Gezocht voor blad landleven een mooie foto van de huiszwaluw en inheemse bij...

Gestart door clintdemooij, februari 24, 2011, 16:36:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

clintdemooij

Foto's gezocht voor het blad Landleven

Ik werd benaderd door de redacteur van het blad Landleven waar ik elk jaar een artikel voor schrijf en fotomateriaal aan lever. Hij was op zoek naar een foto van de huiszwaluw en een aantal macro's van de gewone inheemse honingbij. Dat is er een uit de korf van de imkers je kent hem wel. Ik heb deze niet op voorraad en als iemand van jullie hem heeft (een echt mooie) dan is het nu je kans om in het blad te komen. Laat het me even weten dan.

Groet
Peter de Mooij

Margreet Kwh

Je zou Vogelbescherming Nederland kunnen vragen, die hebben wellicht een foto bij de persberichten rond het jaar van de boerenzwaluw. En voor de honingbij een imkervereniging?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

clintdemooij

Schandalig want ik ben zelf jaren als imker actief geweest. Ja zou ik kunnen doen maar dacht dat het misschien wel zo aardig was om eerst even op dit forum mensen te vragen. Ik wacht het gewoon even af en wie weet zitten er mensen bij die mooi werk op de plank hebben liggen en de eer om in een dergelijk blad met naam en foto te komen....

Joris Menten

Wel ik zou van zo'n blad verwachten dat ze hun foto's gewoon kopen ipv voor de eer amateurs te vragen. Als ik dat even intik op de site van een aantal Vlaamse professionele natuurfotografen krijg ik toch een 20tal hits voor beide soorten. Ik vermoed dat ze hun blad toch ook niet gratis weggeven? Joris

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

gko

Citaat van: clintdemooij op februari 24, 2011, 19:35:46 PM
en de eer om in een dergelijk blad met naam en foto te komen....

als je honger hebt, kun je in ieder geval een boterham met eer nemen

meestal zeggen ze trouwens dat het een goede reclame voor de fotograaf is,
de drukker doet het w.s. ook voor niets
met vr gr gkoopman

Robert Heemskerk

#6
Een professionele fotoredactie heeft toch wel een budget voor mooie foto's?

Mochten het blad een Honingbij willen, dan heb ik er ééntje te koop:
http://waarneming.nl/waarneming/view/43537204

;)

vuurvlinder

Citaat van: Robert Heemskerk op februari 24, 2011, 23:26:18 PM
Een professionele fotoredactie heeft toch wel een budget voor mooie foto's?

Mochten het blad een Honingbij willen, dan heb ik er ééntje te koop:
http://waarneming.nl/waarneming/view/43537204

;)

Die is wel een centje waard!  :)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

clintdemooij

Geld, iedereen wil geld. Waar is de tijd gebleven dat het om de eer ging? Het gaat er in deze niet om dat men te gierig is om een foto te kopen. Je kan het ook omdraaien als gko al schreef, wordt de amateur een plaatsje in het blad gegund met naam en eer en daar ging het mij ten diepste om niet om geld. Bedankt voor  de verhelderende kijk op dit soort zaken. Maar ik heb al een serie van een fotograaf die het nog wel om de eer gaat en niet om de poen, dus het is niet meer nodig.

Robert Heemskerk

#9
hi Peter,

Ik begrijp uit jouw commentaar dat jij gratis stukken schrijft voor bladen?  ;D
Interessant..

Er is naar mijn inzien helemaal niets verkeerd aan een 'beloning' voor een paar foto's uitgedrukt in geld (of een paar bonnen)
Ik denk dat veel mensen dat op prijs zullen stellen. Dan heb ik het niet over commerciële prijzen natuurlijk.
Dat is ook een waardering. Van een (niet gratis)blad dat ook advertenties verkoopt en commerciele belangen heeft mag je dat toch wel verwachten? Maar dat is mijn persoonlijke mening natuurlijk..  ;)
Je hebt het in ieder geval goed geregeld, zaak is opgelost.  :duim:

groeten Robert

gko

Foei Peter, Je kunt fotografen die netjes betaald willen worden niet zo maar gaan afschilderen als geldwolven,
dat doe je ook niet bij de drukker of de papierleverancier.
Plaatjes bij een artikel zijn meestal een sluitpost, terwijl ze toch zeer belangrijk zijn.
met vr gr gkoopman

clintdemooij

Ja ik doe dat gratis klopt. Ik put al veel plezier uit de gedachte dat iets in een dergelijk mooi blad komt te staan. Dat moet ieder zelf even bekijken. Wat me verbaasde is dat men direct over vergoeding begint. Mensen als geldwolven afschilderen vind ik te kras gelezen in mijn reactie. Goed, ik blijft het apart vinden dat veel fotografen de handel liever op de stoffige cd roms of externe harde schijven laten staan, in plaats van een plekje in een dergelijk blad met de bijbehorende kans op meer. In ieder geval breng je je werk onder een groot publiek en als je dan toch zo zit te wachten op een vergoeding, is nergens beweerd dat zulks niet tot de mogelijkheden behoord. Moet me wel van het hart dat je dan wel heel erg goed werk moet maken dat spreekt vanzelf. Ikzelf heb al in heel veel bladen fotoserie's en verhalen over mijn fijne hobby mogen plaatsen. Ik kreeg er veel leuke contacten en reacties voor terug en geloof mij, die zijn van veel meer waarde dan in geld is uit te drukken...

joostheeremans

Voor professionele fotografen is het natuurlijk vervelend als de markt overspoeld wordt met amateurs die hun foto's slechts voor de eer cadeau doen. Aan de andere kant begrijp ik een amateur ook heel goed, toch leuk een beetje eer van je werk.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

gko

met vr gr gkoopman

clintdemooij

Ja dat is waar, net zo vervelend als voor de kapper dat er zoveel thuiskapsters zijn die heel goedkoop werken, voor de bouwvakker omdat er zoveel klusjesmannen zijn die voor weinig verbouwen, voor de automonteurs, dat er zoveel mensen zijn met handige jatjes die voor weinig de boel ook in orde maken. Het is waar maar laten we oppassen die zogenaamde profs een speciale plek te geven in het jammerhoekje want ergens raken onze werelden elkaar nu eenmaal op allerhande vlakken. De professionele (wat is dat eigenlijk?) fotograaf verliest een stuk brood, de handelaar in digitale camera's ziet zijn verkoop en inkomsten stijgen, ach ja, zo is het leven. Afdrukken maar....

Mimino

"De professionele (wat is dat eigenlijk?) fotograaf"

Dat lijkt me duidelijk....een professionele fotograaf iemand die alleen ( of hoofdzakelijk ) met fotografie zijn of haar brood verdient.
Ik weet er alles van, ben er zelf een.
Je vraagt toch ook niet: "wat is een professionele architect" ? Beetje domme vraag.
En een ander probleem na de opkomst van goede en goedkope digitale kameras is, dat veel bedrijven vooral cataloguswerk zelf ( in-house ) zijn gaan doen. Maar daar zijn al heel wat discussies over gevoerd op andere professionele fotoforums.


Peter
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

gko

even een vraagje Peter, mag iedereen zich architect noemen of is dit een beschermde naam?
met vr gr gkoopman

Hetty Soetekouw

CiteerIk wacht het gewoon even af en wie weet zitten er mensen bij die mooi werk op de plank hebben liggen en de eer om in een dergelijk blad met naam en foto te komen....
Had ik het maar eerder gelezen  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

clintdemooij

We leven in een tijd dat vastgoed handelaren zich makelaar noemen, schoonmaaksters interieurverzorgster heten, de leraar op school zich Piet laat noemen en de Koningin op de radio als zijnde Bea wordt voorgesteld, zelfs Gods naam wordt volop gelasterd. Zou de noemer proffotograaf wel heilig zijn? Of er nog zoiets bestaat als naambescherming? Ik weet dat iedereen zich graag tittels aanmeet, soms terecht en soms bedenkelijk. Daarbij dient de vraag zich aan, hoe wordt iemand een prof fotograaf? Door met professionele apparatuur te werken? Nee dat is dom! Je moet de vakopleiding gevolgd hebben, pas dan...Maar ik begreep dat de (noem ze) proffotografen het zout in de pap al jaren niet meer verdienden. Mogen ze zich dan nog wel prof noemen? Een profvoetballer is een profvoetballer omdat hij uit zijn skils inkomsten heeft. Hoe zit dat met de proffotograaf die droog brood eet? Nog steeds prof? Goed we leven in een tijd waarin elke mislukte schrijver zich schrijver wenst te noemen, elk figuur die een kwast ter hand neemt de tittel kunstschilder wenst te dragen. Van mij mogen ze. Maar als ze er het zout niet mee in de pap verdienen is een dergelijke tittel dan niet iets om een beetje van in de lach te schieten. Want zo was het toch? Die arme profs die het brood uit de mond gestoten werd door die domme amateurs? Of heb ik iets gemist?
Ja jammer Sereka een lekkere foto die je zeker al een gratis jaar abonnementje op het blad had opgeleverd. Maar ze hebben ze helaas nu niet meer nodig.

P.s: professionele fotoforums! Bestaat dat ook al? Beetje dom van mij want ik wist dat niet.  Wat ze niet bedenken allemaal in onze tijd! ;D

Hetty Soetekouw

Citeereen lekkere foto die je zeker al een gratis jaar abonnementje op het blad had opgeleverd
Nu baal ik nog meer  ;)
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

clintdemooij

Ja ik had het toch ook ergens op mijn weblog, dacht ik geroepen, maar, je kan ook niet alles altijd lezen. De volgende keer kom ik direct bij jou Sereka, dus het komt goed....

gko

Citaat van: clintdemooij op maart 26, 2011, 07:33:49 AM
We leven in een tijd dat vastgoed handelaren zich makelaar noemen, schoonmaaksters interieurverzorgster heten, de leraar op school zich Piet laat noemen en de Koningin op de radio als zijnde Bea wordt voorgesteld, zelfs Gods naam wordt volop gelasterd. Zou de noemer proffotograaf wel heilig zijn? Of er nog zoiets bestaat als naambescherming? Ik weet dat iedereen zich graag tittels aanmeet, soms terecht en soms bedenkelijk. Daarbij dient de vraag zich aan, hoe wordt iemand een prof fotograaf? Door met professionele apparatuur te werken? Nee dat is dom! Je moet de vakopleiding gevolgd hebben, pas dan...Maar ik begreep dat de (noem ze) proffotografen het zout in de pap al jaren niet meer verdienden. Mogen ze zich dan nog wel prof noemen? Een profvoetballer is een profvoetballer omdat hij uit zijn skils inkomsten heeft. Hoe zit dat met de proffotograaf die droog brood eet? Nog steeds prof? Goed we leven in een tijd waarin elke mislukte schrijver zich schrijver wenst te noemen, elk figuur die een kwast ter hand neemt de tittel kunstschilder wenst te dragen. Van mij mogen ze. Maar als ze er het zout niet mee in de pap verdienen is een dergelijke tittel dan niet iets om een beetje van in de lach te schieten. Want zo was het toch? Die arme profs die het brood uit de mond gestoten werd door die domme amateurs? Of heb ik iets gemist?
Ja jammer Sereka een lekkere foto die je zeker al een gratis jaar abonnementje op het blad had opgeleverd. Maar ze hebben ze helaas nu niet meer nodig.

Na jouw mail van hierboven wil ik verder niet meer aan deze discussie meedoen, je zit gewoon te preken voor eigen parochie en beledigt en passant keihard werkende fotografen, die na een zware opleiding hun brood niet of nauwelijks kunnen verdienen.
met vr gr gkoopman

Robert Heemskerk

#22
Afgezien dat je de professionaliteit van fotografen ter discussie zou stellen, zijn beroepen niet voor niets ingedeeld in beroepsgroepen. De een noemt zich fotograaf en de ander noemt zich amateur fotograaf, een ander is fotograaf. Of je hebt een opleiding gevolgd voor het beroep fotograaf en je bent jaren lang bezig met fotografie. Dat doet er volgens mij niet zoveel toe. Het zegt natuurlijk niet dat je dan goede foto's maakt. De beoordeling van een foto is vaak iets persoonlijks en kan heel verschillend zijn. De Fotografie is een breed terrein met veel verschillende discipline's. Zo kan een 'technisch' vrij beperkte foto van groot journalistiek belang zijn bijvoorbeeld. Naar mijn idee zit de kwaliteit van een goede foto in het vermogen van het kijken en zien en beoordelen van beelden. Maar nu even terug naar de de beroepsgroepen. Dat kan soms niet helemaal duidelijk zijn omdat er van alles gebeurd en ontwikkeld wordt in deze gebieden. Ze overlappen elkaar soms en je kunt met een mobiele telefoon ook best aardige plaatjes maken. De professionele fotograaf zal het vandaag de dag zeker niet makkelijk hebben met zoveel beeldconcurrentie. Hij/zij zal zich naar mijn mening nog meer moeten onderscheiden waar hij/zij sterk in is. Maar het is niet verboden om je foto's of werk gratis aan te bieden of dat bedrijven foto's of geschreven teksten gratis vragen. Denk ook aan bladen en tijdschriften die het in deze tijd niet makkelijk hebben en wel voor goede foto's en fotografen of tekstschrijvers betalen! Maar je moet niet verontwaardigd te zijn als een ander er wel wat voor vraagt. Niet alle bakkers delen gratis brood uit. je hebt luxe paarden en werkpaarden.  ;)

groeten Robert

joostheeremans

Clint, ik hoef hier helemaal niet professionele fotografen te verdedigen, ik wilde alleen even aanstippen dat zij een opleiding hebben gehad en dat er doorgaans niet zo best voor wordt betaald. En het zijn in mijn ogen niet de amateurs die aan broodroof doen, maar de bladen die absurd weinig betalen voor foto's. Ik voel er echter niks voor om deze discussie onnodig breed te trekken en voetballers, schrijvers of leraren er met de haren bij te slepen, wat dat betreft sluit ik me aan bij bovenstaande post van gko.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Klaas van Dijk

Citaat van: clintdemooij op maart 26, 2011, 07:33:49 AMWe leven in een tijd dat vastgoed handelaren zich makelaar noemen, schoonmaaksters interieurverzorgster heten, de leraar op school zich Piet laat noemen en de Koningin op de radio als zijnde Bea wordt voorgesteld, zelfs Gods naam wordt volop gelasterd. Zou de noemer proffotograaf wel heilig zijn? Of er nog zoiets bestaat als naambescherming? Ik weet dat iedereen zich graag tittels aanmeet, soms terecht en soms bedenkelijk. Daarbij dient de vraag zich aan, hoe wordt iemand een prof fotograaf? Door met professionele apparatuur te werken? Nee dat is dom! Je moet de vakopleiding gevolgd hebben, pas dan...Maar ik begreep dat de (noem ze) proffotografen het zout in de pap al jaren niet meer verdienden. Mogen ze zich dan nog wel prof noemen? Een profvoetballer is een profvoetballer omdat hij uit zijn skils inkomsten heeft. Hoe zit dat met de proffotograaf die droog brood eet? Nog steeds prof? Goed we leven in een tijd waarin elke mislukte schrijver zich schrijver wenst te noemen, elk figuur die een kwast ter hand neemt de tittel kunstschilder wenst te dragen. Van mij mogen ze. Maar als ze er het zout niet mee in de pap verdienen is een dergelijke tittel dan niet iets om een beetje van in de lach te schieten. Want zo was het toch? Die arme profs die het brood uit de mond gestoten werd door die domme amateurs? Of heb ik iets gemist? Ja jammer Sereka een lekkere foto die je zeker al een gratis jaar abonnementje op het blad had opgeleverd. Maar ze hebben ze helaas nu niet meer nodig. P.s: professionele fotoforums! Bestaat dat ook al? Beetje dom van mij want ik wist dat niet. Wat ze niet bedenken allemaal in onze tijd!

Beste clintdemooij,

Een beetje zoeken op internet zal je leren dat er alle mogelijke fora zijn, en dus ook fora voor beroepsfotografen. Bij beroepsfotografie versus amateurs kun je ook denken aan tuinieren. Je kunt zelf je eigen tuin onderhouden, je kunt het door de buurman laten doen, maar je kunt het ook uitbesteden aan een hovenier. Alles is mogelijk, en het zou me ook niets verbazen dat hovenier ook niet een 'beschermde titel' is. Ergo, iedereen mag zichzelf een hovenier noemen en een bord aan de deur spijkeren cq een internetsite openen waarbij hij/zij zijn/haar diensten als hovenier aanbiedt.

Voor zover mij bekend is Landleven een 100% commercieel tijdschrift. Het wordt volgens mij niet uitgegeven door een ideële stichting / vereniging (o.i.d.) cq is hieraan gelieerd. Nou, dan is het toch volkomen logisch dat ook fotografen betaald moeten worden voor hun werk / diensten? De Volkskrant betaalt ook een normaal tarief als er bv een mooie natuurfoto van Martijn de Jonge in komt te staan.

Ik ken wel een aantal beroepsfotografen die best op verzoek gratis foto's beschikbaar stellen, maar dan wel aan organisaties waar ze 'feeling' mee hebben etc. En iedere fotograaf maakt hier een eigen afweging: een locale natuurclub zal dus eerder hiervoor in aanmerking komen dan een 'rijke' groep als bijvoorbeeld Natuurmonumenten en/of Vogelbescherming. En, voor zover mij bekend, betaalt Vogelbescherming fotografen een normaal tarief als er foto's in bijvoorbeeld 'Vogels' geplaatst worden.

Op één of andere manier krijg ik het idee dat je niet helemaal doorhebt waar het om gaat. Je bent toch geen 'internettrol'?

Groetjes, Klaas




clintdemooij

Ehh, ten eerste hadden we dat gedeelte over al dan niet betalen al lang achter de kiezen. Ten tweede (ik val in vette herhaling maar wil dat offer graag brengen voor hen die niet de moeite nemen even te lezen) er is nergens uitgesloten dat er geen betaling oid zou komen. Ten derde begrijp ik dat het woord internettrol het soort vakjargon is waar jij je van wenst te bedienen (misschien iets van de profs onderling?) maar waarvan ik meen er een soort taalgebrek in te lezen. We zijn toch geen kleine kinderen hier die uit onmacht lelijke woorden naar elkaar gaan roepen? Jammer Klaas, het haalt de kracht zo uit je beweringen en strookt niet met je bijbelse onderschrift waarin geschreven staat dat de ene de ander uitnemender mag leren achten dan zichzelf (broeder)....
Groetjes

Robbert ik stel eigenlijk niet zo veel ter discussie welnee, ik ga zelfs helemaal met je mee in je gedachten. Die anderen die wel willen kaatsen maar dan snel afhaken als het te heet onder de voeten wordt, vind ik ook prima. Ik sluit dit gesprek nu zelf ook af omdat we afdwalen van waar het ten diepste om ging. Heeft iemand een foto van een huiszwaluw voor een bepaald blad? Iedereen bedankt voor de reacties
Over het algemeen vallen mij die een beetje tegen. Is mijn persoonlijke beleving hoor.
Ik zet nu een puntje want ik ben dan wel een amateur, doch kan ook mijn tijd beter bezigen...
Peter

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Klaas van Dijk

Citaat van: clintdemooij op maart 26, 2011, 15:17:34 PMEhh, ten eerste hadden we dat gedeelte over al dan niet betalen al lang achter de kiezen. Ten tweede (ik val in vette herhaling maar wil dat offer graag brengen voor hen die niet de moeite nemen even te lezen) er is nergens uitgesloten dat er geen betaling oid zou komen. Ten derde begrijp ik dat het woord internettrol het soort vakjargon is waar jij je van wenst te bedienen (misschien iets van de profs onderling?) maar waarvan ik meen er een soort taalgebrek in te lezen. We zijn toch geen kleine kinderen hier die uit onmacht lelijke woorden naar elkaar gaan roepen? Jammer Klaas, het haalt de kracht zo uit je beweringen en strookt niet met je bijbelse onderschrift waarin geschreven staat dat de ene de ander uitnemender mag leren achten dan zichzelf (broeder). Robbert ik stel eigenlijk niet zo veel ter discussie welnee, ik ga zelfs helemaal met je mee in je gedachten. Die anderen die wel willen kaatsen maar dan snel afhaken als het te heet onder de voeten wordt, vind ik ook prima. Ik sluit dit gesprek nu zelf ook af omdat we afdwalen van waar het ten diepste om ging. Heeft iemand een foto van een huiszwaluw voor een bepaald blad? Iedereen bedankt voor de reacties
Over het algemeen vallen mij die een beetje tegen. Is mijn persoonlijke beleving hoor.Ik zet nu een puntje want ik ben dan wel een amateur, doch kan ook mijn tijd beter bezigen.Peter

hoi clintdemooij annex Peter,

Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet voor achtergrondinformatie. Volgens mij voldoen enkele van jouw postings aan één of enkele kenmerken op grond waarvan je een internet troll kunt herkennen.

Gezien eerdere discussie op andere fora binnen waarneming.nl ben ik kortgeleden begonnen citaten uit de bijbel onderaan mijn postings te zetten. Onderstaand citaat vond ik, gezien deze discussies, wel passend. De citaten heb ik trouwens via/ knip plak gehaald van http://www.positief-atheisme.nl/

Ik wilde wat afwisseling aanbrengen, heb je een voorstel voor een ander citaat? Misschien die over de babbelzieke vrouwen die voortdurend praten over zaken waar ze geen verstand van hebben en veel te veel tijd verdoen met onzinnig kletspraat? Een goed idee? Past toch ook prima bij het forum van waarneming.nl?

Groetjes, Klaas

Anne Hueber †

Gezien de ontwikkelingen in dit topic en dan vooral het laatste bericht, doe ik, om iedereen in z'n waarde te laten, dit topic op slot!