Bontbekplevier of Kleine Plevier?

Gestart door colossus, maart 16, 2011, 23:24:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Zowel Bontbekplevier als Kleine Plevier zijn afgelopen zondag op locatie van de foto gezien.
Wat is dit (linksboven)? Ik zie wat wit op de vleugel en op deze afstand geen gele oogring. Mag je daarom Bontbek- zeggen?

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Theovanv

Pas op met determineren op basis van kenmerken die je niet ziet, dan moet je ze namelijk wel goed kunnen beoordelen en dat is met deze foto's vrij lastig. Ook poot en snavelkleur zijn lastig te beoordelen. Op foto 2 lijkt de snavel oranje-achtig, maar dat kan ook komen door chromatische abberaties op de foto. De dunne borstband lijkt op Kleine Plevier te wijzen, maar ik weet niet in hoeverre dit kenmerk diagnostisch is. Verder lijken de compacte en zwaardere bouw, wit op de vleugels en weinig wit op de kop (voor zover te beoordelen) juist op Bontbekplevier te wijzen. Op bais van deze foto's denk ik Bontbek, maar ben benieuwd wat de kenners er van zeggen ;)
Theo van Veenendaal

Robert V.T

Groeten,

Robert van Tiel

frankneijts

D'r is hier natuurlijk al een aantal malen over dit probleem gesteggeld: deze keer in elk geval ook inhoudelijk ..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op maart 17, 2011, 15:58:27 PM
D'r is hier natuurlijk al een aantal malen over dit probleem gesteggeld: deze keer in elk geval ook inhoudelijk ..... 8)
Idd ja ;D das al weer een tijdje geleden. Het illustreert in ieder geval dat het met dit soort foto's lang niet altijd even makkelijk is ;)
Theo van Veenendaal

colossus

Steggelen is niet goed. Dan is de waarneming onzeker.
Om de redenen van Theo en omdat je nou eenmaal wat moet invullen maak ik er een (onzekere) Bontbek- van.

Dank voor de antwoorden!
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Lonnie Bregman

Mag wel op zeker hoor, hij heeft namelijk niet de over het voorhoofd doorlopende witte band (boven de zwarte band) zoals een Kleine plevier, deze heeft alleen de witte "oortjes" die een Bontbekplevier heeft (goed te zien op foto 2).
Groeten, Lonnie Bregman

Erwin Timmerman

Kleine Plevier in winterkleed heeft die band ook (nog) niet...
Met hartelijke groet,

Erwin Timmerman
Amersfoort

Waarnemingen Nederland: http://waarneming.nl/user/view/41580
En daarbuiten: http://observado.org/user/view/41580

Lonnie Bregman

Nee, maar volgens mijn ANWB gids heeft ie dan ook geen oortjes en ook nog niet zo'n scherp afgetekende witte vlek boven de snavel.
Groeten, Lonnie Bregman

Theovanv

Citaat van: lonnie20 op maart 17, 2011, 17:19:36 PM
Mag wel op zeker hoor, hij heeft namelijk niet de over het voorhoofd doorlopende witte band (boven de zwarte band) zoals een Kleine plevier, deze heeft alleen de witte "oortjes" die een Bontbekplevier heeft (goed te zien op foto 2).
Zoals ik in mijn eerste post in dit topic zeg vind ik dat je op moet passen met determineren op basis van wat je niet ziet, zeker als het om zo'n slechte foto gaat, tel daar het topic wat Frank aanhaalt bij op en dan kun je niet zomaar zeggen op basis van deze foto dat het een zekere Bontbek is OMDAT hij geen witte band over zijn hoofd zou hebben. Het zou heel goed een Kleine Plevier kunnen zijn (los van de andere kenmerken) met een zeer dunne witte band en/of een witte band die op deze foto's moeilijk te zien is.

Kijk maar eens naar deze fotocompilatie van Frank van Kleine Plevieren: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=dlattach;topic=104218.0;attach=256489;image

Daar zitten toch een paar exemplaren bij die je op een foto als die van colossus niet makkelijk zou kunnen betrappen op een witte band over het hoofd. Neemt niet weg dat ik ook denk dat dit een Bontbek is ;)
Theo van Veenendaal

Lonnie Bregman

#10
Citaat van: Theovanv op maart 17, 2011, 17:53:28 PM
Het zou heel goed een Kleine Plevier kunnen zijn (los van de andere kenmerken) met een zeer dunne witte band en/of een witte band die op deze foto's moeilijk te zien is.

Die eerste optie, oké dat zou natuurlijk kunnen, de band op het voorhoofd kan heel dun zijn, hoewel de oortjes dan ook niet zo duidelijk zouden moeten zijn (zie bijvoorbeeld w5 op jouw link). Op Kees' foto (dit topic) vind ik het contrast tussen het oortje en het ontbreken van de rest van de band namelijk wel erg groot.. (oftewel: het oortje is wel erg duidelijk aanwezig, zonder dat er een spoor is van de rest van de band).

Dat de voorhoofdsband wel aanwezig is maar op deze foto niet te zien is, lijkt me niet mogelijk. De oortjes (die normaal gesproken net zo duidelijk zijn als de rest van de band) zijn namelijk wel te zien.

Gelukkig denken we wel allebei dat het een Bontbek is, zijn we het toch een beetje eens met elkaar. ;)
Groeten, Lonnie Bregman

Theovanv

Citaat van: lonnie20 op maart 17, 2011, 18:44:10 PM
Citaat van: Theovanv op maart 17, 2011, 17:53:28 PM
Het zou heel goed een Kleine Plevier kunnen zijn (los van de andere kenmerken) met een zeer dunne witte band en/of een witte band die op deze foto's moeilijk te zien is.

Die eerste optie, oké dat zou natuurlijk kunnen, de band op het voorhoofd kan heel dun zijn, hoewel de oortjes dan ook niet zo duidelijk zouden moeten zijn (zie bijvoorbeeld w5 op jouw link). Op Kees' foto (dit topic) vind ik het contrast tussen het oortje en het ontbreken van de rest van de band namelijk wel erg groot.. (oftewel: het oortje is wel erg duidelijk aanwezig, zonder dat er een spoor is van de rest van de band).

Dat de voorhoofdsband wel aanwezig is maar op deze foto niet te zien is, lijkt me niet mogelijk. De oortjes (die normaal gesproken net zo duidelijk zijn als de rest van de band) zijn namelijk wel te zien.

Gelukkig denken we wel allebei dat het een Bontbek is, zijn we het toch een beetje eens met elkaar. ;)
Ik weet niet of de koppeling die jij maakt tussen duidelijke "oortjes" is altijd dikke witte voorhoofdstreep en vice versa altijd klopt. Juist plaatje W5 wat jij aanhaalt lijkt dat niet te ondersteunen. Waarom zou dit exemplaar volgens jou per se een witte voorhoofdsstreep moeten hebben en waarom zou die niet kunnen ontbreken, terwijl hij volgens jou wel heel dun zou kunnen zijn? Ontleen je dat alleen aan de hoeveelheid wit van het "oortje", die overigens nog niet makkelijk te beoordelen is met deze foto's?
Theo van Veenendaal

Lonnie Bregman

Ik ben het met je eens dat het oortje niet heel duidelijk te zien is, maar ik ben ook van mening dat het oortje duidelijk genoeg te zien is om (bijna helemaal) uit te sluiten dat er ook een voorhoofdsband is. Zelf ben ik nog steeds overtuigd van bontbek, maar onzeker laten is misschien toch maar het beste in dit geval.
Groeten, Lonnie Bregman

pwolf

vinden jullie die plevier niet een beetje "kort" voor een Kleine?

Als een zij-lijntje, ik heb net even het topic dat Frank aanhaalde herlezen, terugkijkend ben ik nog steeds niet zeker dat die plevier een Kleine is....

dat belooft wat!

pim
Pim Wolf, Vlissingen

Theovanv

Citaat van: pwolf op maart 17, 2011, 23:45:28 PM
vinden jullie die plevier niet een beetje "kort" voor een Kleine?

Als een zij-lijntje, ik heb net even het topic dat Frank aanhaalde herlezen, terugkijkend ben ik nog steeds niet zeker dat die plevier een Kleine is....

dat belooft wat!

pim
Ik denk sowieso niet dat het een Kleine is ;)
Theo van Veenendaal

colossus

Steggelplevier op zeker ... :P

Toch een verhelderende discussie tussen Lonnie en Theo!

Bedankt iedereen,
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper