snoek zonder ogen

Gestart door Danny katerbarg, maart 17, 2011, 21:05:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danny katerbarg

 :rolleyes:
vandaag fietste ik langs het water opzoek naar het eerste kikkerdril(nog niet gevonden)
en opeens zie ik een rare stengel onder water. ik dacht vinnen te zien. toen dacht ik het zal vast
wel weer een rietstengel zijn. maar ik ging toch even kijken. toen zag ik een 'dode' snoek.
ik haalde hem met een stok naar de kant. zie ik hem plotseling bewegen. uiteindelijk kreeg ik hem te pakken. en zag ik plotseling dat hij een oog miste. toen ik hem omdraaide zag ik dat hij aan de andere kant ook een oog miste. dus geen éen oog meer. echt de hele oogkas leeg. de vis was er zo slecht aan toe dat ik hem uit zijn leiden heb verlost(ik weet wel dat snoeken prima kunnen overleven zonder ogen) maar deze was verstrikt geraakt in de algen en heeft daar vast een poosje vast gezeten. ook had hij diverse kleine beschadigingen op de flanken. ik denk dat een aalscholver fuut of reiger de dader is?
hij was rond de 40/50 centimeter naar schatting
weet iemand wie de ogen er uit heeft gehaald? komt dit vaker voor? is het misschien ziekte?


ik heb dit zelf nog nooit gezien.

alvast bedankt

groetjes Danny
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

nielsyese

Ogen zitten veel voedingsstoffen in. Bij verzwakte en dode dieren worden deze vaak het eerste opgegeten, meestal gewoon door andere vissen.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek