Hoofdmenu

Gekleurringde Grutto

Gestart door Jarinka, maart 20, 2011, 19:28:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Vanmiddag in Delta Schuitenbeek een Grutto met kleurringen. Aan de linkerpoot boven rood en onder donkerblauw (leek tenminste een donkerblauwe glans te hebben, maar was misschien ook zwart). Op één foto lijkt het alsof er rechts geel zit, waar een witte ring boven zit. Ter plaatse meende ik alleen een brede gele ring te zien.
Foto's zijn door mijn scope genomen, dus niet fantastisch. Iemand een idee welk project dit is, en of ik de ringen goed heb afgelezen?
Groeten, Jarinka Heijink

Jeroen Nagtegaal

Grutto's zijn ellendige projecten, een wir war...
Heb je al gekeken op Cr-birding.be?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Lonnie Bregman

Als ik het goed heb uitgezocht en de poot met wit-geel is de rechterpoot, zijn dit de twee projecten die overblijven:

CiteerCombination of 5 rings and 1 metal ring.

Maja Roodbergen, Alterra, Droevendaalsesteeg 3, NL-6708 PB Wageningen, The Netherlands.

tel.: +31-(0)-31.74.77.839.

e-mail: Maja.Roodbergen ADD sovon.nl

note 1: blue ring (on right tarsus) and metal ring (on left tarsus) and 2 rings (on each tibia).

note 2: used colours are blue, yellow, orange, white, red and lime-green.

note 3: six rings per bird [5 colour and 1 metal] have been used.

en

CiteerCombination of rings.

Dr. Jenny Gill, School of Biological Sciences, University of East Anglia, Norwich, Norfolk, NR4 7TJ, England.

e-mail: j.gill@uea.ac.uk

note 1: scheme 1 : one tall (20mm.) white ring on right tarsus (often discoloured to yellow), plus 2 rings (c. 15mm.) on one tibia and one on the other.

note 2: two rings (c. 15mm.) on each tibia.
Groeten, Lonnie Bregman

Klaas van Dijk

hoi Jarinka,

De foto's zijn leuk, maar er zijn erg veel verschillende mensen die Grutto's kleurringen en dus ook erg veel verschillende projecten. Bovendien zijn er Grutto's die één of meer kleurringen zijn verloren en het gebeurt -helaas!- bij Grutto's ook regelmatig dat de oorspronkelijke kleur van één of meer kleurringen flink is verkleurd cq bijna niet meer goed is vast te stellen (hier bij Groningen zit ook zo'n geval).

Je schrijft zelf dat je niet helemaal zeker bent van de kleuren en van de hoeveelheid kleurringen. Heb je ook een beeld van wat deze vogel aan de tarsus had zitten (ik zie op de foto's alleen maar de tibia)? Ook dat is namelijk van belang bij een correcte identificatie. Ik kan dus ook niet veel met deze foto's, maar ze zijn natuurlijk wel leuk.

Om eerlijk te zijn is dit, denk ik, een kwestie van 'jammer maar helaas & te weinig zekerheid' om hier verder wat mee te kunnen.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Jarinka

De vogel stond in het water. Wat er aan de tarsus zat, heb ik niet kunnen zien. Nadat ik bovenstaande foto's heb gemaakt trok hij z'n rechterpoot in en ging rusten. Ik heb er een half uur gestaan, maar hij wilde die poot niet meer omlaag doen.

Misschien kom ik hem nog wel eens tegen, en anders is het inderdaad jammer maar helaas.
't Is (zeker voor een beginnende ringaflezer zoals ik) heel frustrerend als vogels niet meewerken waardoor je de code niet kunt aflezen. Dat is me vorige week al gebeurd met twee Kolganzen die te ver weg zaten, en nu dus met deze Grutto. Ach, er komt vast wel een volgende keer :)

Jeroen, Lonnie en Klaas: hartelijk bedankt voor de hulp!
Groeten, Jarinka Heijink

Klaas van Dijk

hoi Jarinka,

Een kleine troost, want je bent niet de enige die problemen ondervindt bij het juist en correct aflezen van gekleurringde Grutto's. Hier in de buurt heb ik zeker twee gekleurringde Grutto's gezien die ik -nog- nooit goed heb kunnen aflezen.

Mijn allereerste (en tot nu toe enige!) aflezing van een gekleurringde -vermoedelijke- IJslandse Grutto is nooit wat geworden. Zeker anderhalf tot twee uur naar deze vogel zitten turen (deels dus met de problemen waar jij ook tegenaan liep), en uiteindelijk dacht ik dat ik alles toch goed gezien had, maar thuisgekomen was dit toch niet zo. Vermoedelijk ook een vogel die een kleurring was kwijtgeraakt ofzo en/of kleurringen die verkleurd waren. En/of kleurringen die wel/niet -tijdelijk- aan elkaar vastgeplakt lijken te zitten.

Een andere gekleurringde Grutto, een locale broedvogel, heb ik nu al voor het derde achtereenvolgende jaar gezien, maar nog steeds weet ik niet goed wat ik hiermee aanmoet. Deze vogel zit steeds òf te ver weg, òf er zijn teveel luchttrillingen, òf het gras is te hoog.

Gewoon rustig doorgaan en aanvaarden dat je niet altijd een aflezing meteen goed kunt afronden. Bij mijn eerste aflezing van die -vermoedelijke- IJslandse Grutto speelde dus deels ook mee dat ik niet wist wat ik kon verwachten.

Het zou ook kunnen dat de vogel die jij hebt gezien (een vrouwtje?) ergens daar in de buurt broedt en dus langere tijd op deze locatie blijft. Dan kun je hem dus opnieuw opzoeken en hopen dat je alles uiteindelijk wel goed in beeld krijgt.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Albert de Jong

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 21, 2011, 14:27:13 PM
hoi Jarinka,

Een kleine troost, want je bent niet de enige die problemen ondervindt bij het juist en correct aflezen van gekleurringde Grutto's. Hier in de buurt heb ik zeker twee gekleurringde Grutto's gezien die ik -nog- nooit goed heb kunnen aflezen.

Je bent inderdaad niet de enige. Ik heb nog geen tien aflezingen en heel wat vogels moeten laten schieten. Dit jaar inmiddels 7 onafgelezen.

Hier is een mooi en up-to-date ringschema te vinden: http://limosa.no.sapo.pt/Key.html

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Klaas van Dijk

ha Albert,

En er is een derde gekleurringde Grutto (met oranje vlag etc, gekleurringd in het zuidwesten van Frankrijk) die ik hopelijk één dezer dagen weer zal vinden, maar die vorig jaar (ruim een jaar na het ringen) dusdanig vieze kleurringen had dat je met goed fatsoen op geen enkele manier de juiste kleuren kon bepalen.

Met veel moeite kon je iedere kleurring van binnen bekijken (maar dan moest je natuurlijk wel heel dichtbij zijn) en ik heb ook wel eens de metalen ring grotendeels min of meer ontcijferd.

Het was dus wel dezelfde vogel als die van het jaar ervoor (het was een locale broedvogel die ook wel op een locale soos zat; beide plekken in een suburban area, dus de vogel was gewend aan mensen), maar de kleurringen waren na een jaar echt dramatisch vies geworden. Ik heb gehoord dat dit veel vaker voorkomt bij gekleurringde Grutto's.

Groetjes, Klaas