypothesis, but are partly in agreement with the Reduced Investment Hypothesis. However, our observations do not support the basic assumption of this hypothesis that late spring arrival and the search for low cost territories represent an adaptive choice by yearling males. Dull yearling plumages in this species are therefore likely to be non-adaptive inthe first breeding season, and might simply be the result of constraints on plumage development. 
Groet,
Gert-Jan Caspers

Jarinka

Citaat van: Ben Gaxiola op maart 27, 2011, 19:41:43 PM
Citaat van: Jarinka op maart 27, 2011, 19:31:26 PM
Citaat van: Inge van der Wulp op maart 27, 2011, 19:28:39 PM
Daar heb ik dus naar gezocht. Maar het enige dat ik kon vinden in mijn boeken was dat een eerste zomer mannetje eruit kan zien als een vrouwtje. Dit kan toch niet anders dan een 2e kj zijn :) Maar dat zou wel veel verklaren. Kan ik daar op het net iets meer over vinden?
Op het moment dat een vogel 'eerste zomer' genoemd mag worden, is hij in z'n eerste kalenderjaar. Op 1 januari van het volgende jaar wordt dat automatisch het tweede kalenderjaar. Dan zou dit dus een 2kj mannetje zijn.
Een eerste 1e zomervogel is in zijn 2e kalenderjaar....
Oeps, dan heb ik de leeftijden nog steeds niet goed in mijn hoofd. Ik leer het ook nooit...
Groeten, Jarinka Heijink

Inge van der Wulp

Citaat van: gjcaspers op maart 27, 2011, 19:50:35 PM
In Oostenrijks onderzoek bleek 90% van de 2kj/1e zomer mannetjes Zwarte Roodstaarten in vrouwkleed te zijn. Ik heb overigens het idee dat dat percentage in Nederland wel eens lager zou kunnen zijn.

http://www.fupress.net/index.php/eee/article/view/687
Citeer
Ethology Ecology and Evolution, Vol 7, No 2 (1995)

Age and plumage related territory differences in male blackredstarts: the (non)-adaptive significance of delayed plumage maturation
   A. Landmann, C. Kollinsky
    Yearling males of European black redstarts (Phoenicuros ochruros) in their first potential breeding season are strongly dichromatic exhibiting either a female-like or a bright adult male-like plumage. In villages near Innsbruck, Austria we investigated age and plumage specific differences in territory acquisition, territory position relative to other males, territory character and quality, mating and reproductive success. Yearling black redstart males breed regularly and accounted for about 50% of territorial males. About 90% of all yearling males were found to be in the dull female-like plumage. However, our data do not support hypotheses which suggest that retaining a dull plumage during the first breeding season is adaptive. Territories of most female-like yearling males were established in suboptimal, often peripheral village zones with few neighbours, most of which were yearlings as well. In addition, regardless of time of arrival from wintering grounds these young males had lower mating success than adult males and male-like yearlings, lower brood success, and showed less ability to rear a second brood than adult males. In contrast, territories of male-like yearling males were situated significantly more often in village zones preferred by adult males and male-like yearling males settled more often near to adult males than did female-like yearling males. These results are inconsistent with predictions of breeding season communication hypotheses like the Female Mimicry Hypothesis or the Status Signaling Hypothesis, but are partly in agreement with the Reduced Investment Hypothesis. However, our observations do not support the basic assumption of this hypothesis that late spring arrival and the search for low cost territories represent an adaptive choice by yearling males. Dull yearling plumages in this species are therefore likely to be non-adaptive inthe first breeding season, and might simply be the result of constraints on plumage development. 


Dat is een interessant stukje! Daar zocht ik dus naar. Ik vogel al sinds ik erg jong was (met mijn vader) en na een (kinder) pauze van een jaar of 8 ben ik weer verder gegaan maar ik heb nog nooit het geluid van een mannetje Roodstaart uit een vrouwelijk kleed zien komen. Wat is vogelen toch leuk! Iedere keer leer je weer wat nieuws.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Christian

Citaat van: Inge van der Wulp op maart 27, 2011, 19:42:32 PM
Als deze vogel niet gezongen zou hebben zou ik voor meer dan 100% hebben aangenomen dat ik met een adult vrouwtje te maken zou hebben.

2eKJ vrouwtjes bestaan niet ;)?

Aangezien de meeste jonge Zwarte Roodstaarten 4 grotde dekveren ruien zou een foto van de zijkant nog wel eens een mooi ruicontrast kunnen laten zien.
Christian Brinkman

Inge van der Wulp

Op verzoek  ;D

Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

frankneijts

Zoals Gert-Jan al suggereert hebben niet alle 1e zomer (2e kj) mannen Zwarte Roodstaart een wijfjeskleed. Immers worden er 2 "kleurfasen" ("morphs") onderscheiden: 'paradoxus' (1e zomer mannen die op adult man lijken) en 'cairei' (1e zomer mannen die lijken op adult vrouw). Mannetjes van die laatste 'morph' zijn in het algemeen in de meerderheid, plaatselijk (zie citaat van Gert-Jan) dus zelfs zeer sterk. Die "mooie rui-contrasten" van Christian zie je het duidelijkst bij de 'paradoxus'-morph. Op de laatste foto van Inge (en dat mannetje is dus van de wijfjesachtige 'cairei' morph) is het met moeite wel te zien, althans als ik het goed heb zijn de 2 binnenste grote dekveren verser (van na de post-juveniele rui) dan de rest die nog juveniel zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

belle

Ter illustratie van het topic: http://www.youtube.com/watch?v=oyfOi1NSJCc

En dank voor de leerzame informatie!  :)
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721