Zandzakdrager?

Gestart door Sjoerd, maart 14, 2011, 17:32:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Vandaag vond ik deze zakdrager. Het lijkt me een zandzakdrager - Dahlica Triquetrella, maar zeker ben ik niet, vooral omdat de rups volgens mij nogal donker is...
Iemand die hier iets over kan zeggen?

Sjoerd

Hier nog twee  :)
De eerste gevonden op mos bij een beuk, de tweede op Den. Ik kom er niet uit, of is het toch 'gewoon' weer P. betulina?
En weet iemand nog iets over die eerste te zeggen?

Elachista

De eerste foto is onduidelijk, maar de tweede foto toont wel betulina inderdaad.
Groet,
Tymo

Sjoerd

Bedankt!
Bedoel je met de eerste, de foto in mn eerste bericht of de eerste foto van tweede bericht (ik denk dat eerste?) Ik zal in ieder geval proberen nog een betere foto te maken...

Sjoerd

Bij deze een betere foto van het eerste zakje (bovenste foto), en twee andere zakdragers die volgens mij ook D. triquetrella zijn, maar ik vind ze aan de kleine kant (een kleine 6mm). Misschien kleine zandzakdrager - D. sauteri? Maar daar kan ik helaas bijna niets over vinden op internet.

Elachista

Ik denk niet dat het sauteri is. Daar heb ik één Nederlands exemplaar van in de collectie uit Limburg en die lijkt sterker op lichenella. Wat natuurlijk kan is dat je een jonge zak van Taleporia tubulosa hebt, zeker als je naar de mate van puntigheid kijkt aan het einde. Bij tubulosa worden de zijflanken altijd wat ingesneden.

De rups is wel te herkennen. Misschien kan je hem spotten door op een gladde ondergrond te leggen, dan komt de rups verder uit z'n zak omdat hij weinig grip heeft.
Als je denkt dat het iets anders is dan Taleporia, dan kan je hem natuurlijk in een bakje met korstmos en droog dood gras leggen en zien wat het wordt.
Groet,
Tymo

Sjoerd

Ik denk dat je gelijk hebt: