Gewoon sperwers toch(part 2)?(Edit : Niet echt,slechtvalken zowaar!)

Gestart door Aad G., maart 25, 2011, 19:33:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Aad G.

Maar niet helemaal zeker,misschien toch Torenvalken of zelfs iets heel anders.
Dus ik dacht eerst maar even navragen voor invoering. :rolleyes:
Ik zag deze twee vliegen gisteren rond 11.00 in Hitland.
Hoopte nog even,dat er gebaltst zou worden,maar dacht zag een buizerd helaas anders over.
Gaat om deze twee.










De buizerd was in ieder geval wel duidelijk. :blink:

Die vond de concurrentie maar niks en maakte bezwaar.





En weg waren ze.

Alle hulp is welkom en word dankbaar ontvangen. :blink:

Grt. Aad

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Frandalf

Waarom dacht je uberhaubt aan een sperwer?
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141

Aad G.

#5
Vanwege eerdere waarnemingen op dezelfde plek,welke tot nu toe zich beperkten tot buizerds,sperwers en torenvalken.
Ook omdat ik als eerste de foto op mijn camera zag,met (wat ik dacht) een gespikkelde borst.
Thuis op de pc overgezet,ben ik wat beter gaan kijken en waren er inderdaad wel wat dingen,die ik niet als sperwer zijnde thuis kon brengen.
Vooral de zwarte vlek op de kop,de vleugelvorm en het ontbreken van enige spikkels bij het andere exemplaar,pasten niet echt bij sperwers. :rolleyes:
Ik heb daardoor wel vergeleken met (kieken)dieven,wouwen,havik,maar de slechtvalk kwam gewoon echt niet bij mij op.
Ik was dus alleen zeker van wat het niet waren.
Tevens een combinatie van soms nog steeds niet kunnen geloven,wat er allemaal voor moois rondvliegt in R.E.O. en dat een slechtvalk in mijn idee nog steeds best zeldzaam is,zoiets van how lucky can you get? ;D
(Hoewel ik op dat moment dus niet wist,wat het precies was,hoopte ik stiekem zeker wel op iets nieuws,maar wilde toch geen verwachtingen scheppen.)
Had iemand mij een paar jaar geleden verteld,dat ik alles wat ik nu onder mijn waarnemingen heb staan in en rond mijn kleine stadje kon zien,had ik die persoon waarschijnlijk als wat erg enthousiast beschouwd.;D

Als laatste word mijn enthousiasme soms gewoon niet helemaal bijgehouden door mijn kennis. :P
Gezien de blijdschap,waarmee ik werd vervuld,toen bleek dat het slechtvalken waren,moet ik wel schoorvoetend toegeven hard op weg te zijn om een echte vogelaar te worden.
Ik heb de classificatie een tijd kunnen weerstaan en hoewel ik waarschijnlijk nooit echt hardcore zal worden...vanaf nu,indien gevraagd...mea culpa! :lol:

Nogmaals bedankt voor de supersnelle reacties van de heren,ik was net op weg voor een rondje met het hondje,dus heb alleen een korte reactie geplaatst,maar ik was erg blij! :duim:

Grt. Aad


Erwin Timmerman

Citaat van: Olympus E-420 op maart 26, 2011, 17:27:14 PM
Gezien de blijdschap,waarmee ik werd vervuld,toen bleek dat het slechtvalken waren,moet ik wel schoorvoetend toegeven hard op weg te zijn om een echte vogelaar te worden.


Ik ken de symptomen. Niks meer aan te doen...  ;)
Met hartelijke groet,

Erwin Timmerman
Amersfoort

Waarnemingen Nederland: http://waarneming.nl/user/view/41580
En daarbuiten: http://observado.org/user/view/41580


johnny

Ben ook nog niet zolang bezig met vogelen,maar kan je zeggen dat je van dit boek veel plezier gaat hebben.Alles staat heel duidelijk vermeld met goede foto''s.Veel succes maar pas op vogelen werkt verslavend.



MarianneW

Als roofvogelgids voor verdere uitbreiding van je verslaving  ;) :

Veldgids Roofvogels van Benny Gensbol.

Bij Bol.com voor € 37,95. Mooi boek met én mooie foto's en beschrijvingen en een zeer uitgebreid determinatie deel met duidelijke tekeningen. Naast de ANWB een fijne aanvulling.

http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/veldgids+roofvogels/Ntk/media_all/Nty/1/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=29963

Marianne
Marianne

Aad G.

Bedankt voor de tip! :duim:
Staat in mijn winkelwagentje voor bij mijn volgende bestelling aldaar,die ongetwijfeld niet lang op zich zal laten wachten.
Mag best graag lezen voor vermaak en ben er dan ook een zeer regelmatige klant. ;D
De 'verslaving' op zich is een beetje verweven met de lol van het fotograferen van alles wat moedertje natuur voortbrengt.
Dus niet noodzakelijk alleen de vogels,maar ik zit er toch wel erg hard aan te denken om er een objectief met een paar millimetertjes extra bij te halen(en gestabiliseerd) en ja,dat zou inderdaad wel voornamelijk voor onze gevleugelde vrienden zijn. :rolleyes: ;)

Grt. Aad

martien hoogebeen

Het boek "Roofvogels van Nederland, ook van Benny Gensbol (en Bjarne Bertel) is een goede hulp. Prachtige foto's, en goede tekeningen op kleur. + DVD met de 'stemmen' van onze roofvogels. Aanrader.
ISBN: 978 90 501100 246 8
Heeft deze beginnende roofvogelaar in elk geval weer een stukje verder op weg geholpen!

"Roofvogels en uilen" van Henk van den Brink is ook aardig; kun je niet echt op determineren maar vult wel aan en geeft wat achtergrond. Wel mooie platen.
ISBN: 978 90 366 1806 9

Succes/groet,

Martien.

Aad G.

#14
Thanks Martien!
Helaas is de lens,die ik op het oog had,niet te vinden voor een olympus-vatting. :'(
Dus het word ook een nieuwe body,vrees ik. ;D
Denk dat het de nikon D90 in combinatie met de sigma 150-500 word. B)
Maar daar gaan we eerst maar even nog wat nachtjes over slapen. ;)
Vandaag in het schollebos deze gespot,dit is wel gewoon een sperwer toch?

Met de ANWB-gids erbij kom ik ook zeker nergens anders op dan een sperwer(de donkere vlek loopt niet vanaf het oog,dus ook geen valk(slecht/toren) dacht ik).
Door de donkere kin/hals en de vlek daarachter of anders gezegd,door het lichtere bovenste hals/borstgedeelte,ben ik toch een beetje aan het twijfelen,dus nogmaals maar een beroep op de kenners.
Dat was de beste foto,die erbij zat,hier nog wel een paar mindere.



Moet bekennen,dat ik de manier van vliegen niet heb onthouden,dat las ik achteraf in de ANWB-gids als zijnde een vorm van onderscheid...
Dus dat is iets om te weten voor de volgende keer. :rolleyes:
Wederom alvast dank!

Grt. Aad

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs


martien hoogebeen

Mooie camera Aad. Ik heb onlangs een Pentax K-7 aangeschaft. Zeer tevreden over. Altijd leuke zulke nieuwe speeltjes:)

Wat ik ook wel een mooi determinatiepunt voor Sperwers vind is het contrast tussen de ondervleugeldekveren en de bandering van de armpennen. Dat contrast is vrij scherp en bij een Havik veel minder. Op jouw foto's (m .n. de 3e) kun je dat nog wel aardig zien. Als je deze dan bij de andere genoemde punten optelt, kom je wel ergens uit!

Succes maar weer!

Groeten, Martien.

BramtK

Welk contrast bedoel je, Martien, en in hoeverre is dat leeftijdsafhankelijk. Ik zou zeggen dat een combinatie van kenmerken zoals kleine kop/snavel, smalle borst/staart, korte vleugels enz van deze vogel een goed herkenbare Sperwer maken. Dat zijn kenmerken die in het veld een stuk makkelijker zijn vast te stellen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Aad G.

#19
Citaat van: martien hoogebeen op april 03, 2011, 08:55:34 AM
Mooie camera Aad.
Hoho,ik heb hem nog niet hoor. ;)
(Edit : Al mijn foto's zijn met de olympus e-420 met een 70-300mm Zuiko-lens gemaakt.)
Nu ben ik ook wel een grote fan van nieuwe speeltjes inderdaad,het is dan ook waarschijnlijk meer een kwestie van wanneer,afhankelijk van de gebruikelijke financiele overwegingen. ;D

Beiden dank voor de aanvullende kenmerken. :duim:
De lichte verkleuring op de hals/borst kon ik zo gauw nergens terugvinden,verder leken mij alle kenmerken inderdaad op een sperwer te wijzen.
Maar gezien de missers,die ik pas nog heb gemaakt(^ :rolleyes:),was het een kwestie van even echt helemaal zeker willen weten. :angel:

Grt. Aad

martien hoogebeen

Ben ik met je eens Bram. Wat ik bedoel is in het veld erg lastig om te zien; lukt eigenlijk alleen maar op de foto.
Gaat om het verschil tussen de tekening van ondervleugeldekveren en armpennen. Heb de boeken er nog eens op nageslagen. Constateer dat het ene boek dit ''herkenningspunt" steviger neerzet dan het andere. En inderdaad ook leeftijdafhankelijk. Ik ga dit punt maar wat lager op de ranglijst zetten, geloof ik. Weer wat geleerd; dank je!

Gr. Martien

BramtK

In een ander topic is ook over een dergelijk kenmerk gesproken. Dat ging echter om een contrast tussen sterk getekende dekveren en (met name) de vrijwel ongetekende hanpennen bij adulte Haviken. In ieder geval zijn de arm- en handpennen bij Sperwer altijd duidelijk gebandeerd.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs