Wintertaling

Gestart door Stijn E., maart 13, 2011, 15:31:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stijn E.

Vandaag in de Eempolders op een plukplaats een boel veertjes gevonden, allemaal gelijkend aan onderstaande. Het lijkt mij (ons) van  een Wintertaling die slachtoffer is geworden van vermoedelijk een Slechtvalk. Dat laatste is niet meer te achterhalen met mijn foto's, want ik heb de situatie ter plaatse niet vastgelegd. De prooi is m.i. wel te determineren. Zijn jullie het eens met Wintertaling? Ik kan namelijk op gefiederkunde.de en de site van Michel Klemann geen soortgelijke veren vinden, maar dat zal komen omdat het veertjes zijn van de flank. Zie ook: http://waarneming.nl/foto/view/37961
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Stijn E.

-
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

keesschreven

Ik denk dat je goed zit met Wintertaling. Die grote is denk ik een tertial of een schouderveer aan de vorm te zien. Dat klopt met de foto in de link. Wat zijn de afmetingen?


Trouwens hier wel een wintertaling (onderste foto is m.i. een alk ofzo! Dus fout): http://vogelfedern.de/kre.htm
Maar hier staan niet van het soort schouderveren als op de foto.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Vincent Hart

Zou Smient nog kunnen, Kees? Ik was bij de vondst, en vond de kleur van de hals-/kopveren die er lagen beter op die soort passen ... tenminste, nadat ik een paar uur later een vers dode smient vond ;)
Na de eerste plukresten nog een paar exemplaren gevonden, trouwens.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

sanscha

Groeten Sander Schagen

keesschreven

Smient lijkt er idd ook op met zijn schouderveren. Het zal wel van de smient zijn die je hebt zien liggen.
Kan Stijn voor de zekerheid de veren meten?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Vincent Hart

Citaat van: keesschreven op maart 14, 2011, 11:02:16 AMHet zal wel van de smient zijn die je hebt zien liggen.
Nee, dat was een paar km verderop. Maar toen ik die (in het water) zag liggen, herkende ik de tekening van de plukresten elders, en viel het kwartje m.b.t. de kleur bruin van de halsveren tussen de plukresten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Citaat van: Vincent Hart op maart 14, 2011, 15:51:38 PM
Citaat van: keesschreven op maart 14, 2011, 11:02:16 AMHet zal wel van de smient zijn die je hebt zien liggen.
Nee, dat was een paar km verderop. Maar toen ik die (in het water) zag liggen, herkende ik de tekening van de plukresten elders, en viel het kwartje m.b.t. de kleur bruin van de halsveren tussen de plukresten.
We hebben minimaal drie plukplaatsen gevonden, misschien nog meer. Een aantal veren waren zwart-wit gestreept en hadden een bruine veertop.
Vincent, is Krakeend misschien toch een optie? Want er lagen ook zulke veren bij. Veel minder dan die zwart-witte veren, maar toch een paar.
En deze veren lijken er wel heel erg op.
Groeten, Jarinka Heijink

Stijn E.

Zoals wel vaker zal grootte 't 'm wel weer doen dus bij deze (op verzoek van Kees ;))
De grootste twee veren zijn 12 cm groot en  de kleinere allebei 9 cm. Bijgaand nog even een plaatje met de veren en de maat erbij  :duim:

Ik ben benieuwd ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog