Welke Karpers?

Gestart door Rickgel1, maart 19, 2011, 18:49:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rickgel1

Welke karpers zijn dit?
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Norman

OVP toevallig?

Dit zijn schubkarpers.

Rickgel1

Ja inderdaad ja de OVP. Hoe weet jij dat nou weer? Was je er ook vandaag?
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Danny katerbarg

zijn dit geen boerenkarpers miss?
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

tekenaar

Het onderscheid boerenkarper / schubkarper is lastig te maken, zeker in bovenaanzicht omdat de lichaamshoogte dan niet te beoordelen is. In dit geval pleit de relatief bruine kleur tegen boerenkarper (die is donkerder, meer richting blauwgrijs). Overigens valt boerenkarper binnen de schubkarpers (schubkarper = verzamelbegrip voor alle karpers die een normale beschubbing en kleur hebben).

Daarnaast is de OVP niet een van de gebieden waar boerenkarper uit bekend is, maar wel de 25% wildbloedhybride die door de hengelsportclubs overal is losgelaten (die hybride = boerenkarper x gekweekte karper en daarna nog eens teruggekruist met gekweekte karper. En daarmee dan weer door gekweekt. Doel was een vis te krijgen die groter is als boerenkarper, maar gespierder als de kweekvormen.)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Danny katerbarg

oke, de kop leek mij ook anders. maar dat kan ook aan het water liggen.
ik vis zelf op karper maar dat van schubkarper(verzamelbegrip voor alle karpers die een normale beschubbing en kleur hebben) wist ik niet. wist wel wat een schubkarper is maar nog nooit nagedacht over dat het een verzamelbegrip is.

groetjes
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Norman

Ik zag het aan de bouw van de vissen en de kleur van het water dat dit waarschijnlijk in de OVP was.
Daarnaast zal het niet meevallen om in deze tijd van het jaar de karpers al zo hoog in het water te zien zitten, behalve in de OVP dan waar ze dagelijks gevoerd worden door voorbijganger.

Dat de boerenkarper ook onder de verzamelnaam schubkarpers valt was mij niet bekend. Maar zoals gezegd zijn dit volgens mij inderdaad de zgn. 25% wildbroedhybrides. In dit geval is het inderdaad vooral de kleur, maar ook de bouw die deze vissen onderscheiden van de boerenkarpers.

Echte boerenkarpers komen slechts op weinig plaatsen voor in nederland. In de Zaanstreek en in Friesland zijn volgens mij nog een paar afgesloten locaties waar deze wilde karpers nog voorkomen. In overige gebieden is het wilde eruit gekweekt door de aanwezigheid van de verschillende kweekvormen.

tekenaar

De geschiedenis van de nederlandse populaties boerenkarper is onduidelijk. Meestal wordt aangenomen dat dit de karpers zijn die door de middeleeuwe monniken gekweekt (en uitgezet?) werden, maar al voor de middeleeuwen waren er gekweekte karpers die op groei en gewicht geselecteerd waren (hooggebouwd, dus). Ik neem daarom aan dat de monniken waarschijnlijk geen boerenkarpers kweekten. Een nieuwere theorie is dat boerenkarper in het stroomgebied van de Rijn wel eens inheems zou kunnen zijn. In dat geval zijn de Nederlandse populaties mogelijk restbestanden van een eens veel ruimere verspreiding.

Hoe het ook zij, boerenkarper is een echte wildvorm (geen kweekvorm) van karper die in lichaamsbouw, afmeting (blijft kleiner), spierkracht (sportvissers hebben groot gelijk als ze het hebben over een erg sterke karper met een lang uithoudingsvermogen!) en genetisch duidelijk verschilt van de gekweekte vormen. Wildvormen van karper zijn wereldwijd sterk bedreigd door o.a. uitzettingen van gekweekte karper en eigenlijk alles wat ook andere vissoorten bedreigd (met name regulaties van rivieren waardoor overstromingsvlakten steeds kleiner en droger worden). Nog niet zo heel lang geleden werd bekend dat de Europese wilde karper (Donau, mogelijk dus ook Rijn) genetisch verschilt van de Aziatische. Dat maakt die Europese ineens een stuk bedreigder.

Boerenkarper is een vis die door de natuurbescherming heel erg over het hoofd wordt gezien!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

hans parlevliet

Citaat van: tekenaar op maart 21, 2011, 17:56:33 PM
De geschiedenis van de nederlandse populaties boerenkarper is onduidelijk. Meestal wordt aangenomen dat dit de karpers zijn die door de middeleeuwe monniken gekweekt (en uitgezet?) werden, maar al voor de middeleeuwen waren er gekweekte karpers die op groei en gewicht geselecteerd waren (hooggebouwd, dus). Ik neem daarom aan dat de monniken waarschijnlijk geen boerenkarpers kweekten. Een nieuwere theorie is dat boerenkarper in het stroomgebied van de Rijn wel eens inheems zou kunnen zijn. In dat geval zijn de Nederlandse populaties mogelijk restbestanden van een eens veel ruimere verspreiding.

Hoe het ook zij, boerenkarper is een echte wildvorm (geen kweekvorm) van karper die in lichaamsbouw, afmeting (blijft kleiner), spierkracht (sportvissers hebben groot gelijk als ze het hebben over een erg sterke karper met een lang uithoudingsvermogen!) en genetisch duidelijk verschilt van de gekweekte vormen. Wildvormen van karper zijn wereldwijd sterk bedreigd door o.a. uitzettingen van gekweekte karper en eigenlijk alles wat ook andere vissoorten bedreigd (met name regulaties van rivieren waardoor overstromingsvlakten steeds kleiner en droger worden). Nog niet zo heel lang geleden werd bekend dat de Europese wilde karper (Donau, mogelijk dus ook Rijn) genetisch verschilt van de Aziatische. Dat maakt die Europese ineens een stuk bedreigder.

Boerenkarper is een vis die door de natuurbescherming heel erg over het hoofd wordt gezien!
Als ik mij niet vergis heeft een echte boerenkarper in tegenstelling tot een gewone schub rozig vlees, ik meen mij te herinneren dat Rini Groothuis, een fervent karpervisser ooit daartoe een vis gedood heeft om dat te onderzoeken. Boerenkarpers en slanke vormen van gewone schub zijn niet van elkaar te onderscheiden. Wel kan je haast stellen dat vissen groter als 65 cm altijd schubkarpers zullen zijn. En inderdaad, het verspreidingsgebied van de boerenkarper is beperkt tot een klein aantal geisoleerde locaties. Maw. de kans dat je een echte boerenkarper tegen het lijf loopt is erg klein .
mvg
Hans