ID's gevraagd

Gestart door bhfoto, mei 29, 2005, 16:49:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

bhfoto

Zouden jullie mij kunnen helpen aan de naam van de volgende soorten?

Alvast bedankt!

Bas Haasnoot
www.bhfoto.nl


Nr 1:


Nr 2:


Nr 3:


Groeten,

Bas Haasnoot

Tapinoma

Nummer 2 is de rups van een plakker. Vaak in grote groepen te vinden in loofbomen of in de tuin in de blauwe regen.

Nummer 3 is volgens mij een micro, maar ik weet niet welke.

Succes ermee!

Groet,
Nicoliene
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eén mier in de hand is beter dan een heel nest in je broek!

Vriendelijke groet,
Nicoliene

bhfoto

Groeten,

Bas Haasnoot

gardensafari

Nummer 3 is een bladroller (fam. Tortricidae) en wel uit het Pandemis-geslacht. Weinig getekend en daarom misschien Pandemis corylana, een soort die als nogal variabel bekend staat. Ik durf het niet met volle zekerheid te zeggen, echter....

Groetjes,
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Rups nummer 1 is de Bastaardsatijnvlinder (Euproctis chrysorrhoe). Fraaie foto. Ik hoop dat je die op waarneming.nl zet.....

Groetjes,

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

bhfoto

Dank je Hans!
Ik heb hem erop gezet!


Groeten,
Bas
Groeten,

Bas Haasnoot

han.endt

CiteerDank je Hans!
Ik heb hem erop gezet!


Groeten,
Bas
Het bladrollertje is Pandemis cerasana.

Han Endt

HJ Eygenraam

Die bladrollers lijken inderdaad nogal op elkaar. Vorige week zat er eentje bij mij in de tuin, eileggend, waarvan ik op basis van foto's bij UKMoths heb aangenomen dat het een vrouwtje Cacoecimorpha pronubana geweest moet zijn. Ingevoerd in waarneming.nl als Anjerbladroller, met foto. Misschien een beetje eigenwijs van me, maar ik vind dat de bladroller van Bas daar ook nog het meest van weg heeft.

Vr.gr. Henk

han.endt

CiteerDie bladrollers lijken inderdaad nogal op elkaar. Vorige week zat er eentje bij mij in de tuin, eileggend, waarvan ik op basis van foto's bij UKMoths heb aangenomen dat het een vrouwtje Cacoecimorpha pronubana geweest moet zijn. Ingevoerd in waarneming.nl als Anjerbladroller, met foto. Misschien een beetje eigenwijs van me, maar ik vind dat de bladroller van Bas daar ook nog het meest van weg heeft.

Vr.gr. Henk
Nou, dat is helemaal niet eigenwijs. Je hebt helemaal gelijk het is een vrouwtje anjermot! Ik was even te snel en keek alleen naar de middenband. Cerasana en heparana hebben een donker veld op de vleugelwortel. Het motje op de foto heeft echter een donkere vlek tussen de vleugelwortel en de donkere band. Kenmerkend voor Cacoecimorpha pronubana.
Sorry,

Han