tere zomervlinder ?

Gestart door han.endt, juni 07, 2005, 13:41:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik heb gezocht naar een manier om commentaar te kunnen leveren op een waarneming van een tere zomervlinder op 3-6 op het Balloerveld, maar ik kon daar niets vinden dus doe ik het maar zo.
Op de foto staat volgens mij geen tere zomervlinder (Hemistola chrysoprasaria), maar een smaragdgroene zomervlinder  (Chlorissa viridata). De gefotografeerde vlinder heeft nl. een wit randje aan de randen van de vleugels en de buitenste witte lijn is te recht, nogal rommelig en te dik. Tevens is de vleugel te puntig. Allemaal kenmerken die pleiten voor viridata en niet voor chrysoprasaria.
Verder is aan de heide te zien dat de vlinder erg klein is.
Zijn de waarnemingen dit jaar gedaan op het Barloerveld niet aan de vroege kant?
Misschien toch nog eens naar de waarneming(en) kijken of zit ik er helemaal naast?

Met vriendelijk groet,

Han Endt.

Vincent

De vlinders zijn eind Mei waargenomen, op vlindernet staat dat ze vanaf begin Mei vliegen, dus dat kan wel. Maar of het een andere soort is weet ik niet.
Vincent

Vincent

#2
Ik heb er niet veel verstand van, maar ik heb nog even op vlindernet gekeken en wat foto's bekeken, Smaragdgroene Zomervlinder lijkt mij ook de goede soort.
Vincent

matthijsbroere

Bedankt voor de tip. Ik heb gevraagd of de waarneming nog even naar z'n waarneming wil kijken; http://www.waarneming.nl/bijzonderheden.php?id=272438
Matthijs Broere

han.endt

CiteerBedankt voor de tip. Ik heb gevraagd of de waarneming nog even naar z'n waarneming wil kijken; http://www.waarneming.nl/bijzonderheden.php?id=272438
Ik heb thuis gekomen nog even verder gezocht in mijn boekenkast en wat ik verder gelezen heb in Die Schmetterlinge Baden-Württembergs heeft mijn eerste indruk alleen maar versterkt. Ook de afbeeldingen op de cd van Die Geometriden Europas wijst duidelijk in de richting van de smaragdgroene zomervlinder.
Over de vliegtijd: in de ons omringende landen vliegt de tere zomervlinder pas einde juni en ook in de tekst van VlinderNet wordt een ander vliegtijd genoemd dan wordt getoond in het grafiekje. De smaragdgroene zomervlinder piekt duidelijke in mei.

Groetjes, Han.

Elachista

In de eerste instantie keek ik er ook al heel raar tegenaan, ik dacht ook aan viridata.
Chrysoprasiana is toch wel heel bijzonder...
Groet,
Tymo

klaas van haeringen

Ik kom nu pas achter de discussie om de vlinder, ik heb me vast vergist bij de determinatie. Ik dacht alleen dat de smaragdgroene zomervlinder erg klein was, en de vlinder die ik heb gefotografeerd kwam groter over. Het moet viridiata haast ook wel zijn, omdat deze vlinder midden in een (dop)heide veld zat. De waarneming is al veranderd!

MVG,

Klaas van Haeringen