Putter?

Gestart door milvusmilvus, maart 27, 2011, 12:36:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

milvusmilvus

Wat is dit? Ik twijfel tussen Putter en Barmsijs. Ik denk een Putter, maar ben niet zeker.
Groet, Edzard

jonas D

Vergelijk de foto's van putter en barmsijs eens dan zal je wel zien welke het is. ;)
Groeten,
Jonas

milvusmilvus

Wat moet ik met dit antwoord?
Ik denk nog steeds een Putter, maar twijfel.
Groet, Edzard

stefanhageman

Dat antwoord zou je kunnen motiveren nog even goed te kijken naar de verschillen tussen de soorten. Maar het is in ieder geval een Barmsijs spec., de (onder)soort durf ik geen uitspraak over te doen.
Stefan Hageman


Jarinka

Citaat van: milvusmilvus op maart 27, 2011, 21:21:34 PM
Wat moet ik met dit antwoord?
Ik denk nog steeds een Putter, maar twijfel.
Het is een barmsijs (met kleine letter). Of het een Grote of Kleine Barmsijs is kun je op basis van deze foto niet zeggen. Een Putter heeft rood rond de snavel, en niet op de kop.
Groeten, Jarinka Heijink

Robertmeer

Lijkt mij een Grote Barmsijs. Kleine Barmsijzen zijn een stuk bruiner.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

milvusmilvus

In eerste instantie dacht ik ook aan Barmsijs, maar omdat dit exemplaar in een grote groep Putters zat begon ik te twijfelen. Ik heb vervolgens de ANWB erbij gehad en toen leek me een Putter ineens meer waarschijnlijk, onder meer wegens de rode vlek boven op zijn kop die m.i. meer op Putter lijkt dan op Barmsijs. Omdat ik hier zelf niet uit kom, vraag ik het hier op het forum. Om vervolgens terug te krijgen dat ik dan maar foto's moet vergelijken.
Groet, Edzard

Jarinka

Citaat van: milvusmilvus op maart 27, 2011, 21:36:13 PMOmdat ik hier zelf niet uit kom, vraag ik het hier op het forum. Om vervolgens terug te krijgen dat ik dan maar foto's moet vergelijken.
Probeer het je niet persoonlijk aan te trekken. Er zijn veel mensen die foto's op het forum zetten zonder zelf enige moeite te hebben gedaan om de naam te achterhalen. Door goed te kijken en vergelijken leer je veel meer dan wanneer je het antwoord op een zilveren schaal aangereikt krijgt.
Groeten, Jarinka Heijink

BramtK

Citaat van: Jarinka op maart 27, 2011, 21:38:45 PM
Citaat van: milvusmilvus op maart 27, 2011, 21:36:13 PMOmdat ik hier zelf niet uit kom, vraag ik het hier op het forum. Om vervolgens terug te krijgen dat ik dan maar foto's moet vergelijken.
Probeer het je niet persoonlijk aan te trekken. Er zijn veel mensen die foto's op het forum zetten zonder zelf enige moeite te hebben gedaan om de naam te achterhalen. Door goed te kijken en vergelijken leer je veel meer dan wanneer je het antwoord op een zilveren schaal aangereikt krijgt.

Je kan het ook nog sterker stellen: Ed heeft een vraag over een vogel en denkt aan Putter of Barmsijs. Ed heeft dus geprobeerd de vogel te determineren. Vogels determineren moet je leren. Dit forum kan daarbij helpen. Niet door simpelweg het antwoord te geven (of te eisen), maar te onderzoeken waarom je met het boek in de hand niet uit dit - toch redelijk eenvoudige - determinatievraagstuk komt. Putter heeft bijvoorbeeld een andere kleur snavel en de verdeling van rood op het hoofd is anders dan bij deze vogel. Ed heeft dat zelf (kennelijk) niet gezien en was daar - gezien het verloop van het topic - ook niet achtergekomen. Mijn advies Ed; vertrouw naast het deskundig oordeel van de forumdeelnemers over de determinatie van vogels, ook op hun oordeel over de beste manier om dat aan jou duidelijk te maken. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

milvusmilvus

Ik beschouw de opmerking "vergelijk de foto's, dan komt je er zelf wel uit' niet als een deskundig oordeel, het komt bij mij eerder over als schoolmeesterachtig en het triggert mij totaal niet om welke foto's dan ook te vergelijken.

Groet, Edzard

DuDe

Citaat van: milvusmilvus op maart 28, 2011, 15:37:02 PM
Ik beschouw de opmerking "vergelijk de foto's, dan komt je er zelf wel uit' niet als een deskundig oordeel, het komt bij mij eerder over als schoolmeesterachtig en het triggert mij totaal niet om welke foto's dan ook te vergelijken.
Dat is een beetje een kwestie van "c'est le ton qui fait la musique". Het is niet kwaad bedoeld van Jonas. Jouw vraag is ook wat kort door de bocht gesteld. Als je dat kritisch bekijkt kun je ook stellen dat je hem wat vriendelijker had kunnen stellen. Maar daar wordt hier i.h.a. ook geen punt van gemaakt. We zijn hier op dit forum vooral om elkaar te helpen en er wijzer van te worden. Autoriteitsprobleem of niet  ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

jonas D

Citaat van: DuDe op maart 28, 2011, 16:31:58 PM
Citaat van: milvusmilvus op maart 28, 2011, 15:37:02 PM
Ik beschouw de opmerking "vergelijk de foto's, dan komt je er zelf wel uit' niet als een deskundig oordeel, het komt bij mij eerder over als schoolmeesterachtig en het triggert mij totaal niet om welke foto's dan ook te vergelijken.
Dat is een beetje een kwestie van "c'est le ton qui fait la musique". Het is niet kwaad bedoeld van Jonas. Jouw vraag is ook wat kort door de bocht gesteld. Als je dat kritisch bekijkt kun je ook stellen dat je hem wat vriendelijker had kunnen stellen. Maar daar wordt hier i.h.a. ook geen punt van gemaakt. We zijn hier op dit forum vooral om elkaar te helpen en er wijzer van te worden. Autoriteitsprobleem of niet  ;)

Dat was zeker niet kwaad bedoelt maar ik denk als je de foto's vergelijkt op internet of in een vogelgids dat je er normaal gezien wel zou moeten uitkomen. (Mijn bedoeling was om het antwoord nog niet voor te zeggen)
Groeten,
Jonas