Vossenjacht

Gestart door peter123, maart 15, 2011, 07:16:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Helmus

Hoe kijk jij eigenlijk tegen predatie in je jachtveld aan, arend?
Groeten, Johan Helmus

leonwillems@home.nl

Citaat van: leonwillems@home.nl op maart 17, 2011, 13:56:08 PM
Ik ben sinds februari aan de slag op een project over de immuniteit van bijen en vindt deze tendentieuze reportage zeker geen aanrader. Dat de bijensterfte een multifactoriële oorzaak heeft (waarvan pesticiden er zeker ook één is), betwijfelen de meeste wetenschappers niet. Over de dodelijke effecten van parasieten, virussen en bacteriën spreekt men echter bijna niet in de reportage.

Was dat niet juist de essentie van de reportage? Dat er veel aandacht is voor onderzoek naar parasieten e.d., maar nauwelijks naar de effecten van (nieuwe) pesticiden? En dat die onderzoeken bekostigd worden door pesticidenfabrikant Bayer?
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Jorgen

Citaat van: leonwillems@home.nl op maart 17, 2011, 13:56:08 PM
Was dat niet juist de essentie van de reportage? Dat er veel aandacht is voor onderzoek naar parasieten e.d., maar nauwelijks naar de effecten van (nieuwe) pesticiden? En dat die onderzoeken bekostigd worden door pesticidenfabrikant Bayer?

De reportage doet mij eerder uitschijnen dat pesticiden zowat de belangrijkste factor in het verhaal zijn, wat niet het geval is. Over de parasieten laat men geen enkele expert een uitleg doen, wat mij toch een zekere vooringenomenheid doet vermoeden. Het onderzoek naar pesticiden is moeilijker en duurder dan dat naar parasieten ja, maar deze worden echt niet allemaal door bedrijven gesponsord en gemanipuleerd. Wat meer relativering en wetenschappelijke onderbouwing had wel gemogen. Maar los daarvan vindt ik ook wel dat imidacloprid beter verboden wordt. 
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

joostheeremans

Citaat van: Johan1981 op maart 17, 2011, 12:34:42 PM

Het kan bijna niet anders dan dat Arend dit moet toejuichen. Als je schade bestrijdt kan je elke hulp gebruiken lijkt mij zo...
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

KorHaan

Citaat van: arend op maart 17, 2011, 12:26:35 PM

"Je weet ook dat het afschieten van de Vossen gedaan word om het uitsterven van de Korhoenders te vertragen?
De   teruggang van de Korhoenders komt namelijk, net als bij de weidevogels,   niet door de Vos, maar door de menselijke biotoopverkrachting."

Lijkt mij een goeie reden om alles in te zetten om het tij te keren.

arend

Beste arend,

Wij hadden in het Gooi tot ca. 1980 ook nog een kwijnende populatie Korhoenders.
Die zijn allemaal verdwenen, ondanks één poging om er een aantal uit te zetten.
Gebleken is, dat een complex aan factoren de oorzaak was van het verdwijnen van het Korhoen van de Gooise heidevelden. De vossenstand speelde maar een kleine rol. De quote van Norman klopt.

Jij wilt gewoon op vossen schieten omdat je dat leuk vindt. Kom daar dan gewoon voor uit, en verschuil je niet achter oneigenlijke argumenten.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

peter123

Hallo allemaal,

Wat ik ook belangrijk vind, is waarom NM deze jacht mogelijk maakt. Blijkbaar zitten daar mensen die er van zijn overtuigd dat het schieten van Vossen de manier is om meer weidevogels op hun land te krijgen.
Kan iemand van NM daar eens iets over zeggen of iemand die daar direct bij betrokken is?

Groetjes Peter Soer

Johan Helmus

Het is mij ook wel vaker opgevallen dat veel mensen vinden dat vossen moeten worden opgeruimd. Vaak gaat het om mensen die niet gehinderd zijn door enige kennis van zaken. Meestal zijn de redenen die zij aandragen dezelfde onzinnige redenen als die door de jachtverenigingen worden aangedragen. Namelijk dat de vos alles opeet ten koste van de andere natuur, dat er teveel van zijn, dat de vos allemaal enge ziektes verspreidt en dat soort geneuzel.

Als je dan even doorvraagt, of deze confronteert met onderzoeken die iets anders uitwijzen, dan kijken ze er ineens anders tegenaan. Zo had ik onlangs een discussie met een vriend die beweerde dat vossen kort moesten worden gehouden, omdat we hier anders allemaal hondsdolheid zouden krijgen, en je een groot risico op vossenlintworm liep als je bramen ging plukken. Ik wees hem erop dat hondsdolheid al vele jaren niet meer in Nederland voorkomt, en vossenlintworm ook bijna niet. Dit terwijl de jagers beweren dat er meer vossen zijn dan ooit tevoren, een van de argumenten om de vos te bejagen. Blijkbaar vallen die risico's op deze ziekten dus wel mee. Hierna gaf hij toe dat het dan eigenlijk ook wel onzin was om op vossen te jagen om die redenen.

Volgens mij is het probleem dat de fabeltjes die o.a. door de jachtverenigingen worden verspreid om de jacht op vossen te rechtvaardigen, zo vaak herhaald en overgenomen worden. Je ziet het terug in kwaliteitskranten (:rolleyes:) zoals de telegraaf, regionale kranten, hier in friesland hoor je het op de radio (omrop friesland, een echte pro-boeren omroep met een daarbij horende berichtgeving), etc. Mensen die zich nooit in de materie hebben verdiept, nemen deze berichtgeving klakkeloos aan voor waar, zonder dat ze er zelf verder bij nadenken.

Daarnaast weten jagers heel goed dat hun hobby niet geliefd is bij het grote publiek. Daarom willen zij zich profileren als 'wildbeheereenheden'. Dit klinkt een stuk officiëler en nobeler dan de term 'plezierjager'. Als er in berichtgeving over de jacht naar de personen in kwestie wordt verwezen met de naam ''wildbeheereenheid", en de jacht "beheer" wordt genoemd, dan nemen veel mensen dit waarschijnlijk aan voor zoete koek.
Groeten, Johan Helmus

arend

Citaat van: joostheeremans op maart 17, 2011, 17:01:00 PM

Het kan bijna niet anders dan dat Arend dit moet toejuichen. Als je schade bestrijdt kan je elke hulp gebruiken lijkt mij zo...
De schade die ik bestrijdt komt voornamelijk van ganzen. En aangezien vossen en andere predatoren deze niet van de weilanden verjagen heb ik er dus eigenlijk niets aan. Mijn ervaring is dat vossen geen voorkeur hebben voor ganzen. ze vreten vaak alleen de kop en de nek. nijlganzen willen ze al helemaal niet.

Ik vind predatie erbij horen. Maar de vos en in de laatste paar jaar de steenmarter breiden zich heel snel uit. wij zien met lichtbakken in Overijssel meer steenmarters dan vossen.  Een van de grootste problemen in het veld zijn de katten (verwilderd en tam). Ik ben er van overtuigd dat als er voor dit soort predatoren een lagere stand word nagestreefd. Dit een positieve invloed heeft op de weidevogels.

En Ja ik vind de jacht verschrikkelijk mooi. Ik heb niet per ongeluk mijn jachtakte gehaald. En ik zit niet voor niks nachtenlang met met vrieskou achterin een auto met alle ramen open om weilanden af te schijnen. Als ik dat geen mooie bezigheid vind. En als ik dan in het broedseizoen een vos tussen de kievietsnesten schiet dan weet ik 100% zeker dat ik mijn steentje heb bijgedragen. En ik noem dat geen "oneigenlijke argumenten"

Belangrijker is dat de TBO's jullie is recht in het gezicht vertellen waarom ze het doen.

Arend

grutto

Citaat van: arend op maart 18, 2011, 10:50:42 AM
Citaat van: joostheeremans op maart 17, 2011, 17:01:00 PM

Belangrijker is dat de TBO's jullie is recht in het gezicht vertellen waarom ze het doen.

Arend

Ik denk dat de TBO´s daar best open in zijn. Natuurmonumenten heeft ook wel eens een artikel geschreven in hun blad waar de aantallen in   genoemd werden die waren afgeschoten. (daar stonden ook vossen bij)
Verder zie je eigenlijk in heel Nederland dat de meeste organisaties die werkelijk aan natuurbescherming doen vossenbeheer in de praktijk   brengen. Hierbij denk ik aan Nm, SBB (denk maar aan oa Vlieland) en niet te vergeten de landschappen.

Aan de mening van deze erkende natuurorganisaties hecht ik eigenlijk veel meer waarde dan sommige bijdrages op dit forum.

Personen   als de heer Hidding in Drenthe en de heer Soer onder de rook van Rotterdam dragen naar mijn idee niet bij aan een gezonde discussie en beïnvloeden de anti jacht lobby naar mijn idee negatief. 

IK heb mijn stem ook uitgebracht voor vossenbeheer omdat ik vertrouwen heb in de kennis en kunde van onze TBO´s.

M.vr.gr.

Grutto

PS en een compliment aan Arend omdat hij zich inzet voor de biodiversiteit en het uitvoeren van een breedgedragen maatschappelijk plan wat bovendien nog politiek is goedgekeurd. (= gebruik van de schijnwerper)
Groet
Tjeerd

snwja3

CiteerIK heb mijn stem ook uitgebracht voor vossenbeheer omdat ik vertrouwen heb in de kennis en kunde van onze TBO´s.

Nou Tjeerd, als je jou volgt op dit forum dan heb je alleen vertrouwen in de TBO's als je jouw mening verkondigen.
Zodra ze dat niet doen ben je de eerste die het vetrouwen opzegd.
Dus laten we geen 'schijnheilige'  onzin verkopen, ook jij bent jager in hart en nieren, durf er voor uit te komen als Arend. Daar heb ik dan meer respect voor, al deel ik zijn mening niet.
Wietze Janse

joostheeremans

Citaat van: grutto op maart 18, 2011, 12:14:56 PM

...

IK heb mijn stem ook uitgebracht voor vossenbeheer omdat ik vertrouwen heb in de kennis en kunde van onze TBO´s.

...

Geldt dit ook voor de Oostvaardersplassen? Mij is altijd geleerd dat als je een vos schiet, je enige tijd later met 4 vossen zit, strijdend om het vrijgekomen territorium. En dat door afschot worpen groter zijn dan zonder afschot. De vos als oorzaak van de achteruitgang van weidevogels is in mijn ogen een argument dat boeren graag gebruiken om de hand maar niet in eigen boezem te hoeven steken. Wanneer je een boer vriendelijk vraagt of hij twee dagen wil wachten met maaien, aangezien dat de overlevingskans van de weidevogelpullen danig vergroot, dan krijg je nul op rekest.

En laten we nou niet de woonplaatsen van mensen er bij halen Tjeerd, totaal irrelevant voor een gezonde discussie. En als je het dan toch doet probeer het in ieder geval te onderbouwen, het slaat nu werkelijk nergens op. Deze bijdrage is vanuit Heemskerk verstuurd, de vorige vanuit Wageningen, trek je conclusies zou ik zeggen... :-\
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

arend

Citaat van: joostheeremans op maart 18, 2011, 16:27:47 PM
Citaat van: grutto op maart 18, 2011, 12:14:56 PM

...

...

Geldt dit ook voor de Oostvaardersplassen? Mij is altijd geleerd dat als je een vos schiet, je enige tijd later met 4 vossen zit, strijdend om het vrijgekomen territorium. En dat door afschot worpen groter zijn dan zonder afschot. De vos als oorzaak van de achteruitgang van weidevogels is in mijn ogen een argument dat boeren graag gebruiken om de hand maar niet in eigen boezem te hoeven steken. Wanneer je een boer vriendelijk vraagt of hij twee dagen wil wachten met maaien, aangezien dat de overlevingskans van de weidevogelpullen danig vergroot, dan krijg je nul op rekest.

En laten we nou niet de woonplaatsen van mensen er bij halen Tjeerd, totaal irrelevant voor een gezonde discussie. En als je het dan toch doet probeer het in ieder geval te onderbouwen, het slaat nu werkelijk nergens op. Deze bijdrage is vanuit Heemskerk verstuurd, de vorige vanuit Wageningen, trek je conclusies zou ik zeggen... :-\

Vossen strijden als de jongen groot zijn altijd om de territoria. en als de territoria vol zitten dan moeten de jongen alleen maar verder nederland intrekken om een lege plek te vinden. En er zijn wel degelijk risico's met ziektes bij vossen de vossenlintworm is geconstateerd in het oosten van nederland. Ik raak dan ook geen enkele vos met blote handen aan. 
Als je er 1 schiet ben je er 1 of meerdere juist kwijt. En bij de laatste presentatie kon jaap Mulder ook niet aantonen dat worpen daadwerkelijk groter worden door intensieve bestrijding. IK vind dit dan ook echte kul argumenten waar ik nog geen enkele keer bewijs voor heb gezien.

En even een aantal feiten over wildbeheer.
- De overheid drukt jagers in die functie van wildbeheerders
- De provincies/gemeentes eisen dat je het grofwild volgens de door hun opgedragen aantallen binnenhaalt anders kunnen ze maatregelen nemen.
- Een boer krijgt geen vergoeding als de jager zich niet heeft ingezet om de schade te voorkomen
- De vergunningen worden afgegeven op basis van plannen die door de FBE (een overlegorgaan van alle grondbeheerdende partijen dus ook de TBO's) worden gemaakt. uiteindelijk zijn de tbo's dus betrokken en zetten mede hun handtekening onder bijvoorbeeld de plannen om vossen te schieten.
- De provincie keurt de plannen goed en geeft de vergunningen af.

- de Jager voert vervolgens de vergunningen uit omdat hij gemotiveerd is om dit alles te doen. Hij bepaald het beleid zelf niet en kan niet zomaar gaan schieten. maar omdat hij jager is vind hij het wel leuk om het uit tevoeren.

Als je dus beweerd dat de jagers zichzelf benoemen tot wildbeheerder dan moet je je eens in de materie verdiepen. in plaats van al die fabeltjes te geloven die door anties beweerd worden. 

arend

Norman

Allereerst voor zover dat niet duidelijk mocht zijn, ik ben niet zondermeer principieel tegen de jacht, wel voor schadebestrijding.

Waarom niet tegen jacht? Ik begrijp best dat iemand weidelijk een stukje wild schiet voor eigen consumptie en eventueel nog voor de spreekwoordelijke buurman. Een select aantal soorten kan dat afschot best dragen en is mijn inziens een heel gerechtvaardigd alternatief voor het bio-industrie vlees.

Waarom wel tegen schadebestrijding? Omdat schade vrijwel uitsluitend met het geweer word bestreden. Ooit een boer gezien die een hek om zijn land heeft gezet om zijn mais te beschermen tegen zwijnen, herten, etc. Of zijn er golfterreinen die hun terrein beschermen tegen konijnen zonder het gebruik van een geweer? Ook zit er nooit een bodem in, hoeveel vossen moeten er geschoten worden voordat deze stand acceptabel is? Weet men uberhaupt hoeveel vossen er in nederland zijn? Weet men hoeveel draagkracht ieder biotoop heeft voor hoeveel vossen/konijnen/reeen/etc. Heel makkelijk; men weet het niet. Als je dat niet weet, hoe weet je dan wat je afromen?

Eigenlijk is het heel makkelijk. Als de vossen bijvoorbeeld de konijnenstand te veel hebben gedecimeerd, dan gaan ze dood van de honger en zal de konijnenstand weer toenemen en de vossen nemen weer toe en de konijnen weer af en de vossen weer af en de konijnen weer toe, enfin je zal begrijpen wat ik bedoel.

En voor de Ganzen, deze eten graag dat engelse raaigras waar onze koeien het hele jaar aan de diarree zijn. Degene die denken dat koeienvlaaien natuurlijk zijn wil ik bij deze even ontnuchteren. Gezonde koeien poepen ook keutels. Goede start voor het "Ganzenprobleem" is het weiland weer gevarieerd te beplanten en bijvoederen met veevoeder. Maar ja dan word het vlees duurder en dat zijn veel mensen weer niet bereid te bepalen.

Veel schadeklachten zouden al voorkomen kunnen worden als we bereid zijn om een eerlijke prijs te betalen voor je dagelijkse maaltijden.
Ik eet al jaren zo verantwoord mogelijk en dat kost me verhoudingsgewijs meer geld, overigens niet eens zo heel veel meer, maar het smaakt ook echt veel lekkerder en je slaapt er ook lekkerder door.

Johan Helmus

Ik heb niet zoveel vertrouwen in onze TBO's. Ze pleiten ervoor om vossen te schieten, onder het mom van weidevogelbescherming, zodat hun jachtveldjes meer wild opbrengen om op te schieten. Terwijl diverse onderzoeken toch ook echt uitwijzen dat de vos niet de oorzaak is. Maarja, gewoon oogkleppen op, en knallen maar. 't komt tenslotte toch handig uit. Ze schieten massaal vossen af, en vervolgens zijn deze 'beheerders' helemaal verbaasd als de aantallen ganzen en andere prooien van de vos toenemen.

Verder zeg je dat de afschotplannen worden gemaakt door FBE's oftewel fauna beheer eenheden. Laat dat nu ook net de partijen zijn die belang hebben bij de jacht. Het beheer heeft er niet eens de schijn van objectief of onafhankelijk te zijn. Er vindt ook geen controle plaats op de uitvoering ervan. Een afschot van 10.000 vossen, zal er in de praktijk op neer komen dat elke vos die in het vizier komt, waarschijnlijk ook wordt geschoten. Iedereen kan zijn gang gaan, die vervelende vossen opruimen. Dan zijn er volgend jaar meer fazantjes om op te schieten. En als de jagers die ook hebben geschoten, dan zetten ze gewoon lekker nieuwe fazanten uit....

Als deze beheerclubs het echt zo goed voorhadden met de natuur, waarom komen ze dan niet eens met andere plannen dan het schieten op dieren? Schieten lijkt het enige te zijn waar ze op uit zijn. Redenen bedenken waarom diersoort <vul zelf een soort in> nu weer moet worden bestreden. Waarom zetten ze zich niet in om achteruitgang van habitats tegen te gaan? Waarom adviseren ze boeren niet om hekken te plaatsen tegen zwijnen? Waarom zetten ze zich bijvoorbeeld niet in om de brulkikker te bestrijden? Dit is wel degelijk een schadelijke soort, iets dat ook wordt bevestigd door onafhankelijke onderzoekstichtingen zoals RAVON. Hier hoor je deze beheerdersorganisaties niet, want ze hebben er niets mee te winnen. De brulkikkers eten hun duur betaalde schietwild tenslotte niet op.

Het mooie is ook, dat de door de beheerders zo gekoesterde weidevogels bij aankomst in Frankrijk doodleuk uit de lucht worden geknald, door de Franse FBE's. Misschien om daar de regenwormen te beschermen?
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

Ik ben blij dat Norman hier opmerkt, dat koeien chronisch aan de diarree zijn.
Dit is waar. In gebieden waar graaskoeien in de natuur worden ingezet, vind je alleen maar normale, stevige en droge keutels. Dat komt doordat die koeien veel vezels eten. Die koeienvlaaien in de weilanden zijn dus helemaal niet natuurlijk.

Maar dit terzijde.

Over de jacht op vossen door natuurorganisaties wil ik nog dit kwijt:

In het Naardermeer was een jaar of twintig geleden nog een kolonie Lepelaars.
Die nestelden laag, in struiken. Vossen konden erbij komen, dus werden vossen door de beheerder, Natuurmonumenten, op grote schaal bejaagd.
De Lepelaars zijn allemaal verdwenen, ondanks het afschieten van vossen.
Ze broeden gewoon op een plek waar geen vossen zijn, op een waddeneiland.
Het zijn dezelfde Lepelaars, individueel herkenbaar want gekleurringd, die gewoon opgeschoven zijn en zelf voor een veilige omgeving hebben gezorgd.

Het afschieten van vossen heeft er niet toe bijgedragen, dat de Lepelaar in het Naardermeer behouden bleef. Je zou zeggen, dat het massaal afschieten van vossen toch een positieve invloed zou hebben op broedsucces, maar ik zet daar een vraagteken bij. Jonge en onervaren vossen, die rondzwerven om een eigen territorium te vinden, zullen een gespreid bedje vinden als de territoriumhoudende vossen worden weggeschoten. Een territorium dat 'leeg' komt, wordt in no-time ingenomen en opgedeeld door jonge, onervaren vossen, zodat bestrijding met het geweer lijkt op het doden van de duizendkoppige draak; als je er één kop afslaat, komen er vijf voor terug.

Mijn vraag aan de jagers, die de deskundigen zijn op dit terrein:

Hoe onderscheid je jongvolwassen vossen van territoriumhoudende plaatsvossen, als je besluit de trekker over te halen?

In dit verband wil ik nog wijzen op een walgelijk onweidelijke manier om vossen te 'bestrijden' ; het aanbrengen van een kunstmatig hol ( een kist met twee inlooppijpen, ingegraven in een zandig talud ), waar een vos een veilig onderkomen denkt te vinden. De jager checkt of de vos bezit genomen heeft van zijn nieuwe stek, komt op een avond met geweer en hondje naar de kunstmatige burcht, jaagt het hondje door één van de twee pijpen naar binnen, wacht tot de vos door de andere pijp naar buiten komt, en PAF, weer een vos minder. Mocht de vos dapper en sterk genoeg zijn om het hondje te weerstaan, dan heeft de jager altijd nog een schep bij zich, om de kist (de 'ketel') waarin de vos zich met hand en tand verzet tegen de hond, op te graven, open te doen, en de vos alsnog af te knallen.

Dit scenario voor 'vossenbestrijding' ben ik tegengekomen in een vakblad voor de Duitse jager; ik heb het met interesse en afgrijzen gelezen, want het komt uit onverdachte bron. Overigens ben ik nog wel meer artikelen tegengekomen, die helemaal NIETS meer met zg. weidelijkheid te maken hebben, en te walgelijk zijn voor woorden. Die ga ik dus niet allemaal noemen, maar ik voel toch wel een zekere afkeer als ik een jager de woorden 'weidelijke jacht' in de mond zie nemen.

Over naar de discussie.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo (ecoloog, afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Utrecht)

joostheeremans

Laat ik voorop stellen dat ik de jagers niet zo veel kwalijk neem. Zij vinden het leuk om dieren dood te schieten en die mogelijkheid wordt ze ook geboden, hoe krom de onderbouwing soms ook is. Waar ik me wel vreselijk aan stoor is dat jagers zich opwerpen als deskundigen of erger nog als ecologen. Dit is natuurlijk klinkklare onzin. Ecologie is een wetenschap en zal ook als zodanig moeten worden behandeld. Jagers zijn in Nederland op z'n best goed bedeelde hobbyisten, die hun hobby graag gewaarborgd zien. Hoe serieus sommigen hun hobby ook zien, het is nog geen wetenschap en uitspraken over populaties (te veel vossen, te veel ganzen, te weinig patrijzen etc) moeten we dan ook met een pekelwagen zout nemen. Hiervoor hebben we wetenschappers die jaren studeren, onderzoek doen en vervolgens (vaak nog uiterst genuanceerd) hier uitspraken over doen. Zoals Johan hier boven al aangeeft, als jagers zich echt als Samaritanen der inheemse natuur willen opwerpen hadden ze zich wel ingezet tegen Amerikaanse vogelkers, Japanse Duizendknoop, Amerikaanse brulkikker of om het even welke andere schadelijke exoot.

Op de Veluwe is mij door terreinbeheerders verteld dat bestrijden van de vos geen zin heeft, aangezien de lege plek zo weer is ingevuld, door soms zelfs twee of drie vossen  en dat daar naast de worpen groter werden. Ik bevond mij in het gezelschap van experts op dit gebied (dat ben ik niet) die de boswachter niet tegenspraken. Maar ik moet ook meteen toegeven dat ik hierover geen wetenschappelijk artikelen paraat heb. Ik zal maandag op mijn werkplek nog eens kijken of ik iets kan vinden.
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

KorHaan

Citaat van: joostheeremans op maart 18, 2011, 18:51:20 PM

Op de Veluwe is mij door terreinbeheerders verteld dat bestrijden van de vos geen zin heeft, aangezien de lege plek zo weer is ingevuld, door soms zelfs twee of drie vossen  en dat daar naast de worpen groter werden. Ik bevond mij in het gezelschap van experts op dit gebied (dat ben ik niet) die de boswachter niet tegenspraken.

Dat bedoelde ik dus met het bestrijden van de duizendkoppige draak.

Kan een jager hier een genuanceerde reactie op geven?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

peter123

Ik neem aan dat deze kennis ook aanwezig is bij NM.
Toch kiezen zij voor de jacht op Vossen.
Ik vraag me dan af waarom?

Groetjes Peter Soer

arend

Citaat van: KorHaan op maart 18, 2011, 18:58:56 PM
Citaat van: joostheeremans op maart 18, 2011, 18:51:20 PM

Op de Veluwe is mij door terreinbeheerders verteld dat bestrijden van de vos geen zin heeft, aangezien de lege plek zo weer is ingevuld, door soms zelfs twee of drie vossen  en dat daar naast de worpen groter werden. Ik bevond mij in het gezelschap van experts op dit gebied (dat ben ik niet) die de boswachter niet tegenspraken.

Dat bedoelde ik dus met het bestrijden van de duizendkoppige draak.

Kan een jager hier een genuanceerde reactie op geven?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

In het laatste advies van Jaap Mulder geeft hij aan dat het schieten van vossen in de maanden februari en maart effectief zijn om een bepaald gebied "leeg"te krijgen van vossen omdat dan de territoria NIET worden in genomen door andere vossen. dit word overigens bevestigd door jacht literatuur uit Engeland.

Bij het opnieuw vast stellen van de territoria gaan de vossen onderling vechten en zal er afhankelijk van het voedsel aanbod(bepaald de grote van het territorium)  een nieuw territoria vast gesteld worden. dat er na het schieten van 1 vos er 2 of meer het territorium overnemen is onzin.

Als ik een drachtige moer vos in de maanden december tot maart schiet dan zijn dat minimaal 5/6 vossen minder in het broedseizoen van de weidevogels. dat er dan volgens sommige mensen meer vossen komen vind ik onzin en indruisen tegen iedere logica.  En ik schiet veel meer dan 1 moer vos per seizoen.

Ik zit in een lichtbakteam die op dit moment bijna 4000 hectare bestrijkt. Ons buur team heeft bijna 8000 hectare. Daarom heen zitten nog veel meer lichtbak teams die allemaal de stand van de vos reduceren.  Wij zullen nooit alle vossen dood kunnen schieten daar is het dier te slim voor. Wij kunnen alleen de totale stand laag houden. Maar ik zie absoluut niet in hoe er dan meer vossen kunnen komen doordat wij ze schieten.

arend

joostheeremans

Maar Arend, dit heeft toch niks met een gezonde vossenstand te maken? Als jij zo veel vossen schiet, dat de territoria niet meer worden ingenomen ben je niet aan het wild beheren, maar aan het wild bestrijden. Hoe kan je dan nog spreken van te veel vossen?

En over het schieten van drachtige dieren is mij altijd (door jagers!) verteld dat dit tegen hun ethiek inging. Dit ging dan wel om zwijnen op de Veluwe, maar de jager vertelde mij dat hij het niet kies vond om drachtige beesten te schieten. Is dit bij vossen anders of is het algemeen goed?

Je schrijft ook nog dat jullie nooit alle vossen kunnen doodschieten, ik neem aan dat dit ook absoluut niet jullie bedoeling is toch?
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

vuurvlinder

Citaat van: arend op maart 18, 2011, 20:17:44 PM
In het laatste advies van Jaap Mulder geeft hij aan dat het schieten van vossen in de maanden februari en maart effectief zijn om een bepaald gebied "leeg"te krijgen van vossen omdat dan de territoria NIET worden in genomen door andere vossen. dit word overigens bevestigd door jacht literatuur uit Engeland.

Bij het opnieuw vast stellen van de territoria gaan de vossen onderling vechten en zal er afhankelijk van het voedsel aanbod(bepaald de grote van het territorium)  een nieuw territoria vast gesteld worden. dat er na het schieten van 1 vos er 2 of meer het territorium overnemen is onzin.

Als ik een drachtige moer vos in de maanden december tot maart schiet dan zijn dat minimaal 5/6 vossen minder in het broedseizoen van de weidevogels. dat er dan volgens sommige mensen meer vossen komen vind ik onzin en indruisen tegen iedere logica.  En ik schiet veel meer dan 1 moer vos per seizoen.

Ik zit in een lichtbakteam die op dit moment bijna 4000 hectare bestrijkt. Ons buur team heeft bijna 8000 hectare. Daarom heen zitten nog veel meer lichtbak teams die allemaal de stand van de vos reduceren.  Wij zullen nooit alle vossen dood kunnen schieten daar is het dier te slim voor. Wij kunnen alleen de totale stand laag houden. Maar ik zie absoluut niet in hoe er dan meer vossen kunnen komen doordat wij ze schieten.

arend

Dat is allemaal leuk en fijn, maar kun je ook uitleggen waarom, ondanks de pogingen om de vos zo ongeveer uit te roeien, de weidevogelstand nog steeds in sneltreinvaart achteruit holt?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

arend

De vergunning voor het schieten van vossen met de lichtbak heeft te maken met het nastreven van een betere weidevogel en bodembroeder stand niet met een gezonde vossenstand. Al denk ik niet dat we er een ongezonde vossenstand mee creëren. ze noemen de schade die de vos doet "schade aan fauna" en wij zijn dan schadebestrijders.

Vroeger ging dat zeker tegen de ethiek in. Tegenwoordig hoort dit bij het wildbeheer. Bijvoorbeeld het schieten van ree geiten gebeurt in de maanden december tot en met maart. Als je dan een volwasse geit schiet is het niet te voorkomen dat ze drachtig is. In sommige provincies word er van de jagers geëist dat ze niet alleen jonge kalveren schieten maar ook de drachtige geiten. soms zelfs met een toonplicht. dit betekend dat er iemand komt controleren of je daadwerkelijk een volwassen geit geschoten hebt. hetzelfde kan gelden voor wilde zwijnen.

Ik zie het schieten van een drachtige vos niet echt als een probleem. Wat ik ABSOLUUT NIET wil doen is het schieten van een zogende vos. Wij stoppen dan ook met het gebruik maken van de vergunning als de vos jongen heeft die nog te klein zijn om op vast voedsel te leven. Daarna beginnen wij weer. en concentreren ons op de jonge vossen.

Het terug brengen van de weidevogel stand is afhankelijk van veel meer factoren. Ook de boeren moet mee helpen en de grondwaterstand moet omhoog. Ik denk ook dat er veel meer insecten terug moeten komen om als voer te dienen voor jonge vogels.

Ik plant zelf altijd 1 hectare aan bloemen en andere planten in. En hang dode nijganzen op om voor maden te zorgen zodat de patrijzen en andere vogels hun jongen extra proteïne kunnen geven.

Maar inderdaad met vossen bestrijden alleen redden de weidevogels het niet. maar ik denk wel dat alle beetjes helpen.

Het is inderdaad niet mijn bedoeling om alle vossen dood te schieten. IK vind dat de vos er absoluut bijhoort en een nuttige functie vervult door bijvoorbeeld muizen te vangen. Ik zou het ook echt zonde vinden als de vos niet meer in Nederland voor zou komen.

arend

vuurvlinder

Norman

Citaat van: arend op maart 18, 2011, 21:47:50 PM
De vergunning voor het schieten van vossen met de lichtbak heeft te maken met het nastreven van een betere weidevogel en bodembroeder stand niet met een gezonde vossenstand. Al denk ik niet dat we er een ongezonde vossenstand mee creëren. ze noemen de schade die de vos doet "schade aan fauna" en wij zijn dan schadebestrijders.

Vroeger ging dat zeker tegen de ethiek in. Tegenwoordig hoort dit bij het wildbeheer. Bijvoorbeeld het schieten van ree geiten gebeurt in de maanden december tot en met maart. Als je dan een volwasse geit schiet is het niet te voorkomen dat ze drachtig is. In sommige provincies word er van de jagers geëist dat ze niet alleen jonge kalveren schieten maar ook de drachtige geiten. soms zelfs met een toonplicht. dit betekend dat er iemand komt controleren of je daadwerkelijk een volwassen geit geschoten hebt. hetzelfde kan gelden voor wilde zwijnen.

Ik zie het schieten van een drachtige vos niet echt als een probleem. Wat ik ABSOLUUT NIET wil doen is het schieten van een zogende vos. Wij stoppen dan ook met het gebruik maken van de vergunning als de vos jongen heeft die nog te klein zijn om op vast voedsel te leven. Daarna beginnen wij weer. en concentreren ons op de jonge vossen.

Het terug brengen van de weidevogel stand is afhankelijk van veel meer factoren. Ook de boeren moet mee helpen en de grondwaterstand moet omhoog. Ik denk ook dat er veel meer insecten terug moeten komen om als voer te dienen voor jonge vogels.

Ik plant zelf altijd 1 hectare aan bloemen en andere planten in. En hang dode nijganzen op om voor maden te zorgen zodat de patrijzen en andere vogels hun jongen extra proteïne kunnen geven.

Maar inderdaad met vossen bestrijden alleen redden de weidevogels het niet. maar ik denk wel dat alle beetjes helpen.

Het is inderdaad niet mijn bedoeling om alle vossen dood te schieten. IK vind dat de vos er absoluut bijhoort en een nuttige functie vervult door bijvoorbeeld muizen te vangen. Ik zou het ook echt zonde vinden als de vos niet meer in Nederland voor zou komen.

arend

Mooi verhaal, maar vertel mij nu eens hoeveel Vossen te veel zijn, hoeveel Vossen precies goed zijn en hoeveel Vossen te weinig zijn.
Uiteraard onderbouwd...
Dat lijken mij toch essentiele gegevens voordat je kan besluiten om Vossen weg te nemen.

grutto

Citaat van: Norman op maart 19, 2011, 08:26:08 AM
Citaat van: arend op maart 18, 2011, 21:47:50 PM

arend

Mooi verhaal, maar vertel mij nu eens hoeveel Vossen te veel zijn, hoeveel Vossen precies goed zijn en hoeveel Vossen te weinig zijn.
Uiteraard onderbouwd...
Dat lijken mij toch essentiele gegevens voordat je kan besluiten om Vossen weg te nemen.

Daar kan Arend nooit geen antwoord op geven naar mijn idee omdat je vossen niet kan tellen. Voor sommige gebieden wordt dan ook gestreefd naar een nihil stand. Dus men kiest hier mogen wel bodembroeders wonen maar geen vossen. Tevens moet er in dat plan een waarborg zitten voor het voortbestaan van de soort (vos).
Maar ik ben benieuwd naar het antwoord van AREND.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Norman

Ik wacht Arend zijn reactie af en daarna zal ik ook reageren op jouw bericht.

vuurvlinder

Nog even ter herinnering: http://www.ivngrootegast.nl/uitnodigingrotvos.pdf
Ik ben uiteraard op beide avonden aanwezig!

Norman

Het is mij iets te ver rijden vanuit Hoofddorp, maar anders....

vuurvlinder

Citaat van: Norman op maart 21, 2011, 22:56:08 PM
Het is mij iets te ver rijden vanuit Hoofddorp, maar anders....

Jammer, maar begrijpelijk!

arend

Citeer

Uiteraard onderbouwd...

De provincie heeft een vergunning afgegeven voor een gebied tot 5 km om de aangewezen weidevogel gebieden. Hierin word van ons verlangt dat wij ons inspannen en zorgen dat de vossenstand zo laag mogelijk is. en zoals jaap mulder aangeeft dat de territoria leeg zijn tijdens het broedseizoen van de weidevogels.

Ik ben zelf al sinds 2007 alle waarnemingen van vossen en alle bouwen te inventariseren die wij met het lichtbakken tegenkomen. En ik probeer een beeld te krijgen van de hoeveelheid vossen die er in dit gebied leven maar het is een lastig dier om echt een uitspraak hierover te doen.
In 2009 zagen we 79 vossen waarvan we er 14 geschoten hebben en in 2010 hebben we er 59 gezien waarvan we er 17 geschoten hebben. helaas is het zeer moeilijk te bepalen hoe vaak je een vos hebt gezien voor dat die geschoten werd. Uiteraard blijft dit een discussie punt maar ik ben van mening dat je niet eerst jaren moet inventariseren voordat je ingrijpt. De kans dat je dan te laat bent is te groot.

Arend