Melding verkeersslachtoffers egels Zuid-Limburgse gevraagd

Gestart door Rene Janssen, mei 26, 2010, 12:47:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen


Beste mensen,


Ik hoop via deze weg mensen te vinden die mij kunnen helpen met de inzameling van aangereden egels in Zuid- Limburg voor een onderzoek naar oehoes

De oehoe is een Europees streng beschermde soort, mede omdat die in de jaren '60 tot en met de jaren '80 sterk achteruit ging in zijn oorspronkelijke verspreidingsgebied door de toen gebruikte landbouwgiffen en PCB's. Dit verspreidingsgebied zijn gebieden waar stijlwanden voorkomen, zoals in de Eifel, maar ook in steengroeves. Na herintroductie blijkt deze populatie zich sterk uit te breiden, wat eind jaren '90 tot het eerste broedgeval leidt.

Hierna zijn er steeds meer broedterritoria vastgesteld, waar al dan niet succesvol werd gebroed. Momenteel zijn er in Limburg zeven broedterritotia, in Zuid-Limburg blijft de teller steken op vier.


Dit komt waarschijnlijk mede omdat er de afgelopen 10 jaar al minstens 16 oehoes dood zijn gevonden of sterk verzwakt. Al deze verzwakte dieren vertoonde een vergelijkbaar beeld: keken glazig uit de ogen, waren zeer mager en ondanks een opname in Vogelasiel Opglabbeek, redde ze het niet. Zes van deze 16 vogels zijn ingestuurd voor analyse op doodsoorzaak, en drie daarvan konden geanalyseerd worden. Alle drie de dieren hadden zeer hoge concentraties PCB's (zie bijlage). PCB's zijn een soort weekmakers die in plastic lange tijd gebruikt werden, maar ook in electiciteitshuisjes werden gebruikt. Deze PCB's zitten in de grond, en worden door regenwormen opgenomen in hun vetweefsel. Deze wormen worden vervolgens opgegeten door egels, wat op zijn beurt weer stapelvoedsel voor de oehoe vormt. Wanneer een oehoe dan maar genoeg egels eet, hoopt het aantal milligrammen PCB's alleen maar op in de oehoe. Wanneer het dier dan broedt of weinig eten vindt en zijn vetreserves aanspreekt, dan gaan ze dood. Zo is er eind maart een vrouwtje oehoe dood gevonden op haar net. Dit dier is er vanaf gehaald voor PCB-onderzoek.

Om te onderzoeken waar deze PCB's vandaan komen, zijn allerlei milieu-dossiers onderzocht. Dit resulteerde er helaas niet in dat er locaties gevonden werden met verhoogde concentraties PCB's.
Doordat dit weinig opleverde, hebben we van de winter getracht meerdere oehoes te zenderen en te volgen om te onderzoeken middels telemetrie waar de dieren hun voedsel vandaan halen. We hebben een vrouwtje en een mannetje gevangen, en het blijkt dat het gebied waar ze jagen enorm groot is. Hierdoor is het moeilijk te weten te komen waar de PCB's zitten. Om dit beeld te verkleinen en daarmee de komende generaties oehoes te proberen te beschermen, wil ik graag egels verzamelen. Hiervoor kunnen we enkel dode egels gebruiken, het dood maken van levende egels gaat een beetje te ver.

Dit is dan ook de reden dat ik via deze weg mensen wil oproepen om aangereden egels uit de gemeenten Margraten, Maastricht, Gulpen-Wittem, Valkenburg en Meerssen te melden via waarneming.nl en/ of mij direct willen contacten.

Het handigst voor mij zou zijn dat jullie de egels in een plasticzak (of meerdere) in de vriezer doen met een etiketje van vindplaats (adres of amersfoortcoördinaten), vinder en vinddatum. Ik begrijp dat dit mogelijk niet zo prettig is om te doen. Je zou me dan ook enorm helpen wanneer jullie waarnemingen van dode egels aan mij zouden willen doorgeven en de egel aan de kant van de weg willen leggen door dit bijvoorbeeld te doen met een takje. Op die manier worden de egels geen hele "platjes", daar kan namelijk geen buikvet meer uit worden gehaald. Het dier in een plastic zakjes langs de kant van de weg in de berm achterlaten zou ook geweldig zijn.
Met enkel de waarneming doorgeven zou ik ook al heel gelukkig zijn!!!

Ik hoop dat we dit jaar vijftig egels verzamelen (niet voor de egels, maar zoveel worden er zeker doodgereden). Dat zou geweldig zijn, ik kijk uit naar jullie telefoontjes, SMS-jes en/ of mailtjes!

Alvast bedankt voor jullie hulp!





René Janssen
06-45454914
anomalus ( (a) ) gmail . com
René Janssen

Rene Janssen

Beste allemaal,


Afgelopen jaar hebben we met vereende krachten 19 egels verzameld en ingevroren die wachten op een PCB analyse. Helaas ontbreekt er nog van een groot deel van het jachtgebied van de broedparen rondom Maastricht egels.


Vooral ten westen van de Maas en in de omgeving van Meerssen en Vilt/Sibbe zoek ik nog aangereden egels.


Wanneer je er één vindt, meldt dit vooral op waarneming.nl of geef me even een belletje. Dan kan ik hem zo snel mogelijk ophalen en in de diepvriezer steken!



René
06 - 45 45 49 14
René Janssen

diertjesvriend

ik heb de oproep even doorgegeven op twitter, heb daar al aardig wat natuurmensen verzameld
als men re-tweet wordt de oproep steeds meer bekend.

zou het egel probleem plaatselijk zijn, hebben jullie eventueel ook wat aan dode egels uit andere regio's?
zouden ze egels er zelf ook ziek van worden en zo ja hoe uit zich dat?

Rene Janssen

Dag Lotte,


In de Achterhoek is ook een oehoe onderzocht, deze had geen PCB- problemen. Het is ook een bekend verschijnsel uit het rivierengebied bij steenuilen. Momenteel lijkt het probleem vooral voor te komen in de Zuid-westhoek van Limburg, daar zijn iig drie oehoes met zeer hoge concentraties geannalyseerd.


Egels zijn zeer goede opvetters. Van hen is het bekend dat zij onder andere enorm hoge concentraties zware metalen ogenschijnlijk zonder veel problemen bij zich kunnen dragen.


Bedankt voor het doorzetten via twitter!




René
René Janssen

mystacinus

Hoi Rene
Ik zal mijn ogen open houden de komende maanden en de fiets thuis laten...

groeten
Ludy
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Rene Janssen

René Janssen

Douwe van der Ploeg

Hoi René,

Is het dan niet juist een idee om ook egels uit de achterhoek te onderzoeken? Als die evenveel PCB's als in Limburg hebben, zonder dat de vliegbeesten daar er last van hebben, geeft dit ook weer informatie.

Douwe
Douwe van der Ploeg

Rene Janssen

Dag Douwe,


dat is wel een idee... maar laten we eerst eens kijken hoe het hier in Zuid-Limburg af gaat!



René
René Janssen