fotografie met de canon EOS D7

Gestart door sjonnoh, maart 22, 2011, 17:25:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

Goede middag forum!

Het is al weer een tijd geleden dat ik op stap ben geweest en heb nu een nieuwe camera aangeschaft, namelijk de canon EOS D7 met een sigma lens van 120-400 mm.

Hiervoor heb ik mijn foto's gedaan met de lumix panasonic DMC-FZ28 waarvan de kwaliteit niet mis was. Ik heb nu dus een nieuwe camera gekocht voor betere fotografie maar vreemd genoeg blijf ik slechtere foto's produceren met de canon dan met de lumix.

Ik heb de canon gekocht bij de mediamarkt bij de vogelaar Marcel en hij heeft voor mij alles goed ingesteld om vogels te kunnen fotograferen maar toch wil het maar niet helemaal lukken.

Hier even een voorbeeld van een grote canadese gans gemaakt door mijn panasonic en een parkgans door de canon, gemaakt op dezelfde afstand. De Canadese gans is scherper en op de foto van de parkgans lijk het alsof er een soort laag met hele fijne kleur stippen erop zit. Kan iemand mij hierbij wijze woorden vertellen?  ;D

De foto van de parkgans is genomen op een ISO van rond de 2000, ik merkte dat het bij een lage ISO al veel te snel donkerder werd.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

fkdeboer

#1
Ik weet niet op wat voor instellingen 'vogelaar marcel' je camera heeft  gezet, maar hij heeft je in ieder geval wel een vrij profesionele camera weten te verkopen. de 7d is zeker geen instapmodel!
Citaat van: sjonnoh op maart 22, 2011, 17:25:47 PM
De foto van de parkgans is genomen op een ISO van rond de 2000, ik merkte dat het bij een lage ISO al veel te snel donkerder werd.
ISO is eigenlijk bedoelt voor het omgekeerde: je gaat naar een hogere ISO als het donkerder wordt om nog acceptabele sluitertijden te houden.
Citaat van: sjonnoh op maart 22, 2011, 17:25:47 PM
op de foto van de parkgans lijk het alsof er een soort laag met hele fijne kleur stippen erop zit. Kan iemand mij hierbij wijze woorden vertellen?
dat is dus waarschijnlijk de ruis die je krijgt door een hoge ISO.

Om ruis te voorkomen wil je altijd een zo laag mogelijke ISO proberen te houden. Als je dan te donkere foto's krijgt, kan je beter je diafragma (av), of je sluitertijd( tv?) aanpassen en je kan uiteraard ook onder en over belichten(+-ev).
Vor vogels is de Av-stand meestal het beste om mee te beginnen. Dan kan je een diafragma kiezen en de camera kiest dan de sluitertijd.

Met een nieuwe camera is het altijd veel uitproberen. Dus veel met alle opties spelen en de handleiding goed doorspitten!
met een d7 weet je iig zeker dat het niet aan de camera ligt.  Met spiegelreflex-camera's is diegene achter de camera belangrijker dan de camera zelf ;) .

veel oefenen dus en zoveel mogelijk instellingen uitproberen! niemand heeft gezegd dat een DSLR makkelijker is dan een compact-camera
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Rene de Ruijter

Bij de parkgans stond de Canon op diafragmastand op een diafragma van 6.3 : daar is niet veel mis mee !
Sluitertijd was echter 1/8000 seconde,dus stond de iso onnodig hoog .
Mogelijk staat de camera ingesteld op spotmeting :hij meet dan op het lichte gedeelte van de parkgans en maakt daardoor de gehele foto donkerder.
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

sjonnoh

Dat kan inderdaad kloppen.
Zelf zei hij ook dat de ISO op 250 moest staan maar vond de fotos veel te donker. Hij staat momenteel ook op Av maar hij raadde dacht ik ook Tv aan. En het ligt inderdaad niet aan de camera want Marcel heeft precies dezelfde camera als mij en heb zijn foto's gezien :P

Ik zal dit weekend even nogmaals proberen en de ISO dus weer lager zetten en iets uitvogelen met de licht en sluitertijd.
Bedankt al in zoverre! :)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Rene de Ruijter

Desnoods op de P-stand beginnen en van daaruit de camera wat beter leren kennen.
Nog een opmerking:waarom heb je geen sigma 150-500 of 50-500 lens erbij genomen ???
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

Platbuik

En een boek? Waarom geen boek? Uit alleen de gebruiksaanwijzing leer je het niet. Kijk eens bij de lokale bieb 8)
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Dragonfly

Misschien een fotocursus  :angel:
Als je zo'n camera hebt is het zonde om de automatische stand te gebruiken!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

gko

#7
met de 7D kun je minimaal standaard met 800 iso fotograferen, het is beter dan de ruisonderdrukking te gebruiken, waarbij de chromatische(kleur) ruis
vrij hoog kan staan en de luminiscentie-ruis veel lager moet staan (bijv in canons eigen programma DPP instellen)
je hebt een prachtige camera, die met een goede lens fantastische foto's kan maken, op alle fronten beter dan de panasonic, behalve bij gebruiksgemak.
maar ga niet meteen met extreme instellingen werken als 2000 iso en 1/8000 seconde, begin gewoon met ongeveer een iso van 800 (100 tot 800),
sluitertijd tussen 1/60 en 1/180 en een diafragma van tussen de 3,5 en 11, dan zijn 90% van je foto's goed.
zodra je hier iets meer van begrijpt kun je andere instellingen gaan gebruiken, maar begin daar dus niet mee!
Vergeet ook niet dat wat je op je beeldscherm ziet niet de foto's is, maar de interpretatie ervan door de computer en het beeldscherm.
Als hier de instellingen (kleurprofiel) niet goed staan, lijken de foto's ook niet goed.
met de voorgaande reactors ben ik het eens dat je beter de semi-automaat als TV  of AV kunt gebruiken als de P-stand. Het gaat erom
dat je fotograferen leert.
met vr gr gkoopman

sjonnoh

Citaat van: Rene de Ruijter op maart 23, 2011, 06:32:19 AM
Desnoods op de P-stand beginnen en van daaruit de camera wat beter leren kennen.
Nog een opmerking:waarom heb je geen sigma 150-500 of 50-500 lens erbij genomen ???
Dat was ook mijn 1ste keus, de 150-500 alleen dan zouden de foto's iets minder scherp zijn.

Citaat van: Dragonfly op maart 23, 2011, 11:26:18 AM
Misschien een fotocursus  :angel:
Als je zo'n camera hebt is het zonde om de automatische stand te gebruiken!
Helemaal mee eens! Zelf wil ik het inderdaad nog eens volgen want dat lijkt mij hel leerzaam (blijkt nu ook vooral :))

Ik heb zojuist nog even wat geprobeerd te fotograferen met een ISO van 250 en de verlichting hoger gedaan (sluitertijd zou ik niet weten hoe je dat moet instellen) maar toch waren de foto's nog niet helemaal scherp en ik denk niet dat het door de instellingen kwam over waar we het momenteel besproken hebben. Ik heb hieruit weer een nieuwe theorie kunnen concluderen. Wanneer ik een vogel ongeveer op 15m afstand zie, gebruik ik altijd een inzoom knopje dat het beeld 5x vergroot. Dan zie ik de vogel groter en ook fijn scherp. Op het beeld zie ik dan de foto die ik wil hebben maar zodra ik de foto neem, word het toch weer genomen op de originele grootte en is het dus weer 5x kleiner. Kan het dus wezen dat er een manier is om de foto zo te kunnen nemen dat de foto niet 5x verkleint word en dus precies de foto word genomen als dat je op het beeldscherm ziet? (Dat ben ik zo gewend geraakt door die Lumix, precies de foto krijgen die je voor het maken van de foto ook zag).
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

fkdeboer

Citaat van: sjonnoh op maart 23, 2011, 16:01:19 PM
Ik heb hieruit weer een nieuwe theorie kunnen concluderen. Wanneer ik een vogel ongeveer op 15m afstand zie, gebruik ik altijd een inzoom knopje dat het beeld 5x vergroot. Dan zie ik de vogel groter en ook fijn scherp. Op het beeld zie ik dan de foto die ik wil hebben maar zodra ik de foto neem, word het toch weer genomen op de originele grootte en is het dus weer 5x kleiner. Kan het dus wezen dat er een manier is om de foto zo te kunnen nemen dat de foto niet 5x verkleint word en dus precies de foto word genomen als dat je op het beeldscherm ziet? (Dat ben ik zo gewend geraakt door die Lumix, precies de foto krijgen die je voor het maken van de foto ook zag).

de handleiding! :duim: ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Rene de Ruijter

Als op je display alles 5x groter wordt en je display hetzelfde formaat blijft,dan vergroot ie 5x op een gedeelte van de gehele foto,dus wordt de foto nooit wat je ingezoomd op je display ziet !
Dan het scherpstellen: gebruik 1 focuspunt.
Nuttige fototips vind je hier : http://www.wilmakarels.nl/foto-tips/vogelfotografie.php
Met vriendelijke groet,
     Rene de Ruijter

http://waarneming.nl/user/photos/16852

gko

#11
Citaat van: sjonnoh op maart 23, 2011, 16:01:19 PM
Citaat van: Rene de Ruijter op maart 23, 2011, 06:32:19 AM
Desnoods op de P-stand beginnen en van daaruit de camera wat beter leren kennen.
Nog een opmerking:waarom heb je geen sigma 150-500 of 50-500 lens erbij genomen ???
Dat was ook mijn 1ste keus, de 150-500 alleen dan zouden de foto's iets minder scherp zijn.

Citaat van: Dragonfly op maart 23, 2011, 11:26:18 AM
Misschien een fotocursus  :angel:
Als je zo'n camera hebt is het zonde om de automatische stand te gebruiken!
Helemaal mee eens! Zelf wil ik het inderdaad nog eens volgen want dat lijkt mij hel leerzaam (blijkt nu ook vooral :) )

Ik heb zojuist nog even wat geprobeerd te fotograferen met een ISO van 250 en de verlichting hoger gedaan (sluitertijd zou ik niet weten hoe je dat moet instellen) maar toch waren de foto's nog niet helemaal scherp en ik denk niet dat het door de instellingen kwam over waar we het momenteel besproken hebben. Ik heb hieruit weer een nieuwe theorie kunnen concluderen. Wanneer ik een vogel ongeveer op 15m afstand zie, gebruik ik altijd een inzoom knopje dat het beeld 5x vergroot. Dan zie ik de vogel groter en ook fijn scherp. Op het beeld zie ik dan de foto die ik wil hebben maar zodra ik de foto neem, word het toch weer genomen op de originele grootte en is het dus weer 5x kleiner. Kan het dus wezen dat er een manier is om de foto zo te kunnen nemen dat de foto niet 5x verkleint word en dus precies de foto word genomen als dat je op het beeldscherm ziet? (Dat ben ik zo gewend geraakt door die Lumix, precies de foto krijgen die je voor het maken van de foto ook zag).

je moet eerst de basisbeginselen je eigen maken, dus studeren!
Reken een jaartje om goed te leren fotograferen, maar je krijgt er geen spijt van
scherpte zit vaak in de sluitertijd of in het wel of niet gebruiken van een statief,
voor sluitertijden onder de 1/90 zou ik statiefje gebruiken of beter leren de camera stil te houden.
in ieder geval zo als al gezegd door een ander op 1 scherpstelpunt zetten, best het centrumpunt(handleiding)

voor vaste sluitertijd: camera op TVstand zetten en dan met wieltje of draaischijf de sluitertijd op de gewenste stand zetten.
voor vast diafragma op AVstand hetzelfde doen, op de M-stand kun je beide zelf instellen.

steeds weer in de loop van de dag controleren of de camera goed staat.
en vooral ook bij de goede foto's in de metadata kijken hoe je ze gemaakt hebt(staat in handleiding)
ervaring moet je echt zelf opdoen en niet vergeten dat je een semi-professionele camera hebt, terwijl je een automatische compact gewend bent
met vr gr gkoopman

Mimino

Een van de grondbeginselen van de fotografie is dat er drie variabelen van invloed zijn op de belichting:
1 De sluitertijd
2 Het diafragma
3 De ISO waarde

Alle drie bepalen ze hoeveel licht de sensor "ziet", maar ze doen verschillende dingen met je beeld:

De sluitertijd bepaald de hoeveelheid ( of juist afwezigheid ) van bewegingsonscherpte ( van OF het onderwerp OF de camera ).
Het diafragma bepaald de scherptediepte van de foto ( een voor een deel de kwaliteit vanwege randonscherpte van bepaalde objektieven )
De ISO waarde bepaald de kwaliteit van het beeld.

Wat ik niet helemaal begrijp is, waarom een foto met een lagere ISO waarde donkerder zou zijn dan met een hogere waarde.
(tenminste, als de kamera op een automatische instelling staat zonder begrenzing )
De kamera zou zelf moeten kompenseren en of een langere sluitertijd of een groter diafragma moeten kiezen.

Een vuistregel voor wat betreft de maximale ( lees langste ) sluitertijd voor een bepaalde (tele)lens is als volgt:

1/brandpuntafstand is je minimale sluitertijd om een redelijke kans te maken om - uit de hand - een scherpe foto te maken, zonder bewegingsonscherpte ( door kamerabeweging )
Dus voor bijvoorbeeld een 300mm lens: minimale sluitertijd 1/300.

Dit geldt voor lenzen zonder VR ( vibration reduction ) zoals dat bij Nikon heet, weet zo gauw even niet hoe Canon dat noemt.

En het houdt allemaal geen rekening met de bewegingssnelheid van je onderwerp.

Voor een stilzittende parkgans ( zoals in het voorbeeld ) is dit voldoende.
Voor bijvoorbeeld een jagende slechtvalk moet je eerder denken aan 1/5000 of sneller.

Voor vogelfotografie met telelenzen is de vooral de sluitertijd van belang. Daarna het diafragma ( bij voorkeur zo rond de 5.6 - 8 voor het beste resultaat ) en dan pas de ISO waarde.

Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Als je meer vragen hebt, stel ze gerust....

Peter

 
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

gko

nog even terugkomen op die 5x die je noemde, op je beeldscherm wordt dan een
deel van het beeld vergroot, dus de kwaliteit van de foto verandert verder niet (is in feite digitale zoom)
de Lumix had w.s. meer zoom, dus die kon voor het vergroten de optische zoom gebruiken.
maar de canon is zo veel beter dat je de uitsnede gewoon achteraf in je computer kunt maken.
In feite zou je op je autofocus moeten kunnen vertrouwen, maar als je de verkeerde sluitertijd (of verkeerde iso, of verkeerd diafragma)
gebruikt kan daar de onscherpte vandaan komen. Kortom experimenteer wat met stilstaande dingen en ga
kijken bij welke sluitertijd de onscherpte ontstaat, de Lumix corrigeerde zelf intern veel bij veel zoom,
maar op een bepaald moment gaat de kwaliteit met de 7D zonder meer omhoog.
Je denkt nog teveel in compact, je moet spiegelreflex gaan denken
met vr gr gkoopman

jwj1976

Je hebt de camera toch nog niet in de plomp gegooid uit onvrede?  ;)

Ik ben zelf vorig jaar ook overgestapt van de FZ28 naar een EOS550D met een 60mm macrolens. Ik had me helemaal rijk gerekend door veel naar andere foto`s te kijken van dezelfde camera.

Wat schetste mijn verbazing dat ik de eerste dagen geen foto`s kon maken die scherper waren dan wat ik gewend was van mijn lumix (die ook een uitstekende macro stand heeft).

Dus.... De handleiding maar ter hand genomen... en lezen en tegelijk proberen op stilstaande objecten zodat je telkens de instelling kan wijzigen en zien welk effect dat op de foto heeft. Na verloop van tijd krijg je vanzelf steeds meer gevoel voor diafragma/sluitertijd en iso.

Daarnaast vond ik http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ een goed hulpmiddel om de techniek achter de camera te leren kennen.

Veel succes met je 7D
Wim

Groeten Wim

thijsbroekkamp

Om goede foto's met een DSLR te maken is er wel wat kennis van zaken nodig, als ik jou was zou ik je zeker verdiepen in zaken zoals sluitertijd, diafragma en iso waarde. (op mijn site staat een kleine uitleg, http://www.wildnature.nl/?p=infodiafragma)
Erg van belang om scherpe foto's te krijgen. Probeer zo veel mogelijk rond diafragma 7.1, 8 te fotograferen. Geeft op alle lenzen de scherpste resultaten.
Mijn natuur foto website: www.wildnature.nl

sjonnoh

Thijs, deze info vind ik heel erg handig, bedankt! Deze zal ik zeker onthouden en nog eens uitproberen, als het weer dit weekend maar mee wil werken :)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

wijnands

Citaat van: sjonnoh op maart 22, 2011, 17:25:47 PM
Goede middag forum!

Hier even een voorbeeld van een grote canadese gans gemaakt door mijn panasonic en een parkgans door de canon, gemaakt op dezelfde afstand. De Canadese gans is scherper en op de foto van de parkgans lijk het alsof er een soort laag met hele fijne kleur stippen erop zit. Kan iemand mij hierbij wijze woorden vertellen?  ;D

De foto van de parkgans is genomen op een ISO van rond de 2000, ik merkte dat het bij een lage ISO al veel te snel donkerder werd.

Ik ben benieuwd welke lens je werkt. Ik vermoed of de canon 100-400 of een of andere sigma. Beiden zijn in staat om veel en veel betere platen te produceren.

Als ik naar de instellingen kijk:

De parkgans:
Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/8000 second ===> 0.00013 second
Lens F-Number / F-Stop = 63/10 ===> ƒ/6.3
Exposure Program = aperture priority (3)
ISO Speed Ratings = 2000

Sorry maar jij hebt gewoon een basiscursus fotografie nodig. Voor een gans op de grond is 1/1000 echt zat en dan heb je de ruimte om je iso op een enigszins normale waarde in te stellen.
Groeten,
Jeroen Wijnands

gko

sorry sjonnoh, maar jeroen heeft gelijk,
je wil veel te veel, veel te snel, de EOS D7 is echt veel beter dan een compact panasonic, maar je moet wel de basis  kennen.
Begin eens bij het begin en leer bijv eerst eens wat ruis is en waardoor het veroorzaakt wordt,
onderschat de zaak niet, mensen hebben vaak jaren nodig om echt goed te leren fotograferen, ik stop nu
gebruik de komende winter om alles eens goed te doorgronden dan kunnen we volgend jaar mooie foto's van je zien.
Met geld kun je geen ervaring kopen.
met vr gr gkoopman

sjonnoh

Klopt, maar was zo gewend dat wat je op je scherm zag dat dat je foto zou worden. Ik ga overigens ook binnenkort een cursus fotografie volgen. Zelfs iets gevonden waarbij ze de cursus richting Turkije gaan doen dus als ik dat ga volgens lijkt me wel heel tof!
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

gko

lijkt me geen slecht idee en misschien kijk je daarna heel anders tegen de zaken aan
met vr gr gkoopman

wijnands

Als ik dit zo lees... ik moet toch echt 's die website van me gaan bouwen, er is wel degelijk vraag naar een korte introductiecursus...

Anyway, ik weet zeker dat het na een cursusje beter gaat. Zelf maak ik ook nog wel 's wat mee wat ik niet goed kan verklaren, deze plaat bijv.  Puur prutswerk maar het ergste is, ik weet niet goed wat ik hier fout gedaan heb.
Groeten,
Jeroen Wijnands

sjonnoh

Vraag het mij, want dat zijn mijn standaard foto's nog op het moment  ;D
Dit weekend was het toch net niet geworden, zaterdag grauwig weer en vervolgens was ik in de "foto sorteer" bui. Moet nog steeds heel veel foto's van vogels en insecten sorteren in de juiste mappen.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

gko

Citaat van: wijnands op mei 30, 2011, 21:36:19 PM
Zelf maak ik ook nog wel 's wat mee wat ik niet goed kan verklaren, deze plaat bijv.  Puur prutswerk maar het ergste is, ik weet niet goed wat ik hier fout gedaan heb.

de plaat lijkt me overbelicht, misschien ook teveel scherptediepte, welke Iso heb je gebruikt?
met vr gr gkoopman

wijnands

IS niet overbelicht, heb 'm bijna een stop moeten corrigeren omdat 'ie donker was.

Exposure     0.001 sec (1/2000)
Aperture     f/8.0
Focal Length     500 mm
ISO Speed     500
Groeten,
Jeroen Wijnands

Hero

Ik denk eerlijk gezegd dat je camera over zijn zuiger is gegaan door een overdosis aan strooilicht dat vanaf het wateroppervlak kwam. Bij normaal zonlicht gebruik je een zonnekap, maar in dit soort situaties gaat dat niet helpen. Mogelijk dat een polarisator r iets mee kan, maar dat zou je aan de meer deskundigen hier moeten vragen.
Hero de Haan
"You can't outrun Death forever, But you can make the Bastard work for it."

Folkert Jan

Mogelijk ook midden op de dag (hard licht) en dus ook last van luchttrilling?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

thijsbroekkamp

Je zegt dat je niet weet wat je fout heb gedaan, het ziet er ook niet uit alsof je iets fout heb gedaan. Maar een foto kan door omstandigheden (maar wel met de juiste instellingen) gewoon niet mooi worden. Zoals hard licht. En dan kan je nog de techniek goed hebben, de foto spreekt niet aan en daar kan je verder niks aan doen.
Mijn natuur foto website: www.wildnature.nl

wijnands

Als ik niet met een plaat thuis kom waar ik tevreden mee ben danheb ik iets niet goed gedaan, als is het maar het verkeerde moment gekozen.

Ik ben van de week 's bij de starrevaart gaan zitten, zowel met als zonder strooilicht wat platen en in verschillende wind omstandigheden. Ik krijg de indruk dat thermiek de grootste rol speelt.
Groeten,
Jeroen Wijnands

temmie

Het kan vanalles zijn. De ene keer de lucht tussen camera en onderwerp die trilt, de andere keer je eigen bewegingsonscherpte.
Hier is het licht te hard, combinatie van lichte en donkere vogels is gewoon niet te doen, reflectie van het water,... Het onderwerp is gewoon ook te ver weg. Met een polarisatiefilter was je wellicht al een stuk beter af voor wat betreft het harde licht en contrast, en als je dan nog een stuk dichterbij kwam... Dan zat er potentieel een goeie foto in. Nu gewoon niet.

Verder is ISO 500 in het midden van de dag met volle zon slecht ingesteld. Ga gelijk naar ISO 100 en kijk hoeveel je nog overhoudt qua sluitertijd.

Mijn ervaring is dat je met hele lange sluitertijden (bvb 1/40) nog altijd scherp kan schieten uit de hand met VR of IS lenzen, als je maar dicht genoeg bij je onderwerp zit.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis