onbekend dier!!!!

Gestart door frankoldeloohuis, september 25, 2006, 23:11:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankoldeloohuis

wie..oh wie !kan mij helpen met het identificeren van het hierna beschreven dier?

Geachte waarnemers,  /unidentified animal!

GEZOCHT !!!  de identiteit van een dier, met de volgende beschrijving!

Ik was aan het snorkelen met mijn vriendin, langs de kustwateren van Cuba.
Toen ik een bijzonder eigenaardig diertje ontdekte, al zwemmend, zag ik op de bodem van de
Zee, (zo'n 4 meter diep) een dier wat mij in de eerste instantie (momentopname!)een dode
Olieslachtoffer aalscholver leek!.
Toen ik echter dook,zag ik dat het dier wel degelijk leefde,en, blijkbaar even uit zijn onderwatergrot was gekropen!deze grot was er een meter vandaan.
Het dier kroop iets weg, maar bleef vrij mak even verder op de bodem zitten,
Zijn prehistories uiterlijk was ronduit fascinerend!
Wij hebben een aantal keren gedoken, ik geloof 7 of 8 keer, om, maar een zo goed mogelijke beschrijving te maken van ± 40 cm. grote dier. Helaas hadden we geen onderwatercamera, dit was een prachtige optie geweest.bij de laatste keer duiken was het weer verdwenen,en blijkbaar weer zijn hol ingekropen-
De beste omschrijving die we van "het" konden maken is de volgende:
Het was een geheel donker gekleurd dier, waarvan de achterste helft heel veel op een varaan leek, maar zo te zien maar een kort staartje, dus ook de schubbige structuur van de huid was te zien.De voorkant echter was veel meer van een vogel,ik dacht trouwens dat het een snavel was, mijn vriendin dacht iets meer van een slurfje te zien! In ieder geval een klein koppie, met de ogen aan de zijkant (eendekop achtig).Verder kleine voorpootjes die leken op kaalgeplukte vleugeltjes, het kroop over de grond, was zogezegd ongeveer 40 cm. groot.
De omgeving was boven de grond zeer bijzonder, (er liepen wilde varanen van meer dan een meter,er was nauwelijks tourisme, en er werd daar niet met perslucht gedoken ,zoals wel aan de noord-kust van Cuba).

We zijn al een tijdje aan het zoeken naar de identiteit van het dier, hebben Cubaanse duikscholen gevraagd wat het kan zijn, deze hadden het wel op een gegeven moment over de almiqui! Maar dit blijkt het ook niet te zijn.
Bijgaand nog even een verkorte engelse versie van de beschrijving,

While diving, me and my girlfriend discovered a most strange animal, and may be you can help us identify this little creature? We found the creature at a depth of about 4 meters on the bottem of the caribean see at the noth-east-coast of Cuba.
It was near the entrance of a little cave, an was about ± 40 cm. Tall
The fronthalf of the body was more birdlike with bold little wings it was all darkcoloured; atrunklike bill,all in the same scale dark skin.
The eyes sidewise off the head,and it crawled over the sand!
We dived several times to the animal, just to make the best description possible.
Maybe you can help us identifying this little "thing". We already asked several profeesional diving institutes, but untill now ,no succes!
We even don't know it is  a fish;reptile; mammel or amphibia? (it is very possible, that there is air enclosed in the cave, we don't know!
When you can help us????

HansJWG

kan er zo snel niet zoveel van maken, doet me in de eerste plaats denken aan een soort ghost-pipifish zeenaald-zeedraak achtige.
(met een duikbril op lijkt alles onderwater 25% groter)

moet aan het werk, groet Hans
Groet, Hans

Micha

Kijk eens op deze site:  http://www.starfish.ch/collection/ghostpipefish.html. Er zijn hier wel een aantal foto's van vissen die een beetje aan jou omschrijving voldoen. Enkele hebben wel iets dat op een slurfje of eendesnavel lijkt( Sea moths!). Die konden het wel eens zijn.

Ik hoor graag of het lukt het dier te identificeren!


Groetjes, Micha


P.s. er komen in die streken helemaal geen varanen voor dus het zijn zeer waarschijnlijk leguanen die jullie gezien hebben.
Micha van de Weg

grunsven

Almiqui lijkt me ook erg onwaarschijnlijk angezien dit een heel zeldzame soort van de bergen is en dus niet snel onder water in zee te verwachten. Verder mogelijk een zeenaald inderdaad
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HansJWG

Heb zelf in Egypte een paar keer zo,n seamoth (dwergvleugelpaardje) gezien.
Maar gezien dat formaat ben ik niet tevreden.

seamoth 10 cm, maar ook wel weer staartloze zeenaald van 40 cm.

Dus heb zojuist de vraag gesteld (gekopieerd :huh: ) op een ander forum en hoop zo wat meer te weten te komen..
Groet, Hans

HansJWG

Er was al een reactie, deze persoon heeft de volgende soort zelf op Cuba gezien, maar zelf geen foto.

Hij dacht aan een; Ogcocephalus nasutus.  Shortnose batfish.
plaatje en link;
    http://fishbase.nrm.se/summary/SpeciesSummary.php?id=3092

Groet, Hans

coendeurloo

Wat een vreemd wezen...

coendeurloo

Het skelet is ook merkwaardig

HansJWG

frankoldeloohuis Gepost op: Sep 25 2006, 22:12 PM  

ben benieuwd naar reactie..
Groet, Hans