wie weet wat dit is (kever, wants, insect?)

Gestart door erixeye, maart 13, 2011, 13:39:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

erixeye

wie weet wat dit is (kever, wants, insect?), kruipt binnenshuis over de muur, 2-3 mm groot
Helaas nogal onscherpe foto.

Botervlieg

Hallo,

Dit is volgens mij de museumkever/tapijt kever: Anthrenus verbasci

Groetjes, Marleen

erixeye

Dag Marleen,

Ik heb een afbeelding gevonden en dat moet 'm wel zijn ja. Weer wat geleerd.

Bedankt voor je reactie,
Groet, Erik.

Arp

Er zijn een aantal Anthrenus-soorten in NL. Allemaal samen worden ze wel "Tapijtkevers" genoemd, en A. verbasci specifiek wat vaker "de" Tapijtkever. De naam "Museumkever" wordt meestal gebruikt voor A. museorum, maar goed; Nederlandse namen, dus vaak lekker doorelkaar.

Als ik moest gokken van plaatjeskijken zou ik deze idd. ook als verbasci inschalen (en zo liggen vergelijkbare bij mij ook als "cf verbasci" op m'n HDD, maar ik heb me nooit in de Dermestidae verdiept en lees regelmatig dat ze van foto lastig zijn. Zoals gezegd, ik weet het niet en misschien is juist verbasci wel goed herkenbaar, maar misschien moet je hem even op "onzeker" laten tot je bevestiging van een doorgewinterde keverkennert hebt?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#4
Hallo allemaal,
Wim Rubers is de enige, die er ooit iets over geschreven heeft over de verschillen tussen de soorten op waarneming. Het beestje is ook niet zo geliefd bij verzamelaars  ;D .
Zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=52836.msg383797.html#msg383797

Twan martens