Gele aardkruiper

Gestart door mennovandenbos, maart 22, 2011, 22:07:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

mennovandenbos

Zou dit Geophilus flavus kunnen zijn?

Ik ben benieuwd. Heb hem gevonden in de grond tijdens het omspitten van de tuin. Ik woon aan de binnenduinrand (kalkrijk).

Alvast bedankt.

grt,


Menno

Arp

Hoi Menno,

flavus is het zeker niet - oude naam longicornis geeft al aan dat die langere antennes heeft, en vooral langere antennesegmentjes.

Ik tel rond de 75 lichaamssegmentjes (give or take) daarmee komen electricus en subterraneus in beeld. Ik zet in op Stigmatogaster subterraneus want daar lijkt ie voor mijn gevoel het meest op, maar Matty zal me wel weer afdrogen ;)

Kijk ondertussen eens of je met de originele foto's nauwkeuriger kunt tellen: electricus tot max. 73 segmenten heb ik ooit genoteerd.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

mennovandenbos

Dank voor de snelle reactie.

Ben dan benieuwd wat master matty als eindoordeel heeft.

grt,


Menno

mberg

Dag Menno / Arp,

Ik volg Arp in deze. De kop is te licht en niet lang genoeg en de antennenleedjes zijn niet duidelijk langer dan breed. Ook ik ga voor Stigmatogaster subterraneus omdat het lichaam naar achteren to ewat dikker lijkt te worden, wat je bij Geophilus electricus niet tegen komt.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

mennovandenbos

#4
Ok, hartelijk dank voor de reactie. Ik ga hem invoeren.

Ik had hem nog in een bakje aarde bewaard, het lichaam wordt inderdaad breder toe naar achteren.

grt,


Menno