wie kan me vertellen welke vleermuis ik hier heb gefotografeerd

Gestart door peter.heuts, maart 07, 2011, 21:21:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter.heuts

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://meinweg.waarneming.nl/waarneming/view/52634213
Vleermuis spec. - Chiroptera spec. gezien op 2011-03-07 te Nationaal Park de Meinweg
foto`s :




bij voorbaat dank Peter Heuts

:huh:

rombout

Een gewone grootoorvleermuis. Tijdens de winterslaap klapt deze de grote oren onder de vleugels en zie je alleen de zgn. tragus naar voren steken.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

peter.heuts


Niels de Zwarte

Peter,
Volgens mij is deze foto gemaakt in een bunker, welke je in Meijndel helemaal niet in mag.
Deze worden door de Zoogdierwerkgroep Zuid-Holland geteld met benodigde ontheffing en telleider. Die overigens dan ook ter plekke kan vertellen dat het een Pa is.
Mocht je mee willen doen met wintertellingen, meldt je dan bij een werkgroep en ga niet op eigen houtje. Verstoring is in niemands belang.
groet, Niels de Zwarte


leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Niels de Zwarte

auwww...
teveel in mijn eigen kader, ik heb meijendel wel eens geteld en grootoren gevonden...


maar mijn punt blijft staan.
als je dit fotografeert in een bunker en niet weet welke soort het is, hoor je daar helemaal niet te zijn en was het niet met een officiële wintertelling!

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

mystacinus

heren
ik heb Peter al gevraagd dit object te gaan tellen in het kader van de reguliere wintertellingen. Nu vind ik de reactie van Niels enigszins overdreven, aangezien in dit geval het object nog niet bekend was bij de schare wintertellers in Limburg, en zijn initiatief alleen maar toe te juichen is...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

peter.heuts

#8
Ik heb even niet gereageerd op de reactie van Niels, Nu dan even wel
Ik denk dat iedereen die door de natuur loopt wel eens iets tegen komt waar hij of zij nog niet van op de hoogte is, en dan zoeken we contact op met mensen die er wel verstand van hebben. dat de verschillende werkgroepen hier ook baat bij hebben merk ik aan de reactie van Ludy. helaas lopen er nog teveel mensen rond die menen dat zij niet storen, en de rest van de wereld wel. Ik weet alleen niet waar zij de kennis dan vandaan gehaald hebben.
tot slot, ik ben geen kenner op het gebied van vleermuizen, maar weet wel dat dit beestje sinds enkele dagen  iedere avond gewoon  vrolijk rondvliegt.
Verder zag ik op jouw site ook een foto van een slapende vleermuis, mijn vraag is dan ook of jij dan hier een speciale flitser voor hebt. !!!!

groetjes en nog veel plezier met jullie hobby

ps Ludy bedankt voor je steun, en mocht ik op het gebied van deze zeer interessante beestjes willen weten in de toekomst dan weet ik je te vinden

groetjes Peter   :duim: 

Niels de Zwarte

Hallo Peter,
Goed dat je nu reageert. Via Ludy heb ik begrepen hoe het zat, want daar was ik uiteraard vooral benieuwd naar.
Omdat het over een zeer kwetsbare groep gaat reageer ik misschien wat ongenuanceerd daarin (met de hoop op reactie hoe het wel zit, dat je niet gaf). Ik zal ook toelichten waarom.


Verstoring door "bunkerboys" in Zuid-Holland gebeurt met regelmaat, tot aan verbrande vleermuizen toe als er met een fakkel gelopen is. Ook opengebroken bunkers, of kelders waarbij deuren of ramen opengezet zijn leveren problemen op. Daardoor heb ik bij tellingen in een fort aantallen zien teruglopen bij voorbeeld. Winterpopulaties zijn kwetsbaar omdat meestal meerdere dieren bij elkaar in één ruimte aanwezig zijn en verstoringen in de winter kunnen betekenen dat de dieren teveel energie verliezen om in het voorjaar nog wakker te worden.


Verstoring is inderdaad niet helemaal te voorkomen, en daar ben ik ook niet roomser dan de paus in. Inventarisaties zijn altijd een beetje verstorend, maar door met kenners op pad te gaan kan die wel geminimaliseerd worden. Kenners weten het in die zin beter, dat zij het gedrag en tolerantie van de dieren beter kennen uit literatuur en ervaring.
Met werkgroepen zijn afspraken gemaakt om de verstoring zo min mogelijk te laten zijn: nooit met teveel mensen in een bunker of ruimte, maar 1-2 foto's maken van een dier (en met verminderd flitslicht inderdaad), geen warme adem of hete zaklamp op het dier richten etc. Vandaar ook mijn aanmoediging om op pad te gaan met een groep zodat de kennis gedeeld kan worden en het winterobject toegevoegd kan worden aan de tellijst met bijbehorende monitoringsmethodiek voor de trendbepalingen.


Vat het allemaal niet te zwaar op: ik hoop dat je volgend jaar met een zoogdiergroep meegaat op wintertelling om de vleermuizen beter te leren kennen. Want een leuke "hobby" is het zeker!
groet, Niels


diertjesvriend

respect, voor hoe het opgelost is! :)

zo zie je weer, alles valt en staat met open communicatie! top!