een bij?

Gestart door Dana Lempersová, maart 16, 2011, 19:43:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dana Lempersová

Hallo forum,
deze kleine bij bevoogd bijna niet, dus ik heb haar/hem met de bloem op een beschutte plek gelegd. De wind was vandaag erg koud. Weet iemand welke bij ze/hij is? Bedankt.

Maico Weites

Lijkt me rosse metselbij (Osmia rufa).
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Dana Lempersová

Maico, bedankt. Dana

han.endt

Zou het geen Vosje, Andrena fulva, met een kale rug kunnen zijn? Ik zie daar nog een rood plukje haren en het achterlijf doet mij ook meer in die richting denken.

LakeSide

Ik meen toch wat witte beharing te zien langs de zijkant van de kop en het borststuk, dus ik ga ook voor O. rufa.

Dana Lempersová

Nog één foto gemaakt. De bij is heel langzaam.

Ivo Raemakers

Het is, was en blijft een Osmia rufa mannetje  ;) .
(waarbij het overigens lastig is, om op deze foto's doorslaggevende kenmerken aan te geven anders dan de 'habitus' van het dier; NB Vosje man heeft ook een gezicht met geelwitte beharing)

Groet Ivo
Groet Ivo

han.endt

Ik blijf eigenwijs. Het gaat om twee verschillende exemplaren. Als ik de foto's vergelijk versterkt dit alleen maar mijn indruk dat de eerste een Vosje is met een kaal ruggetje.......

Dana Lempersová

Han, bedoelt U dat de bij in de maarts viooltje en de bij op het hout zijn twee verschillende? Nee.  De eerste foto gemaakt gisteren en de tweede vandaag.  Jammer dat mijn fototoestel kan niet beter. Gisteren heb ik de maarts viooltje met de bij tussen het opgestapelde hout gelegd. Vandaag uitgehaald. De bij is nog veel te veel slaperig.

han.endt

#9
Als er een dag tussen zit hoe weet je dan dat het de zelfde bij is? En waar is die opvallende pluk rosse haren op de thorax dan gebleven? En let ook eens op de verhoudingen tussen thorax en kop op bij beide foto's.

Dana Lempersová

Lieve Han,
U heeft helemaal gelijk. Op de tweede foto zie ik de pluk rosse haren ook niet. Misschien, toen ik heb hem met behulp van een klein lepeltje uit de schuilplaats uitgehaalt, heb ik de haren weggeplukt. Ik was zóóó voorzichtig. Maar...waar zijn de haartjes gebleven? De houtene kratje met de bij met maarts viooltjes heeft mijn man gepakt en nu zit het kratje vol met gereedschap en ik heb de bij niet terug gevonden.

Ivo Raemakers

Zoals gezegd is het moeilijk om duidelijke verschilkenmerken aan te duiden op deze foto, maar misschien zijn twee kenmerken toch net overtuigend genoeg:
- het achterhoofd is te dik voor een Andrena; er zit teveel achterhoofd achter de ogen.
- de haarkleur (en vorm) van de uitstekende poot is niet die van een Vosjesvrouw ( en dit zou een vrouwtjes moeten zijn vanwege het brede achterlijf en de dichte beharing). De zichtbare poot is waarschijnlijk poot 3, de achterpoot, en in dat geval zou er een scopa zichtbaar moeten, maar uitgaande van poot 2 is de beharing te lang en te licht van kleur (bij Vosjesvrouw kort en zwart).

Groet Ivo
Groet Ivo

Dana Lempersová

Ik doe meer foto's erbij, misschien kunnen jullie iets van lezen.

han.endt

Citaat van: Ivo Raemakers op maart 19, 2011, 09:48:16 AM
- de haarkleur (en vorm) van de uitstekende poot is niet die van een Vosjesvrouw ( en dit zou een vrouwtjes moeten zijn vanwege het brede achterlijf en de dichte beharing). De zichtbare poot is waarschijnlijk poot 3, de achterpoot, en in dat geval zou er een scopa zichtbaar moeten, maar uitgaande van poot 2 is de beharing te lang en te licht van kleur (bij Vosjesvrouw kort en zwart).


Vergelijk hier eens poot 2 op de eerste foto met het exemplaar hierboven. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=137524.0.html Weinig verschil........


@ Dana, Op de andere foto's staat duidelijk een Rosse metselbij. Het gaat mij om de eerste foto.