Hybride Krooneend x Chileense smient

Gestart door peterv, maart 19, 2011, 23:07:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

peterv

Voor de liefhebbers:

http://waarneming.nl/waarneming/view/52864380

Deze zwerven al een tijdje rond in deze omgeving, evenals hybrides van krooneend x peposaca. Wat een kinderboerderij al niet voortbrengt!


groet, Peter
Peter Venema

Jeroen Nagtegaal

Krooneend is duidelijk, maar ik zie hier helemaal niets in wat op Chileense Smient zou wijzen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

peterv

#2
Ter informatie: ik heb in deze kinderboerderij in het verleden paringen gezien tussen krooneend met peposaca en krooneend met chileense smient. Andere eenden die in de vijver zijn gehouden: smient, witoogeend, wilde eend, kuifeend, vlekbekeend, manengans, paradijscasarca en boomeenden. Die hele rij heb ik niet zien paren met krooneenden (maar goed, is ook niet uitgesloten). Ik heb vooral op basis van de lichte snavelbasis en iets groene glans op de kop van 1 vogel gekozen voor kruising krooneend x chileense smient als vooralsnog meest waarschijnlijke + donkere borst met lichtere dwarsstreepjes. Kruising met peposaca of wilde eend sluit ik overigens niet volledig uit voor deze vogels.

Peter
Peter Venema

Alcedo atthis

There is no hint of the whitish greater coverts of all smient species  in the wing, which should be there if a smient was involved. Also the bill pattern does not fit to a hybrid of any smient with krooneend.

I also  think Krooneend is one of the parents, but i am not sure on the other!
Bill pattern and coloration could perhaps fit to Krooneend x Witoogeend---but I have to take a closer look at these birds...
greetings,
Jörn Lehmhus