Hoofdmenu

Meerkoeten Trek

Gestart door Jeroen Nagtegaal, maart 19, 2011, 23:13:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Net een Meerkoet over huis...
Eigenlijk zelf nooit overdag meerkoet over hoge hoogte zien vliegen. Toch komen ze ook van ver naar hier.
Meerkoet uitsluitend nachttrekker?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Het Handbuch der Vögel Mittereuropas meldt: zieht in der Regel nachts . Dat is iets anders dan 'trekt uitsluitend 's nachts'. In dit verband is ook veelzeggend dat ringers wel waterrallen, porseleinhoenders en waterhoenders vangen tijdens nachtvangsten, maar nooit meerkoeten. Misschien reageren ze niet op geluid, misschien is er ook iets anders aan de hand.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Ja, een beetje raadselachtig. Ik heb nooit iets van trek gezien en hoor ze alleen af en toe in het donker over komen. Soms behoorlijk hoog. Misschien zijn ze tijdens de trek wel heel stil, want anders zou je het toch wel veel vaker moeten horen.





Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

In Arnhem vinden ook verplaatsingen tussen de verschillende parken plaats. Ik ben vaak genoeg in zowel achtend al avond schemer in Arnhem, maar nog nooit horen vliegen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Zelf overdag ook nog nooit een trekkende Meerkoet zien vliegen. En check de zoekfunctie op trektellen.nl maar eens. (Bijna) nooit zien het legioen aan trektellers een trekkende Meerkoet. Er is trouwens in sommige kringen wel al jarenlang discussie over het 'meerkoetengeluid' wat je in deze tijd 's nachts / 's avonds hoort. Meerkoet of Ransuil?


Klaas van Dijk

Maarten, bedankt hiervoor. Een erg kort lijstje inderdaad.

En dan blijft de vraag of de groepen bij de trektelpost IJmeerdijk (en elders) betrekking hebben op 'echte trek' of op (een groep) Meerkoeten die om wat voor reden dan ook even kort opvlogen en op die manier langs de trektelpost vlogen. Bij verstoring o.i.d. kan een groep Meerkoeten natuurlijk best opvliegen.

Klaas

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 22, 2011, 09:12:01 AM
Maarten, bedankt hiervoor. Een erg kort lijstje inderdaad.

En dan blijft de vraag of de groepen bij de trektelpost IJmeerdijk (en elders) betrekking hebben op 'echte trek' of op (een groep) Meerkoeten die om wat voor reden dan ook even kort opvlogen en op die manier langs de trektelpost vlogen. Bij verstoring o.i.d. kan een groep Meerkoeten natuurlijk best opvliegen.

Klaas

Dat dacht ik ook. Lokale verplaatsing is nog geen trek.


Herman van der Meer

Gerard Troost

In geval lokale verplaatsing is het natuurlijk lastig te bepalen of iets trek is of niet. En tja er moeten wel meerkoeten trekken getuige de ringterugmeldingen...
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Adri Clements

Eind nov./begin dec. vorig jaar (sneeuw, harde oosters) veel richting West vliegende Meerkoeten boven de Lek. Deze groep verbleef uiteindelijk 1km stroomafwaarts. In de loop van januari/februari werd de groep kleiner en bleven er nog een handjevol over.
Gevoelsmatig zijn dit Meerkoeten uit de omliggende polders, die de rivier op vliegen omdat de polderslootjes zijn dichtgevroren. Je praat in dat geval over een enkele kilometer die ze afleggen. Maar net wat Gerard zegt, als je de ringterugmeldingen ziet zijn de afgelegde afstanden veel groter.

Er zal een verschil zijn tussen binnenlandse meerkoeten en langs zee. Lang lang geleden was hier ook een topic over.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Jeroen Nagtegaal

Gelukkig ben ik niet de enigste die het dus opmerkelijk vind.
In Arnhem heb ik wel verplaatsingen op dezelfde afleesdag gemerkt van Ganzen, Meeuwen, Knobbelzwanen en in Nijmegen ook wel waarschijnlijk Eenden. Maar ook nooit meerkoeten. Ik heb afgelopen half jaar in Arnhem redelijk wat meerkoet aflezingen (ca 250), maar nog nooit één vogel op 2 plekken op 1 dag...

Tijd voor zenderonderzoek?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Wellicht is het trekgedrag van de Meerkoet een soort hink-stap-sprong?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Hoelang zal een vogel uit Polen er dan wel niet over doen om hier te komen?  Is al snel meer dan 750km....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 22, 2011, 17:38:19 PM
Hoelang zal een vogel uit Polen er dan wel niet over doen om hier te komen?  Is al snel meer dan 750km....
bij 7,5 km per dag ~ 3 maanden. En 7,5 km is echt maar een paar hupjes. 1 september weg = 1 december hier. Maar wanneer 15km per dag dan is het opeens "maar" 1,5 maand. Maar goed ik zuig ook maar wat uit mn duim, echt literatuur is er niet over volgens mij. Ik zag dat er in de SOVON biliotheek wel wat artikelen over de Meerkoet staan http://www.sovon.nl/default.asp?id=252, ik zal er binnenkort wel eens induiken.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

En als zo'n vogel kleine sprongen maakt, waarom blijft zo'n vogel dan weken overwinteren in een stad als Groningen of Deventer? Daar is niet een grens om niet verder te gaan lijkt me...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Hier een kaartje met terugmeldingen uit Griel

Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 22, 2011, 18:49:39 PM
En als zo'n vogel kleine sprongen maakt, waarom blijft zo'n vogel dan weken overwinteren in een stad als Groningen of Deventer? Daar is niet een grens om niet verder te gaan lijkt me...
Tja, waarom overwinteren er kokmeeuwen uit de Baltische staten in Groningen?

Dank voor het kaartje Herman!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Vincent Hart

Waar staan de verschillende kleuren voor, Herman?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Uiteraard heeft WRN ook een database.
Bizarre waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/41362898

Verder zijn bijna alle meerkoeten die overvliegende zijn ingevoerd, in de nacht roepend....
Zie: (link geheel kopieren!)http://waarneming.nl/soort/view/149?from=1900-01-01&to=2011-03-22&prov=0&akt%5B%5D=6&akt%5B%5D=7&akt%5B%5D=8&akt%5B%5D=9&akt%5B%5D=10&akt%5B%5D=11&akt%5B%5D=12&akt%5B%5D=13&akt%5B%5D=14&maand=0&os=0

En de foto's van overvliegende vogels zijn allen laag over het water...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


Christian

Waarnemingen, die ik ken, van trekkende rallen zijn allemaal 's nachts gedaan (verplaatsing over grotere afstanden in open luchtruim, o.a boven steden). Volgens mij zijn (WP) rallen per definitie nachttrekkers en is de 'trek' die we overdag zien lokale verplaatsing.
Christian Brinkman

HPM

Citaat van: Vincent Hart op maart 22, 2011, 19:44:47 PM
Waar staan de verschillende kleuren voor, Herman?

De kleuren staan voor aantallen. Ik heb dit keer de legenda niet gekopieerd.
Als ik het goed heb is blauw er eentje
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Christian, mee eens. Meerkoet is gewoon een nachttrekker, net als bijvoorbeeld Waterral, Waterhoen, Dodaars etc. Groepjes die je overdag ziet zijn uiteindelijk terug te leiden tot locale verplaatsingen.

Daarnaast kan ik geen enkel zinvol argument bedenken waarom een nachttrekker als een Meerkoet geen afstand van pakweg 500 km in één nacht zou kunnen afleggen.

Hier in Groningen heb ik toch het idee dat Meerkoeten behoorlijk plaatstrouw zijn aan hun 'eigen' vijver. Maar ook dergelijke locale verplaatsingen zullen 's nachts plaatsvinden.

Groetjes, Klaas

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 22, 2011, 20:34:47 PM
Christian, mee eens. Meerkoet is gewoon een nachttrekker, net als bijvoorbeeld Waterral, Waterhoen, Dodaars etc. Groepjes die je overdag ziet zijn uiteindelijk terug te leiden tot locale verplaatsingen.

Daarnaast kan ik geen enkel zinvol argument bedenken waarom een nachttrekker als een Meerkoet geen afstand van pakweg 500 km in één nacht zou kunnen afleggen.

Hier in Groningen heb ik toch het idee dat Meerkoeten behoorlijk plaatstrouw zijn aan hun 'eigen' vijver. Maar ook dergelijke locale verplaatsingen zullen 's nachts plaatsvinden.

Groetjes, Klaas

Het raadsel is waarom ze 's nachts zo weinig gehoord worden, terwijl het toch om grote aantallen gaat. Dat ik nog nooit een Waterral heb horen overtrekken verbaast me niet.

Herman van der Meer

Gerard Troost

Citaat van: HPM op maart 22, 2011, 20:44:02 PM

Het raadsel is waarom ze 's nachts zo weinig gehoord worden, terwijl het toch om grote aantallen gaat. Dat ik nog nooit een Waterral heb horen overtrekken verbaast me niet.

Eens wat oude moon-watch tellingen opzoeken?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: gtroost op maart 22, 2011, 22:10:11 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2011, 20:44:02 PM

Het raadsel is waarom ze 's nachts zo weinig gehoord worden, terwijl het toch om grote aantallen gaat. Dat ik nog nooit een Waterral heb horen overtrekken verbaast me niet.

Eens wat oude moon-watch tellingen opzoeken?
Heb jij daar data van beschikbaar?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Gerard, leuk!, probeer maar eens wat 'maantellingen' tevoorschijn te toveren!

Herman, volgens mij zijn sommige nachttrekkers (vrij) vocaal, maar andere nachttrekkers -totaal- niet vocaal. En misschien vliegen trekkende Meerkoeten wel zo hoog dat je ze alleen al daarom niet hoort? Who knows. Of mijden ze stedelijk gebied tijdens de trek? Heb jij in / rond Den Haag wel eens overdag Meerkoeten van de ene naar de andere vijver (= over huizenblokken heen) zien vliegen?

Inderdaad erg intrigerend, Meerkoeten die van hoog uit de lucht komen vallen. De degelijke 'Glutz' heeft hier vast wel wat over te melden, maar het deel waarin Meerkoet staat heb ik helaas niet.

Klaas

Gerard Troost

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 22, 2011, 22:11:12 PM
Citaat van: gtroost op maart 22, 2011, 22:10:11 PM
Citaat van: HPM op maart 22, 2011, 20:44:02 PM

Het raadsel is waarom ze 's nachts zo weinig gehoord worden, terwijl het toch om grote aantallen gaat. Dat ik nog nooit een Waterral heb horen overtrekken verbaast me niet.

Eens wat oude moon-watch tellingen opzoeken?
Heb jij daar data van beschikbaar?
Nee, was dat maar waar. Er is wel eens in de trektellers nieuwsgroep over gemaild: zie oa http://groups.yahoo.com/group/trektellers/message/5126
ben gewoon een beetje aan het Googlen, maar vind nog niet veel.

@klaas, welk deel moet dat staan? Volgens mij hebben we die op kantoor wel kan daar wel even kijken (wel pas donderdag).
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Christian

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 22, 2011, 20:34:47 PM
Daarnaast kan ik geen enkel zinvol argument bedenken waarom een nachttrekker als een Meerkoet geen afstand van pakweg 500 km in één nacht zou kunnen afleggen

Zou een Meerkoet het vol houden dat dikke lijf zó lang in de lucht te houden? Ik denk wel dat ze sneller/verder vliegen dan in de post van Gerard.
Rallen zijn natuurlijk niet de beste vliegers, wellicht verklaart dat de adaptatie naar nachtelijk trekgedrag en ook meteen de lak aan geluid dat ze produceren tijdens deze nachtelijke escapades? Maar ik verzin hier ook maar wat.

Christian Brinkman