Uitwerpselen zoogdier?

Gestart door Middeljans88, april 12, 2011, 15:46:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Middeljans88

Wie weet van welk zoogdier deze uitwerpselen afkomstig zijn?
Het viel mij op dat er een 'soort van gat' in de twee kleinere drollen te zien was.
Uitwerpselen gevonden in een dichtbegroeid sparrenbos

mvg Marcel

Hannie Luijten

Damherten hebben ingedeukte uitwerpselen. Ze zouden dan zo'n 15 mm lang mogen zijn.
De uitwerpselen links op de foto lijken mij van een ander dier  ???
Groet, Hannie

ecotex

De donkere lijken mij van een zoogdier (Vos)? de andere van hertachtige, wat doen al de veren daar? toevallig ook prenten of afdrukken gezien in de omgeving?

geniet van de Lente! :D

vr gr Kees Verschoor

Middeljans88

Het zullen dan wel keutels van een Ree zijn geweest. In de omgeving waar ik woon, komen geen damherten voor. De uitwerspelen zijn gevonden bij een geplukte duif. Alleen de twee vleugels waren nog over.

groeten marcel

Rob Koelman

Dit lijken mij keutels van een vos. Ik kan er in ieder geval op geen enkele manier uitwerpselen van een hert (ree, damhert, edelhert) in herkennen: de keutels zijn veel te groot en de consistentie is te 'drabberig'.

Ook de locatie, naast een prooirest, is kenmerkend voor een vos. Deze deponeren hun keutels op opvallende plekken, waaronder naast een karkas of prooirest. De vos zelf is daarbij overigens niet perse de 'dader'. Vaak gaat het om een prooirest van een andere predator.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

Middeljans88

Hallo Rob,

bedankt voor de reactie en de bijbehorende info

groeten Marcel

diertjesvriend

die veren lijken wel afgebeten, zou de prooiresten van een steen of boommarter kunnen zijn geweest?

Rob Koelman

Ik zie zelf geen duidelijk afgebeten veren op de foto.

Afgebeten veren wijzen overigens op een roofdier in het algemeen, en niet speciaal op marters. Ook vossen en (huis)katten bijten veren af bij prooivogels.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob