Platybunus pinetorum ?

Gestart door Jan van Duinen, maart 21, 2011, 20:31:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

#30
Hoi John,

Volgens mij is de bovenste ook wel degelijk een Platy maar dan een nog niet vervelde uitvoering. De typische oogheuvel is duidelijk anders dan van Rilaena, zo langzamerhand heb ik van beide soorten zoveel exemplaren gezien dat ik daar weinig moeite meer mee heb om te onderscheiden, zie de uitvergroting.
Het snelle vinden was een toevals treffer, ik was niet van plan daar langs te gaan maar over de droge weg kwam een legertruck tegemoet en om de stofwolk te ontwijken ben ik min of meer dwars door het bos gegaan.
Zal proberen ze nog te volgen de komende tijd en als je van bepaalde onderdelen of uit bepaalde hoek een foto wilt dan zeg het maar en zal ik proberen die te maken.




Citaat van: JohnvR op april 21, 2011, 23:22:01 PM
@ Jan. Gaaf hoor. Toch wel tof dat je ze zo snel al weer gevonden hebt. Die bovenste is overigens een Rilaena triangularis als ik het goed zien. Mooie foto's ook. Ik heb eigenlijk geen idee hoe je aan het uiterlijk van een Platybunus kunt zien dat ze volwassen is (het zijn allemaal vrouwtjes namelijk). De grootte lijkt me in ieder geval een aardig kenmerk. Zogezien lijkt de onderste misschien al zo ver te zijn?


jvogels

Ik zie ook geen reden om die bovenste tot rilaena te bestempelen.

Henk Soepenberg

Dank voor je reactie John.

Nee, niet bewust naar gezocht. Kijk wel veel op bijv. routepaaltjes of slagbomen of er iets leuks op zit.
En op een paal vond ik mijn eerste Platy. :blink:

Het bos waar ze zitten is denk ik toch al wel een vrij oud bos, met vooral beuk, eik en grove den.

Ik laat het voorlopig maar even bij de melding hier in dit draadje van Jan.  Bedankt nog Jan!
Invoeren komt dan nog wel een keer, eerst maar eens kijken oftie ook nog op andere plekken zit...

Dan nog over je opmerking dat het wellicht voor zekerheid nodig is om ook een exemplaar te verzamelen.
Ik vind het doen van waarnemingen en het doorgeven van die waarnemingen hartstikke leuk om te doen,
maar het verzamelen en doden van beestjes, das niks voor mij.
Dus istie niet met zekerheid te doen vanaf een foto: met Platybunus sp. ben ik ook best tevreden! ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

jvogels

CiteerIk vind het doen van waarnemingen en het doorgeven van die waarnemingen hartstikke leuk om te doen,
maar het verzamelen en doden van beestjes, das niks voor mij.

Prima, is iedereen zijn eigen afweging.

Is er nog een reden waarom je deze (nog) niet invoert? Bang dat het verzamelaars aantrekt of zo? Is voor hooiwagens niet echt een issue, hooguit komt Hay/Arp/John een keertje langs, en die krijgen zo'n populatie echt niet uitgeroeid.

Bovendien kun je je waarneming ook vervagen, of op embargo zetten.

Henk Soepenberg

Of invoeren op gemeenteniveau, kan ook nog...  Kzie nog wel. ;)
Vriendelijke groeten,
Henk

Jan van Duinen

Nieuwe waarneming, ben aan het straat leggen en bij het van de stapel halen van de stenen die er al vanaf vorig zomer liggen kwam ik een grote hooiwagen tegen. Tegen de gewoonte in deze even gevangen voor een aantal foto's in huis en daarna losgelaten op dezelfde plaats. Deze soort komt jullie vast bekend voor en zit dus in mijn tuin.







JohnvR

Tuinsoort, tsss. Mooi hoor.

Er is een Rilaena triangularis waarneming, van Henk trouwens, waarbij ik ook een tijdje heb zitten twijfelen, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/52215341, soms vind ik het onderscheid niet even makkelijk.

Groeten,
John

Jan van Duinen

#37
Zo ken ik er nog één, mijn eerste waarneming van een hooiwagen in het bos in januari 2010, als voorjaarshooiwagen aangemerkt maar volgens mij na wat ik nu weet is dat het niet.
http://waarneming.nl/waarneming/view/52321863

De discussie op het forum er ook bij gezocht,
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=135455.0.html

Henk Soepenberg

Citaat van: JohnvR op april 23, 2011, 20:01:27 PM
Er is een Rilaena triangularis waarneming, van Henk trouwens, waarbij ik ook een tijdje heb zitten twijfelen, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/52215341, soms vind ik het onderscheid niet even makkelijk.

Oei, op die plek zitten m'n Platy's ook! :o

:wacko:

Ik denk dat die van mij toch wel een Voorjaarshooiwagen is hoor. Vind de oogheuvel niet opvallend breed.

Die van Jan laat ik graag aan de kenners over.
Vriendelijke groeten,
Henk

JohnvR

Citaat van: Henk Soepenberg op april 24, 2011, 09:39:52 AM
Citaat van: JohnvR op april 23, 2011, 20:01:27 PM
Er is een Rilaena triangularis waarneming, van Henk trouwens, waarbij ik ook een tijdje heb zitten twijfelen, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/52215341, soms vind ik het onderscheid niet even makkelijk.

Oei, op die plek zitten m'n Platy's ook! :o

>:D

Ik denk dat die van mij toch wel een Voorjaarshooiwagen is hoor. Vind de oogheuvel niet opvallend breed.

Die van Jan laat ik graag aan de kenners over.

Dat denk ik ook, maar de tuberkels vallen bij dit exemplaar wel meer op dan bij een gemiddelde rilaena. Ik wilde alleen maar aangeven dat ik ze niet altijd even makkelijk vind. Een ander lastig aspect zijn de oogheuvels bij juvenielen. Bij die van Jan zijn de tuberkels net niet goed te zien. Ik vond de vorm vooral op rilaena lijken, maar de kleuren van de detailopname en de oogheuvel passen toch wel bij platybunus.

Henk Soepenberg

Inderdaad lastig die juvenielen, John.
En bij de hele jonkies lijkt het mij helemaal moeilijk, zoals bij deze Rilaena's van jou! :rolleye:
Vriendelijke groeten,
Henk

jvogels

Citaat van: Jan van Duinen op april 23, 2011, 20:46:43 PM
Zo ken ik er nog één, mijn eerste waarneming van een hooiwagen in het bos in januari 2010, als voorjaarshooiwagen aangemerkt maar volgens mij na wat ik nu weet is dat het niet.
http://waarneming.nl/waarneming/view/52321863

De discussie op het forum er ook bij gezocht,
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=135455.0.html

Ik lees dat ik toen deze foto als Rilaena heb bestempeld, maar ben het met je eens dat ie veel meer op Platybunus lijkt.

Jan van Duinen

Vanavond weer even gezocht in het bos, twee exemplaren gevonden, tenminste....
De tweede ziet er heel anders uit dan wat ik gewend ben, een oud uitgelegd exemplaar?
Eerste:






Tweede:





Arp

G*dsk*lere Jan - een kereltje  ;D ;D  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Citaat van: JohnvR op april 21, 2011, 23:22:01 PM
Ik heb eigenlijk geen idee hoe je aan het uiterlijk van een Platybunus kunt zien dat ze volwassen is (het zijn allemaal vrouwtjes namelijk).

Citaat van: Pudding4brains op mei 06, 2011, 21:48:51 PM
G*dsk*lere Jan - een kereltje  ;D ;D  :duim:

Hoi John en Arp,

Hoe zit dat nu met alleen vrouwtjes en toch kereltje?

Arp

De kereltjes zijn, voor zover tot nu toe vastgesteld, in de Nederlandse populaties extreem zeldzaam. Misschien is jouw populatie een uitzondering - zou leuk zijn. Vermoedelijk is er meer onderzoek nodig naar de reden voor parthenogenese bij deze soort - ik las laats een interessant artikel over een wespje waarbij dit veroorzaakt wordt door een Wolbachia (meen ik, even uit m'n hoofd), waarbij verwacht wordt dat dit op den (lange) duur de genetische kwaliteit van de populatie verzwakt en een oorzaak zou kunnen worden voor het verdwijnen van de soort ... Heel misschien is bij Platybunus iets vergelijkbaars bezig, maar dat is pure speculaas verder. Feit is wel dat het tot nu toe veel moeite gekost heeft überhaupt kereltjes te vinden - en jij dropt er doodleuk een op het forum  ;D

Maakt het wel makkelijker de soort zeker te krijgen. Heb je hem nog? Of heb je meer laterale plaatjes van de palpen?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Hoi Arp,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.  Het beestje zit nog in het bos als hij niet is opgegeten. Verzamelen doe ik de dieren niet. Er zijn ruim tien foto's van het dier, maar wel veel in dezelfde stand.

Jan van Duinen

Hoi Arp,

Vanavond even kort in het bos gezocht, begon te regenen nou ja druppen en mijn fototoestel is dan het liefst binnen. Resultaat 5 vrouwen, 2 mannen.















Heb ook foto's gemaakt van de zijkant van de palpen.

jvogels

#48
Citaat van: Pudding4brains op mei 08, 2011, 17:27:07 PM
De kereltjes zijn, voor zover tot nu toe vastgesteld, in de Nederlandse populaties extreem zeldzaam. Misschien is jouw populatie een uitzondering - zou leuk zijn. Vermoedelijk is er meer onderzoek nodig naar de reden voor parthenogenese bij deze soort - ik las laats een interessant artikel over een wespje waarbij dit veroorzaakt wordt door een Wolbachia (meen ik, even uit m'n hoofd), waarbij verwacht wordt dat dit op den (lange) duur de genetische kwaliteit van de populatie verzwakt en een oorzaak zou kunnen worden voor het verdwijnen van de soort ... Heel misschien is bij Platybunus iets vergelijkbaars bezig, maar dat is pure speculaas verder. Feit is wel dat het tot nu toe veel moeite gekost heeft überhaupt kereltjes te vinden - en jij dropt er doodleuk een op het forum  ;D

Maakt het wel makkelijker de soort zeker te krijgen. Heb je hem nog? Of heb je meer laterale plaatjes van de palpen?

even googelen op opiliones parthenogenesis levert meteen een leuk artikeltje mbt endosymbionten en parthenogenesis op:

http://www.americanarachnology.org/JoA_free/JoA_v37_n1/arac-37-01-106.pdf

Soorten die van zichzelf parthenogenetisch zijn, hebben doorgaans een levenswijze met een zeer lage mobiliteit (genetisch aanpassingsvermogen van parthenogenetische populaties zijn zeer klein, daarom zijn ze vaak aangepast aan de zeer constante, liefst wat extreme situatie waarin ze zich bevinden, maw: niches waar extreme selectie is op een zo laag mogelijke genetische variatie).

voor Wolbachia (en Cardinium)- gerelateerde parthenogenesis wordt het een stuk interessanter: genetisch, (oa dispersie-gedrag) gedragen de beesten zich als een sexueel voortplantende populatie, maar door de infectie-geinduceerde parthenogenesis verdubbelt het reproductiepotentieel ineens, en daarnaast: iedere vrouw die zich naar een nieuw habitat verplaatst, kan gelijk een nieuwe populatie vormen. Voor een soort die snel in areaal uitbreidt, lijkt een endosymbiont gestuurde, nagenoeg volledig parthenogenetische populatie in mijn optiek vele malen sneller te kunnen uitbreiden dan een sexueel reproducerende populatie. Platybunus lijkt in dat opzicht een perfect voorbeeld hiervan te zijn. Leuk om eens uitgezocht te krijgen...

JohnvR

Voor het verhaal van Joost moet ik even wat beter gaan zitten, maar ik ben jaloers op de mannen. Ik heb er op de Veluwe, ondanks zoeken op meerdere plekken, nog niet een gevonden, waardoor inderdaad het vermoeden was gerezen van parthogenetische voortplanting (of beter zoeken natuurlijk).

Arp

@Jan: Tsjonge  :o

@Joost: Toffe link :duim: (ik had inderdaad zelf nog niet gezocht) Zou zeker leerzaam zijn om de verschillende populaties in NL wat dat betreft eens tegen het licht te houden ... wie heeft daar de middelen voor (laboratorium etc)?

@John: Ik dacht ooit begrepen te hebben dat er op een goed moment toch een kereltje gevonden was op de veluwe? Hay misschien? Of vergis ik me en was dat elders?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

JohnvR

Dat was dacht ik elders, in de buurt van Rheden/Rhenen geloof ik.

hay

#52
Geweldige vondsten & prachtige foto's! Allemaal P. pinetorum, ik twijfel niet. Overigens verzamel ik zelf bijzonder weinig.... ik ken de meeste NL-soorten nu wel... maar een mannetje zou ik toch nog wel eens onder de binoc willen zien... Op de eerste vindplaats (in 1998 bij het Wijlermeer Beek-Ubbergen) vond ik verschillende mannetjes. In latere jaren lukte het me niet meer er daar een te vinden. Ik zal binnenkort eens gaan kijken of deze 'oude' populatie nog bestaat. Bij Ede is recent ook een mannetje gevonden. Verder niet, dacht ik. Dus deze waarnemingen, en de mooie foto's zijn zeer welkom!
GRTZ,
Hay
P.S. De analyse van Joost is waarschijnlijk inderdaad van toepassing op P. pinetorum. "Opgedrongen parthenogenese" komt ook voor bij noordelijke populaties Trogulus tricarinatus. In Belgie worden van deze soort veel mannetjes gevonden, bij ons nauwelijks (ik heb er welgeteld 1 in mijn collectie).

Jan van Duinen

Vanavond nog eens goed gezocht, resultaat 25 vrouwen en 6 mannen.

Nog even een stack foto van een man:


Henk Soepenberg

Hay, hartelijk dank voor de bevestiging! :duim:

Geweldig Jan! :duim:    Ik zal binnenkort ook maar eens op zoek gaan naar een mannetje ... :rolleyes:
Vriendelijke groeten,
Henk

hay

Dag Henk,
Wat mij betreft voer je je waarneming 'gewoon' in, er is toch geen 'hond' die daar naar hooiwagens gaat kijken, laat staan dat ie er gaat verzamelen (zoals gezegd: 'zelfs' ik verzamel vrijwel niet, tenzij ik vooraf weet wat ik er mee wil, en het opofferen van een paar dieren dus een bepaald doel dient...).
@Jan & Henk: ben wel benieuwd hoe ver de waarnemingen uiteen liggen, dus hoe groot je de populatie ter plaatse inschat.
GRTZ,
Hay

Jan van Duinen

Dag Hay,

De grootte van de populatie heb ik nog niet in beeld, de dieren die ik heb gevonden zaten allen in een bosperceel vlak bij mijn huis en in mijn tuin. Naast dit bosperceel heb ik nog niet goed gekeken, maar zal ik zeker doen. In het bos heb ik gisteravond op de bomen langs een pad over een afstand van ongeveer tweehonderd meter 31 dieren gevonden. De laatste op de grens met het volgende bosperceel, waar ik dus nu eens moet gaan kijken.

Henk Soepenberg

Hallo Hay,

Ik beloof je dat ik de waarneming vanavond zal invoeren. ;D  De vindplaats is trouwens ook in een boswachterij, nl. in die van Ommen. :blink:
De afstand tussen de twee vindplaatsen zal dus zo'n 50 km zijn.

Ik ben er de laatste weken niet meer geweest, maar tot nog toe niet meer dan vier expl. tegelijk gevonden. Echt goed gezocht heb ik ook nog niet.
Vriendelijke groeten,
Henk