Vrouw sperwer?

Gestart door DuDe, maart 20, 2011, 21:28:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Vandaag meerdere sperwerachtigen vlak na elkaar (en soms in de buurt van elkaar) gezien. Toen er eentje vlak overvloog was ik onder de indruk van de grootte, maar of dat ook het exemplaar van de foto is? Het blijft subjectief, maar ik vind de kop en snavel niet enorm: dus sperwer. Wenkbrauwstreep duidt dan op vrouwtje? En de kleur van de iris dat het een volwassen exemplaar is?
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

KorHaan

Lijkt mij een prima Havik.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

jonas D

Groeten,
Jonas

DuDe

Dank, Jonas en Ronald. Tja, alles blijkt betrekkelijk... Dus blijkbaar zijn de door mij genoemde onderdelen toch fors te noemen. Zijn er nog andere redenen om deze vogel als havik te determineren?
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

KorHaan

Het diep-oranje oog, de zwartachtige kruin en oorstreek, de fijnere bandering op bovenborst en keel, de brede staartbasis, de wat 'korte' lange staart.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Jarinka

Ronald, de oogkleur van een Sperwer/Havik is nooit een determinatiekenmerk. Zie voor een mooi lijstje van wat wel en geen kenmerken zijn deze topic.
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Hoi Jarinka,

Het staat er inderdaad; maar wat voor bron komt dit uit?
Zijn er foto's van Sperwers met rode ogen?

Uit "Eagles, Hawks and Falcons of the World" van Leslie Brown/Dean Amadon, vol.2:

(Sperwer) "... eye bright yellow."

(Havik)     "....eye orange red."

Bij Havik staat verder: "At close range from a hide, the eyes of an angry female (met prooi - RS) were such a fiery blood-red that it was at first thought they were injured."

Er staat niets over de leeftijd van dit dier, maar de suggestie dat een vogel met pas gevangen prooi rodere ogen heeft dan een vogel in rust, vind ik wel intrigerend.
Zou het kunnen dat dit bij Sperwers in de hand ( gevangen voor ringonderzoek) ook gebeurt, onder invloed van stress/agressie, en dat de vogel in rust gele ogen heeft?


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Jarinka

In deze topic een discussie tussen Frank en anderen over de bruikbaarheid van de oogkleur.
In Birds of Britain staat bij Sperwer: "At close range, both sexes show yellow legs and black-tipped yellow bill; iris of male orange, that of female yellow." Bij Havik staat er niks over de oogkleur vermeld. Voor zover ik weet is de oogkleur bij Sperwers bruikbaar om het geslacht te bepalen (bv. bij jonge vogels als die in mijn topic), maar niet voor het onderscheid tussen Sperwer en Havik.
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

#8
Een mannetje Sperwer met prachtige rode ogen: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=208630
Een wijfje met oranje ogen: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=49702

En zie verder de discussie die Jarinka aanhaalt, ik geloof dat alles nog wel opgaat wat daar gedebiteerd wordt...... 8)

P.S. Het is wellicht niet overbodig om het belang van Birdpix.nl in dit soort gevallen nog eens te benadrukken: die site/database bevat een enorme, gemakkelijk toegankelijke schat aan merendeels uitstekende foto's van heel gewone maar ook zeldzamere vogels in NL die prima als referentie-materiaal kunnen dienen. Met lastige soorten is het echter soms wel eens uitkijken of de ID wel correct is (Matkop/Glanskop bijv.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Het staat zo onverbloemd in het sticky topic omdat op dit forum door de geachte deelnemers daaraan, al uitgebreid uit de doeken is gedaan dat rode iris geen kenmerk is. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

KorHaan

Netjes, bedankt mensen, voor de links en de foto's.  :duim:

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo