Viercellige brokkelspoorzwam?

Gestart door ratje, maart 23, 2011, 20:22:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Ik wilde een dwergborstelbekertje onder de mic. doen en werd verrast door verschillende sporenmengsels waar ik de dader niet van kon ontdekken op de paardenmest. Als ik het goed heb zou dit een Viercellige brokkelspoorzwam - Sporormiella australis Kunnen zijn? Of nog andere suggesties?


Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Dieter bedankt, kan ik deze invoeren hoewel ik geen foto heb van het ascootje?

Dieter

#3
Ik zie trouwens dat deze in Nederland op zeer zeldzaam staat. Waarschijnlijk te weinig onderzocht?  :rolleyes:
Ik heb nog eens men eigen foto's zitten bekijken van men determinaties en het zou kunnen dat het een andere is! Sorry hiervoor.
De foto hieronder is Sporormiella lageniformis, kun je nog snel eens de sporenmaten geven. Het onderscheidt met de door u vermelde soort is het konisch uiteinde van de sporen.



Dit is S. australis...


Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Deze soorten worden in NL inderdaad slecht onderzocht, vandaar dat deze op zeer zeldzaam staat.
Maar we gaan wel heel snel met de determinaties, er zijn bijna 20 4-sporige Sporomiella soorten als ik in Fungi Fimicoli Italici kijk...
Groeten,
Martin

Dieter

Vandaar dat ik de sporenmaten vraag.  B) Ik heb een sleutel aangevraagd uit de bibliotheek, misschien heb ik hem morgen of vrijdag, anders volgende week.
Dit is het artikel, ik stuur hem dan door. Dan kan je zelf ook eens sleutelen. :)
http://rparticle.web-p.cisti.nrc.ca/rparticle/AbstractTemplateServlet?calyLang=eng&journal=cjb&volume=50&year=1972&issue=3&msno=b72-061
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Doveri heeft ook een sleutel, maar ik zag dat je daarvoor ook informatie van het vruchtlichaam nodig hebt (haren e.d.).
Groeten,
Martin

Dieter

#7
Dat wel, maar ik vermoed dat je Doveri niet digitaal hebt. Ik denk trouwens dat de soort waar het hier over gaat geen haren zal hebben, maar we zien wel. Ik heb de sleutel zelf ook nog niet gebruikt en ben eens benieuwd, ik heb ook sporormiella staan waar ik nog niet naar gekeken heb. In Richardson worden een 10-tal 4-cellige soorten behandeld.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op maart 23, 2011, 23:02:56 PM
Dat wel, maar ik vermoed dat je Doveri niet digitaal hebt. Ik denk trouwens dat de soort waar het hier over gaat geen haren zal hebben, maar we zien wel. Ik heb de sleutel zelf ook nog niet gebruikt en ben eens benieuwd, ik heb ook sporormiella staan waar ik nog niet naar gekeken heb. In Richardson worden een 10-tal 4-cellige soorten behandeld.

Martin en Dieter, helaas heb ik geen maat van de sporen. Ik werd overvallen door de soort sporen die ik zag. Maandag had ik het boek van Doveri bij de bib afgehaald en bij het doorbladeren kwam ik deze sporen tegen. Wel is het zo dat ik de lectuur in het boek nog niet goed uitgepluisd heb.

xenion

Doveri heb ik inderdaad niet digitaal Dieter. Voor 8- en meersporige Sporormiella's heb ik nog wel andere digitale sleutels liggen.

Hannie, als je Doveri toch hebt kun je zelf ook een poging wagen met de sleutel, materiaal moet op de mest voldoende te vinden zijn (kleine zwarte bolletjes/puntjes/schoorsteentjes).
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op maart 24, 2011, 18:41:28 PM
Hannie, als je Doveri toch hebt kun je zelf ook een poging wagen met de sleutel, materiaal moet op de mest voldoende te vinden zijn (kleine zwarte bolletjes/puntjes/schoorsteentjes).

was ook mijn bedoeling een dezer dagen. Er valt zoveel soorten op de mest te bekijken.

xenion

Ik weet het, veel van die zwarte dingetjes zijn ook uitdagend (om het maar niet lastig te noemen).
Groeten,
Martin

Dieter

Hmm, zeker met Doveri, zeer lastige sleutel als je het mij vraagt! Maar zeer volledig, ook qua beschrijvingen. Ik heb hem zelf wel niet maar ik heb hem vorig jaar wel tamelijk wat gebruikt.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Nou ja, als je geslachten als Sporomiella, Podospora en Schizothecium wilt determineren kom je niet onder lastige sleutels uit volgens mij...
Groeten,
Martin

ratje

Ik vind het een erg mooi boek. Ik kan echter geen sleutel vinden over de Sporormiella. Je blijft je verbazen wat een hoeveelheid aan soorten zwarte puntjes erop zitten. Het blijft mooi onder de mic. ook als je er niet helemaal uitkomt.  ;D

xenion

De sleutel voor Sporormiella staat aan het begin van het hoofdstuk over die familie, pagina 577.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op maart 26, 2011, 18:20:50 PM
De sleutel voor Sporormiella staat aan het begin van het hoofdstuk over die familie, pagina 577.

Bedankt, zal ik snel eens kijken.

ratje

ik heb er weer eentje gevonden en geprobeerd met de italiaan op naam te krijgen. Lastig. Ik heb de volgorde 1-2-3-11-12-13-14-17-18-24-25-28-30en tenslotte 32 Megabrokkelspoorzwam - Sporormiella megalospora gevonden. Dit vanwege het formaat van de sporen: 58-63x11,5-13 µm.
aLs het anders mocht wezen hoor ik dit wel.  ;D

xenion

S. megalospora is door de grote sporen vrij makkelijk op naam te brengen. Ik heb het niet nagekeken, maar als de sporenmaat klopt met de beschrijving zal het wel goed zitten.
Groeten,
Martin

Dieter

De lengte klop, maar de de breedte? Wat zegt doveri daarover?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op maart 31, 2011, 19:44:31 PM
De lengte klop, maar de de breedte? Wat zegt doveri daarover?

Dieter, volgens Doveri kan dit varieren tussen de 13 en 20 23µm. Bij mij waren ze 13,5 en 15 µm.

ratje

S. megalospora, kan ik deze invoeren?

xenion

Groeten,
Martin