Zijn Zeeuwen dommer dan Groningers?

Gestart door Goyatlah, maart 14, 2011, 22:31:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Denk niet dat eem nieuwe kerncentrale in Groningen nog enige kans maakt, en dat alle plannen akuut doorgestreept zijn. Is dat in Zeeland ook het geval???
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Margreet Kwh

Dolf, ik denk dat iedereen, ook Zeeuwen, na de ramp in Japan nog eens goed zal nadenken over de toekomst van de kerncentrales.
Maar ik vrees dat we niet zonder kernenergie kunnen.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Goyatlah

Denk dat dat iets is wat sommige politici ons willen laten geloven maar een waarheidsgehalte heeft van een PVV'er die zegt dat het alleen maar om de islam gaat en niet on xenofobie. Oftewel, ik geloof er geen barst van.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

KorHaan

Ik ben het met Dolf eens, dat sommige politici ons willen doen geloven dat we kernenergie nodig hebben.
Vanavond zat Diederik Samsom als deskundige bij Pauw en Witteman, en hij zei hetzelfde. Nederland heeft genoeg alternatieven om geen kerncentrales te bouwen, en de bestaande te ontmantelen. Japan daarentegen, is voor 30 % van zijn electriciteit afhankelijk van kernenergie. Het land heeft weinig grondstoffen, moest al zijn energie invoeren, dus kerncentrales waren welkom omdat ze bevreesd waren geraakt na de oliecrisis van 1973 in het Midden-Oosten, dat de economie in zou storten, omdat ze geen olie meer geleverd zouden krijgen. Ze bouwen zelf hun kerncentrales, en ook het personeel wordt in Japan opgeleid.
De Nederlandse kerncentrales komen uit Frankrijk, als bouwpakket op vrachtwagens, worden door Frans personeel in elkaar gezet en dan pas krijgen wij de stekker om de boel aan te sluiten.

Fijn om dat eens te horen van een kernfysicus, wat Samsom tot mijn verbazing blijkt te zijn.

De politici die menen dat kernenergie nodig is, voeren  CO2 -uitstoot als belangrijkste reden aan om kerncentrales te hebben/bouwen. Er is weinig risico aan verbonden dat het fout gaat in onze kerncentrales, maar het risico is nooit 0.
Gaat het om wat voor reden een keer fout, dan is het een ramp van nationale omvang. Nederland moet dan waarschijnlijk in zijn geheel geƫvacueerd worden.

Dan kun je beter naar alternatieven kijken, lijkt mij. En de CO2 - uitstoot ook echt verminderen, in plaats van 130 km/u op de snelweg te promoten. De auto's worden schoner, maar er komen er wel steeds meer en een uitlaat is nog steeds een uitlaat, geen bron van zuivere lucht.
Electrische auto's? Die zijn er al ik weet niet hoe lang...
Ik moest weer denken aan een plakkaat van 'Loesje' van jaren geleden:
"Als we voor al die files nou 's een locomotief zetten".

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Margreet Kwh

Nederland is klein. In Zeeland en West-Brabant hebben ze ook nog last van de centrale in Doel. Ik zag gisteren dat mijn moeder ook in het gebied van de jodiumpillen woont (Bergen op Zoom).
Daarom denk ik dat het geen zin heeft om alleen als Nederland, zo'n beslissing anti-kernenergie te nemen.
En dan heeft kernenergie ook nog een medische toepassing...
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

lily

Hoi,
Weet iemand waar stickers te krijgen, te koop zijn, nee tegen kernenergie!

Lily

evertdirks

Ja Zeeuwen zijn dommer dan Groningers.

Kijk maar naar het zeeuws meisje, die heeft boter op haar hoofd.

:rolleye: Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

lily

Dank je Astrid,
Is er geen nederlandse site?

Lily

vuurvlinder

Sorry, niet naar gezocht. Hier stonden in ieder geval Nederlandstalige stickers op.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

KorHaan

Citaat van: MarKoHu op maart 16, 2011, 10:53:06 AM
Nederland is klein. In Zeeland en West-Brabant hebben ze ook nog last van de centrale in Doel. Ik zag gisteren dat mijn moeder ook in het gebied van de jodiumpillen woont (Bergen op Zoom).
Daarom denk ik dat het geen zin heeft om alleen als Nederland, zo'n beslissing anti-kernenergie te nemen.
En dan heeft kernenergie ook nog een medische toepassing...


Dat is helemaal waar wat je zegt. Alleen geloof ik niet dat Frankrijk zomaar zijn 52 ( correct me if I'm wrong ) kerncentrales opgeeft, en ook Belgiƫ zit tot over zijn oren in de behoefte aan stroom uit zijn 7 kerncentrales. Een Europese beslissing gaat er niet komen, dat geef ik je op een briefje. Of er moet eerst een kernramp gebeuren hier, dan gaan de zaken ineens hard, en staat sluiting wel op de agenda en wordt er eindelijk serieus naar alternatieven gekeken.
Mijn punt was eigenlijk een beetje, in mijn eerdere mail, dat zelfs een verwaarloosbaar risico nog veel te groot is.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Elachista

CiteerOf er moet eerst een kernramp gebeuren hier, dan gaan de zaken ineens   hard, en staat sluiting wel op de agenda en wordt er eindelijk serieus   naar alternatieven gekeken.

Op pad dus met en doossie dynamiet  ;D
Groet,
Tymo


nielsyese

Citaat van: Goyatlah op maart 14, 2011, 22:31:25 PM
Denk niet dat eem nieuwe kerncentrale in Groningen nog enige kans maakt, en dat alle plannen akuut doorgestreept zijn. Is dat in Zeeland ook het geval???
Nee, dat is niet het geval. De nieuwe kerncentrale bij Borssele komt er waarschijnlijk gewoon.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Norman

Citaat van: nielsyese op maart 17, 2011, 20:18:49 PM
Citaat van: Goyatlah op maart 14, 2011, 22:31:25 PM
Denk niet dat eem nieuwe kerncentrale in Groningen nog enige kans maakt, en dat alle plannen akuut doorgestreept zijn. Is dat in Zeeland ook het geval???
Nee, dat is niet het geval. De nieuwe kerncentrale bij Borssele komt er waarschijnlijk gewoon.

Inderdaad, net zoals er geen militaire actie naar Afghanistan worden georganiseerd.
Linksom of rechtsom, we worden altijd genaaid!! Toch blijf ik stemmen, ondanks dat de maatschappij steeds rechtser/egoistischer/kortzichtiger word.

Als ik geen familie en gezin had gehad was ik allang vertrokken naar een onbewoond deel van de wereld waar ik niet geconfronteerd kan worden met de fratsen van het politieke geboefte. Doe mij maar een blokhut in de wildernis van Alaska ofzo.

Frank van de Putte

Citaat van: nielsyese op maart 17, 2011, 20:18:49 PM
Citaat van: Goyatlah op maart 14, 2011, 22:31:25 PM
Denk niet dat eem nieuwe kerncentrale in Groningen nog enige kans maakt, en dat alle plannen akuut doorgestreept zijn. Is dat in Zeeland ook het geval???
Nee, dat is niet het geval. De nieuwe kerncentrale bij Borssele komt er waarschijnlijk gewoon.

Het lijkt er inderdaad op dat die er gaat komen. Inclusief een extra hoogspanningsnet met van die fraaie masten en kabels.
Is het nodig voor onze energievoorziening? Nee, want we exporteren tegenwoordig stroom;
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/globalisering/publicaties/artikelen/archief/2010/2010-3026-wm.htm

Ruim een jaar geleden is hier de Sloecentrale geopend, 870MW (goed voor 2 miljoen huishoudens). Dat leek me voorlopig wel voldoende, maar volgens locale energieprocucent Delta blijkbaar niet, die willen nog wel wat extra produceren.
En de overheid zag het ook wel zitten. Hopelijk wordt er na het drama in Japan nog eens goed nagedacht in Den Haag, en door de provincie, over de noodzaak en risico's van een extra kerncentrale in NL.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Elachista

Daar noem je het goed, export = geld, kerncentrale = winst. En dat is in   tijd van "economische crisis" (dan nog steeds?) een mooie   bijverdienste. Geld gaat boven alles tegenwoordig, maar dat is geen   nieuwtje.
Groet,
Tymo

evertdirks

Citaat van: Norman op maart 17, 2011, 21:02:12 PM
vertrokken naar een onbewoond deel van de wereld
Dillema.
Op het moment dat je daar aankomt is het niet meer onbewoond  ???

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Norman

Oke, ik corrigeer; buitengewoon dunbevolkt.
Ter illusstratie in NL hebben we per persoon circa 37x37 mtr tot onze beschikking.
3.700x3.700 mtr lijkt met al afdoende

Marina

37x37 ??!?
Als ik mn huis met tuin zo bekijk, dat ik ook nog eens deel met anderen, en bovendien wonen de meeste mensen die ik ken in een flat, dan vraag ik me af waar die overige meters zijn gebleven.
Niet in de natuur want die wordt ook steeds schaarser  :(
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Norman

Citaat van: Marina op maart 19, 2011, 17:19:35 PM
37x37 ??!?
Als ik mn huis met tuin zo bekijk, dat ik ook nog eens deel met anderen, en bovendien wonen de meeste mensen die ik ken in een flat, dan vraag ik me af waar die overige meters zijn gebleven.
Niet in de natuur want die wordt ook steeds schaarser  :(

Die overige vierkante meters liggen buiten de randstad, in de randstad is ons leefoppervlak beduidend kleiner van 37x37 meter.