Hij is er weer. R. nebulosa

Gestart door MarjoSmeets, maart 17, 2011, 08:20:25 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Mijn eerste zoekdag van het jaar (15 mrt) in mijn tuin en ik heb hem gelijk alweer gespot. Rhaphigaster nebulosa. Het schijnt hem goed te bevallen hier in mijn tuin en dan specifiek de seringenstruik, want daar zie ik hem het vaakst op.
Op de meeste sites zie ik dat R. nebulosa leeft van plantensappen en af en toe eens een ander insect. Nu zie ík hem vaak aan vogelpoepjes zuigen. Heeft iemand een idee waarom hij dat doet?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Geen idee waarom die dat doet, misschien is er nog te weinig lekkers ?
Maar het is inderdaad de R. nebulosa.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Ik denk het niet, want hij doet het ook midden in de zomer.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Mark Lammers

Misschien om een gebrek aan een bepaald mineraal aan te vullen?

MarjoSmeets

Ja, lijkt mij ook eerder in die richting te gaan. Ik was er gewoon nieuwsgierig naar, of daar meer over bekend is. Bedankt!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Mark Lammers

Bij vlinders een bekend fenomeen. In het engels heet het 'puddling'.

MarjoSmeets

Interessant! Bedankt voor de info!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Vandaag ook de eerste tegen gekomen in Belgie van dit jaar.


M.Vr.Gr. Harry de Koning