Geen idee, spreeuw? = grote bonte specht ?

Gestart door Botervlieg, maart 16, 2011, 08:21:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Deze veer vond ik gister. Ik heb in mijn "vogelsporen" boek gekeken, maar kom er daarmee niet uit.

Voor een mus lijkt de veer mij te klein. Ik denk dat het van een vogel is van ongeveer formaat merel.
In het boek staan spreeuwenveren, donker met een bruin vlekje. Toch heb ik niet echt de indruk dat het van een spreeuw is.

De veer is 92 mm lang, erg stevig en de veer staat wat krom in de breedte.
(dus niet van het begin van de pen naar de top van de veer, maar van linkerkant van de veer naar rechterkant van de veer)

Kan iemand mij verder helpen?

http://waarneming.nl/waarneming/view/52799521
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2011-03-15 te Haarlem





Groetjes, Marleen

whmvb

Volgens mij staartveer van Grote Bonte Specht.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Botervlieg

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben, Wim.  Dank je wel!
Mijn boek beschrijft inderdaad zwarte veren met een bruin/gelige vlek op de top.

Bovendien: Ik vind het hele jaar door spechtenveren rondom de bavo-kerk.

Waar ze toch vandaan komen??

Ik zie zelf nooit spechten bij mij in de buurt. Ik hoor ze niet eens.
Een buurvrouw die twee straten verderop woont zegt wel dat zij ze ziet, bij haar in het hofje.

Maar waarom er het hele jaar spechtenveren te vinden zijn is me echt een raadsel. Alleen maar spechtenveren...

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Zou iemand toch nog even mee willen kijken of jullie foto's kunnen vinden die er uit zien zoals mijn veer?

Als ik op de site van Michael klemann kijk, dan vind ik mijn veer niet terug bij de staartveren van spechten...

Groetjes, Marleen

frankneijts

In het artikel 'Identification of central European woodpeckers on basis of flight feathers" (waarin de slag- en staartpennen van de 5 algemeenste Europese spechten met elkaar worden vergeleken) in Dutch Birding 30, no. 3 (pp.145-154) 2008 beeldt fig. 4 op blz. 146 de staartveren af van een adult wijfje Grote Bonte. Staartveer R2 (de op 1 na middelste) is de "spitting image" van jouw veer Marleen.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

keesschreven

Citaat van: M. Baltus op maart 16, 2011, 10:05:30 AM
Als ik op de site van Michael klemann kijk, dan vind ik mijn veer niet terug bij de staartveren van spechten...

Ik vind Example 5 er wel op lijken, weliswaar iets minder geel. Het gaat daar inderdaad om de tweede veer vanuit het midden. Dit is dan weer een adult mannetje... Het artikel is nog niet oud genoeg om op internet te staan. Zeggen ze iets over geslachtsbepaling aan de hand van flight feathers?

Marleen, staartveren van spechten hebben bijna altijd (zeker de grotere die in het midden van de staart zitten) een uitgesleten top en zijn inderdaad erg stevig om steun te geven bij het klimmen.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

frankneijts

Kees, ik zal kijken of ik je het artikel kan mailen (wordt dan wel morgen of overmorgen..), is dat OK?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Botervlieg

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb de waarneming aangepast.

Frank, zou je het ook naar mij willen mailen?

Groetjes, Marleen