Hoofdmenu

Zwaardere vogelkost

Gestart door Ben Wielstra, maart 17, 2011, 14:07:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

caliprobola

Citaat van: ArjanH op maart 18, 2015, 23:36:21 PM
Burden of proof, outliers, all over the place, gene flow, radiatie en wat voor een dure termen al niet meer om indruk te maken: kan er niet gewoon op een wijze een mening verkondigd worden die voor iedereen begrijpelijk is  ? Dit is nauwelijks leesbaar.
Het topic heet dan ook "Zwaardere vogelkost".

Ben Wielstra

Zijn dat dure termen? Het zijn precieze termen.

HPM

Citaat van: caliprobola op maart 19, 2015, 00:15:51 AM
Citaat van: ArjanH op maart 18, 2015, 23:36:21 PM

Burden of proof, outliers, all over the place, gene flow, radiatie en wat voor een dure termen al niet meer om indruk te maken: kan er niet gewoon op een wijze een mening verkondigd worden die voor iedereen begrijpelijk is  ? Dit is nauwelijks leesbaar.

Het topic heet dan ook "Zwaardere vogelkost".

Niet dat ik deze materie onder de knie heb, maar met de genoemde termen en het gebruik ervan heb ik minder moeite dan met die onbegrijpelijke afkortingen van vogelnamen waarmee op dit forum zo vaak gestrooid wordt.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op maart 19, 2015, 12:54:51 PMNiet dat ik deze materie onder de knie heb, maar met de genoemde termen en het gebruik ervan heb ik minder moeite dan met die onbegrijpelijke afkortingen van vogelnamen waarmee op dit forum zo vaak gestrooid wordt.

What he said.

Ik ervaar dagelijks dat Nederlanders graag afkortingen gebruiken voor het minste, zodat je soms een e-mail tot 3 keer toe moet lezen alvorens te weten wat er nu eigenlijk gevraagd wordt. Is het luiheid? Ik erger mij daar alleszins mateloos aan. Voornamelijk omdat afkortingen dan nog vaak fout of willekeurig gebruikt worden. Zo ook hier op het forum.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

snwja3

Citaat van: OlivierO op maart 19, 2015, 14:39:45 PM
Citaat van: HPM op maart 19, 2015, 12:54:51 PMNiet dat ik deze materie onder de knie heb, maar met de genoemde termen en het gebruik ervan heb ik minder moeite dan met die onbegrijpelijke afkortingen van vogelnamen waarmee op dit forum zo vaak gestrooid wordt.

What he said.

Ik ervaar dagelijks dat Nederlanders graag afkortingen gebruiken voor het minste, zodat je soms een e-mail tot 3 keer toe moet lezen alvorens te weten wat er nu eigenlijk gevraagd wordt. Is het luiheid? Ik erger mij daar alleszins mateloos aan. Voornamelijk omdat afkortingen dan nog vaak fout of willekeurig gebruikt worden. Zo ook hier op het forum.

wtf  O0
Wietze Janse

Ben Wielstra

Ik vind zelf Engelse termen vaak duidelijker dan Nederlandse en ze zijn in ieder geval bij mij ook meer bekend (ik kon uitschieter / uitbijter voor outlier vinden, bah, wat een lelijke woorden). Ik snap niet waar die rare dwang vandaan komt om bijvoorbeeld vogelnamen in het Nederlands te vertalen. Als je niet weet wat ik bedoel met Hose's Broadbill, is het dan ineens wel duidelijk als ik het over een Prachtsmaragdbreedbek heb?

HPM

Citaat van: Ben Wielstra op maart 19, 2015, 15:04:13 PM

Ik vind zelf Engelse termen vaak duidelijker dan Nederlandse en ze zijn in ieder geval bij mij ook meer bekend (ik kon uitschieter / uitbijter voor outlier vinden, bah, wat een lelijke woorden). Ik snap niet waar die rare dwang vandaan komt om bijvoorbeeld vogelnamen in het Nederlands te vertalen. Als je niet weet wat ik bedoel met Hose's Broadbill, is het dan ineens wel duidelijk als ik het over een Prachtsmaragdbreedbek heb?

Jongens van de gestampte pot begrijpen dat alleen als je 'Psmabe' of zoiets  schrijft, of 'Hobro' in het Engels (= Broekbreedbek).
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: snwja3 op maart 19, 2015, 14:53:02 PM
Citaat van: OlivierO op maart 19, 2015, 14:39:45 PM
Citaat van: HPM op maart 19, 2015, 12:54:51 PMNiet dat ik deze materie onder de knie heb, maar met de genoemde termen en het gebruik ervan heb ik minder moeite dan met die onbegrijpelijke afkortingen van vogelnamen waarmee op dit forum zo vaak gestrooid wordt.

What he said.

Ik ervaar dagelijks dat Nederlanders graag afkortingen gebruiken voor het minste, zodat je soms een e-mail tot 3 keer toe moet lezen alvorens te weten wat er nu eigenlijk gevraagd wordt. Is het luiheid? Ik erger mij daar alleszins mateloos aan. Voornamelijk omdat afkortingen dan nog vaak fout of willekeurig gebruikt worden. Zo ook hier op het forum.

wtf  O0

:angel: B) ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

canoorlander

Citaat van: Ben Wielstra op maart 19, 2015, 15:04:13 PM
Ik snap niet waar die rare dwang vandaan komt om bijvoorbeeld vogelnamen in het Nederlands te vertalen. Als je niet weet wat ik bedoel met Hose's Broadbill, is het dan ineens wel duidelijk als ik het over een Prachtsmaragdbreedbek heb?

Probeer je vrouw maar eens uit te leggen dat je op het strand een paar prachtige Brown Boobies gezien hebt  ;D

gr. Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

Roland_Wantia

Als we nog even zo doorgaan is ook dit topic weer voor iedereen te volgen :(

Groet,
Roland

migratorius

Citaat van: pdeknijff op maart 16, 2015, 17:26:05 PM
Voor de fijnproevers onder ons, hieronder het e.e.a. over Fitissen.

Max Lunberg promoveerde bij Staffan Bensch (zie http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4695820&fileOId=4695828 voor een samenvatting) op fitissen, met een paar leuke resultaten.

1) behalve forse genetische variatie in slechts drie stukjes genoom, zijn de ssp trochilus en acredula genetisch niet of nauwelijks te onderscheiden, niet autosomaal en ook niet (i.t.t. tjiffen) in het mtDNA.
2) yakutensis lijkt genetisch niet te verschillen van acredula.
3) wat weinig vogelaars zich realiseren loopt de grens tussen trochillus en acredula niet langs 15 graden oosterlengte, sommigen onder ons denken dat dat een soort van mythische grens is.

Voor een eenvoudige DNA test om acredula en trochillus te herkennen is mtDNA onbruikbaar, en moeten we een autosomale test ontwikkelen. Waar we dus nu mee bezig zijn. Voor yakutensis  is op dit moment geen enkel DNA kenmerk bekend!
Grappig genoeg loopt de grens tussen acredula en trochilus volgens de diverse chromosomen niet gelijk.
Ik zou als tegenhypothese opwerpen dat FAD-genen een rol zouden kunnen spelen bij het beter om kunnen gaan met een koud klimaat (en niet met migratie), want zoveel verschil in de trekbanen is er niet (acredula heeft het waarschijnlijk moeilijker tijdens de broedtijd en makkelijker tijdens de trek). Chromosoom 3 zou (als dat verder oostelijk voorkomt) een rol kunnen spelen om met werkelijk arctische condities om te gaan.

JanHein

pdeknijff

Ben,


Het laatste hoofdstuk met de uitgebreide genoomwijde SNP data is een concept waarvan de publicatie is uitgesteld.
We gaan eerst echt het complete Fitissen genoom sequencen (evenals dat van zes tjif ondersoorten), om zeker te zijn van de eerdere data.
Wat hij wil uitsluiten is dat door inversies (zoals bij de kraaien) de interpretatie verkeerd kan zijn.
Omdat hij nog aardig wat gaten in zijn Fitis genoom heeft, wordt dat eerst afgemaakt.


Jan Hein,


je kan best gelijk hebben maar er is nog wel wat onzekerheid. Dus het wachten is op nog meer data die ook betrouwbaarder is.


Vooralsnog wel erg interssant.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Ben Wielstra

Hoi Peter,


Ik dacht dat je op een AFLP barmsijzen studie doelde waarin diagnostische SNPs zijn aangetroffen?


Groeten,
Ben

Klaas van Dijk

Vers van de pers is "A review of the subspecies status of the Icelandic Purple Sandpiper Calidris maritima littoralis", zie http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/zoj.12261/abstract


Herman van der Klis

Zeker een sterk staaltje van energiehuishouding,maar wat te denken van dit fenomeen op 1000m hoogte door zo'n onbeholpen fladderaar;


http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0587.2012.07738.x/abstract


mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Ben Wielstra op april 01, 2015, 16:41:51 PM

Transoceanic migration by a 12g songbird:
http://rsbl.royalsocietypublishing.org/content/11/4/20141045

Ook wel opmerkelijk dat hij die oceaantocht alleen maakt als hij zuidwaarts trekt. Noordwaarts pakt hij een meer westelijke route via de Caraïben: http://ebird.org/content/ebird/occurrence/blackpoll-warbler/
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

migratorius

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 02, 2015, 17:40:32 PMOok wel opmerkelijk dat hij die oceaantocht alleen maakt als hij zuidwaarts trekt. Noordwaarts pakt hij een meer westelijke route via de Caraïben: http://ebird.org/content/ebird/occurrence/blackpoll-warbler/
Tegen de noordoostpassaat invliegen is echt een heel slecht idee!
De Blackpoll Warbler trekt overigens nog altijd relatief ver oostelijk door (makkelijker in Florida dan in Texas in het voorjaar).

JanHein

pietervanveelen



Ah! Cucumiau mag ook weer in stukken gesplit worden ;-) Groetjes

Evidence for strong genetic structure in European populations of the little owl Athene noctua

Pellegrino et al. 2015
   Journal of Avian Biology 46: 001–014, 2015
Met vriendelijke groet,

Pieter van Veelen

www.pbase.com/pietervanveelen

redmar_woudstra

Ik zit te denken: gezien de enorme variëteit (vaak subtiel) bij screech owls en pygmy-owls in de Neotropics verbaast het mij niet eens zo dat er in de Palearctic nog zoveel te ontdekken valt. Verbazender misschien dat het nu pas naar boven komt.
groet,
Redmar

Thijs Fijen

Hoe groter de trekafstand van vogels, hoe meer mannetjes van vrouwtjes verschillen. En dat komt dan waarschijnlijk doordat vrouwtjes minder kleurrijk/versierd worden om predatie op trek te voorkomen: http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/282/1809/20150375. Dit wijkt af van eerdere hypotheses dat mannetjes door natuurlijke selectie steeds kleurrijker/versierder worden.
Erg gaaf en ik merk dat ik echt nog een soort van knop om moet zetten in mijn hoofd omdat dit zo 'tegen-het-gevoel' in is.
Thijs Fijen

migratorius

Citaat van: Thijs Fijen op mei 27, 2015, 16:12:17 PM
Hoe groter de trekafstand van vogels, hoe meer mannetjes van vrouwtjes verschillen. En dat komt dan waarschijnlijk doordat vrouwtjes minder kleurrijk/versierd worden om predatie op trek te voorkomen: http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/282/1809/20150375. Dit wijkt af van eerdere hypotheses dat mannetjes door natuurlijke selectie steeds kleurrijker/versierder worden.
Erg gaaf en ik merk dat ik echt nog een soort van knop om moet zetten in mijn hoofd omdat dit zo 'tegen-het-gevoel' in is.
Met natuurlijk wel de voorwaarde dat er hier uitgegaan is van kleurrijke voorouders.

JanHein

Vincent Hart

Ik heb nog even moeite Beijing Swift en Birds of Paradise in dit concept in te passen  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pdeknijff

Lijkt natuurlijk wel alleen en uitsluitend voor de oogverblindend kleurrijke Nearctische zangertjes op te gaan. Voor heel veel niet zangertjes daar en nog veel meer soorten hier gaat deze hypothese dus niet op.
Dus of hiermee een houdbare hypothese naar boven is gekomen durf ik te betwijfelen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Thijs Fijen

Vandaar waarschijnlijk ook mijn 'tegen-het-gevoel-in'-gevoel ;).
Vraag mij bijvoorbeeld af hoe dit past in de Zwarte Leeuwerik, een van de weinige dimorphische leeuweriken waarbij de mannetjes niet trekken en de vrouwtjes wel. Ik heb geen flauw idee wat er eerder was, migratie of dimorphisme, maar het is leuk speculeren.
Thijs Fijen

pdeknijff

Ik ga eerst het complete verhaal en bijlagen doorspitten.
Wellicht dat er dan wat meer duidelijk wordt.
Ik deel je tegen-het-gevoel, hoewel volgens mij recent ook een studie verscheen over de selectie mechanismen bij Boerenzwaluwen (weet even niet meer exact wanneer en waarin), waaruit zou blijken dat die "erg lange buitenste staartpen bij mannetjes als extreem ornament voor sexuele selectie" hypothese ook werd genuanceerd.
Moet ook dit opzoeken.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Ben Wielstra

De barmsijzen studie is nu gepubliceerd in Molecular Ecology samen met een perspective van Jan T. Lifjeld: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/mec.13244/abstract?campaign=woletoc

Herman van der Klis

Citaat van: pdeknijff op mei 27, 2015, 17:15:22 PM
Ik ga eerst het complete verhaal en bijlagen doorspitten.
Wellicht dat er dan wat meer duidelijk wordt.
Ik deel je tegen-het-gevoel, hoewel volgens mij recent ook een studie verscheen over de selectie mechanismen bij Boerenzwaluwen (weet even niet meer exact wanneer en waarin), waaruit zou blijken dat die "erg lange buitenste staartpen bij mannetjes als extreem ornament voor sexuele selectie" hypothese ook werd genuanceerd.
Moet ook dit opzoeken.


Of hadden die lange buitenste staartpennen bij Boerenzwaluwen te maken met een eerdere aankomst van mannetjes in hun broedgebieden ,met als gevolg bezetting van de beste broedplaatsen en om die reden door de latere (aankomst) vrouwtjes het best in de smaak vielen ? Was het voorkeur voor ornament of domweg hogere vliegsnelheid en als gevolg eerdere aankomst ?? Misschien een selectie mechanisme , die een interpretatie was van mijzelf .
Ik weet het ook niet meer zo precies, heb ongeveer 20 jaar geleden ooit DNA uit bloedmonsters genomen om het geslacht te kunnen bepalen. Dat was/is natuurlijk wel een eerste vereiste ; mannetjes en vrouwtjes zijn immers niet van elkaar te onderscheiden. Ik heb die monsters destijds van Tom van der Have gekregen. Er zat toen ergens een unieke restrictiesite om het geslacht heel eenvoudig te kunnen bepalen.




Peter , als ik jou was , zou ik dus Tom even consulteren.


groet,


Herman van der Klis
Herman van der Klis

UtrechtsVogelNet

#178
Ik krijg de link er niet in gecopieerd maar in Ibis staat een artikel waarin bewijs wordt getoond voor 3 Zilveralken die jaarlijks van oost naar west migreren (en terug) over het noordelijk deel van de Pacific (de eerste marine bird species waarvan bekend is dat ze dat doen).

Grt Phil

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op augustus 11, 2015, 07:45:42 AM
Ik krijg de link er niet in gecopieerd maar in Ibis staat een artikel waarin bewijs wordt getoond voor 3 Zilveralken die jaarlijks van oost naar west migreren (en terug) over het noordelijk deel van de Pacific (de eerste marine bird species waarvan bekend is dat ze dat doen).

Grt Phil

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ibi.12300/abstract
Verder dan dat kom je niet zonder te betalen.
Herman van der Meer