een wants?

Gestart door Dana Lempersová, maart 19, 2011, 18:30:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dana Lempersová

Hallo forum,
ik zoek een naam voor deze 'wants'. Is dat een nimf van een wants? Hij loopt heel snel weg.
Bedankt voor jullie tijd. Dana

harry60

volwassen Tritomegas bicolor lijkt me een goede kanshebber.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Harry, jij weet er meer van als ik, maar zou dit niet Tritomegas spec. moeten zijn, of hooguit Tritomegas cf bicolor? Je kunt op deze foto toch de verschillen niet zien met T. sexmaculatus?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

thijsdegraaf

#3
Het gaat om de witte vlek op het halsschild. Die ziet er verschillend uit en is hier niet te zien. (Een strakkere lijn bij de T. sexmaculatus) Maar de T. sexmaculatus is veel zeldzamer.
Hij is op een paar plaatsen gevonden http://waarneming.nl/soort/photos/25367 Het hangt er dus af van waar je hem hebt gevonden, hoe zeker je kunt zijn.
Ik weet niet waar Dana hem gevonden heeft. Als het bij mij in de buurt is, (Noord Holland) is er weinig kans op T. sexmaculatu. Die zeldzame zitten altijd in het zuiden of het oosten.  >:(

Henk Soepenberg

Citaat van: thijsdegraaf op maart 20, 2011, 09:35:43 AM
Als het bij mij in de buurt is, (Noord Holland) is er weinig kans op T. sexmaculatu.

Ik zou toch maar eens gaan zoeken op plekken met de waardplant, Thijs. Je weet maar nooit... ;)   Stinkende ballote Noord-Holland
Vriendelijke groeten,
Henk

harry60

Zo thijs al zegt, als stinkende ballote in de buurt staat zou het inderdaad de zeldzame soort kunnen zijn.
Als de waardplant er niet staat dan kun je er 99% vanuit gaan dat het een T. bicolor is, maar je kan hem altijd
invoeren als een T. cf bicolor.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Ik veerde al op, toen ik zag dat Lo Troisfontaine hem had gevonden. Want die woont bij mij in de buurt. Maar het was in Venray. Ik zal eens kijken Henk.
Dit keer niet. Ik ga zo even de duinen in.  :)

Dana Lempersová

Hallo Marjo, Harry, Thijs en Henk,

in mijn tuin (Beneden Leeuwen), ook niet in de buurt groeit geen Stinkende ballote. Deze beesjes zitten in de Gevlekte dovenetel en in de Gele dovenetel.
Ik heb gekeken naar de witte vlek op het halsschild en ik vind ze niet zo strak, meer rond. Foto is mij niet gelukt. Weet iemand of hij in de tuin welkom is? Met vriendelijke groeten Dana

harry60

Van mij mag hij in de tuin rond wandelen, aangezien de balote niet te vinden is in de buurt kunnen ze denk ik wel van uit gaan dat het hier om bicolor gaat.
Trouwens de nederlandse naam is dovenetelwants :)

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Dana Lempersová

 :duim:  Bedankt allemaal. Dana