bruin/zwart schijfje op mest runderen.

Gestart door jokeb, maart 15, 2011, 21:08:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

jokeb

ik heb op mest van runderen de afgelopen dagen naast dwergborstelbekertjes ook een bruin/zwarte schijfjes gevonden. Het lijkt of ze eigenlijk bruin zijn en steeds meer zwarte stipjes krijgen waardoor ze uiteindelijk zwart zijn (zie foto 2) Ik heb ook onder de microscoop gekeken maar ben een beginner en weet niet of ik de goede dingen heb gezien. Wie weet wat het is of hoe ik dan verder kan zoeken. Vaak moet je een beetje weten waar te beginnen met zoeken.

groet
Joke
groet,
Joke

Gulistan

Het is een Ascobolus, het zou A. furfuraceus kunnen zijn
Groeten van Christiane

Dieter

#2
Hoi Joke,

Wat zo typisch is bij deze soorten, zowel Ascobolus en Saccobolus is de kleur van de sporen. Ze zijn altijd typisch paars wanneer ze rijp zijn. Je kan Ascobolus onderscheiden van Saccobolus doordat de sporen van Saccobolus aan elkaar plakken, ook wanneer ze uit de ascus zijn gekomen, terwijl deze van Ascobolus los liggen.
Wil je nog even de sporenmaten geven? En zie je duidelijke lijnen lopen over de sporen?
Oja, die zwarte stipjes zijn asci met sporen.  ;)
En beginner, ik ben er nu een jaar mee bezig en ik maak toch vorderingen. Maar men studies leunen er wel bij aan.  :angel:

Mvg Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

jokeb

Ik heb even op internet gekeken naar de saccobolus en gezien dat de sporen daar heel anders liggen. Het aan elkaar plakken zoals Dieter benoemt. Duidelijk dus. Dank jullie. Ik heb geen sporenmaten omdat de microscoop die ik nu leen geen oculair met micrometer heeft. Ik ben aan het rondkijken voor een eigen microscoop en zal dat dan zeker aanschaffen. Ik zag ook geen duidelijke lijnen over de sporen lopen, wist niet dat ik daar naar moest kijken maar is mij  zeker niet opgevallen. Wanneer het belangrijk is wil ik wel even opnieuw kijken. Welke boeken gebruiken jullie voor dit kleine spul? Ik heb grote voorkeur voor de kleine soorten maar merk dat die in de gewone boeken nauwelijks beschreven worden.

groet
Joke
groet,
Joke

Gulistan

Op de laatste foto van jou zijn wel strepen te zien, zij het niet zo duidelijk. Er is een boek van Ellis en Ellis, Microfungi on Miscellaneous substrates, dat gaat over ascomyceten op mest, brandplekken, paddenstoelen en aarde. Dan heb je nog een dik boek van Ellis en Ellis, dat gaat over ascomyceten op hout. Prettig is ook Nordic Macromyceten deel 1, maar enkel nog tweedehands, zoveel ik weet. En nog Pilze der Schweiz deel 1, ondanks wat foutjes nog steeds een aanrader.
Groeten van Christiane

xenion

Je preparaatje lijkt vrij dik op de foto's, daardoor kan het lastig zijn de ornamentatie op de sporen te zien. Het best kun je een zo klein mogelijk stukje op je objectglas leggen, en daarna het dekglaasje iets aandrukken, dat gaat bij deze soorten vrij makkelijk. Mocht het preparaat dan nog te dik lijken nog maar wat meer aandrukken.
Als het goed is zul je dan makkelijker vrije sporen en asci vinden.
Hoe rijper de sporen hoe duidelijker de ornamentatie te zien zal zijn, mocht het materiaal nog weinig rijpe sporen bevatten kun je het best even doorkweken.
Groeten,
Martin

jokeb

dank voor deze antwoorden, daar kan ik weer mee verder. Alleen nog de vraag hoe je verder kweekt. Is dat gewoon
bewaren van de mest (dat doe ik nu al) of moet ik het op een speciale manier doen, vochtig houden of iets in die geest.

groet
Joke
groet,
Joke

Dieter

In een plastieken bak steken met een doorzichtig deksel erop, en regelmatig bevochtigen. Best niet te koud zetten en dicht bij het raam.  ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

jokeb

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga mijn best doen. Binnenkort mag ik ook even meekijken bij een paddestoelenwerkgroep hier in de buurt wanneer zij met de microscopen bezig zijn, daar ga ik vast veel nuttigs leren.

groet
Joke
groet,
Joke