Oesterzwammen?

Gestart door adinda, september 23, 2006, 21:54:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Foto 1?
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

foto 2
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto3
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto4
Met vriendelijke groeten,

Joop

Arno van Stipdonk

Ja, Bleke oesterzwammen.

feel4nature

#5
ik vind die onderste foto wat misleidend...het lijkt wel alsof de steel bij sommige centraal is aangehecht...
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Citeerik vind die onderste foto wat misleidend...het lijkt wel alsof de steel bij sommige centraal is aangehecht...
Dat was me dus nog niet opgevallen. Misschien ook Trechteroesterwammen. Stonden ze in de buurt bij de andere oesterzwammen?

adinda

V.w.b. de eerste twee foto's zou ik qua lengte van de steel geen voor de Bleke Oesterzwam. Met met de hierbij toegevoegde vergroting zou je bij de laatste twee vanwege de lengte van de steel en de gekerfde rand meer gaan voor de Schubbige Oesterzwam.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Aan de andere kant zie ik nu ook door de bomen geen paddestoelen meer, lol.
Trechter Oesterzwam kan ik niets over vinden maar het zijn wel trechtervormige lichamen en bij schubbige zou je ook schubben moeten zien en die ontbreken hier.
De grotere hoeveelheid Oesterzwammen (waarschijnlijk dan ook Trechter Oesterzwammen, de Trechtervorm is duidelijk waarneembaar) vond ik twee dagen later omdat mij een Oranje Zwameter was opgevallen die het hoofdzakelijk heeft voorzien op Oesterzwammen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Natuvos

Hallo Adinda,

Ik denk ook aan een oesterzwam (pleurotus porrigens), een soort die bij mijn weten nog niet in Nederland  is aan getroffen Komt voor op half ingegraven takken, zoals ook uit je foto blijkt. Een andere soort is Pleurotus lignatilis, die lijkt er ook wat op maar is een soort die in holle bomen groeit, met name beuken.
Een Nederlandse naam voor deze soorten heb ik niet kunnen vinden, ook niet op internet, hetgeen al wijst op het  weinig voorkomen van de soort.



Cees Veenema

Hallo Adinda,

In dit geval zou ik een exemplaar ophalen, drogen om eventueel aan te kunnen bieden voor microscopisch onderzoek.
Groet,

Cees

adinda

Moet ik van beide opnames een exemplaar drogen ofwel die van de opnames van de 21ste en van de 23/24ste?
Hopelijk zijn die van de 21ste nog gaaf.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop