1.Boomleeuwerik 2.Rodepatrijs en kleine trap 3.??

Gestart door sanscha, maart 13, 2011, 12:40:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

sanscha

Hierbij wat ongetermineerde veren:

- zanger spp: linker veren uit Noord-Hollands Duin Reservaat uit jaren 90. Staart braamsluiper? staart roodborsttapuit? Rechter veer uit NP Ordesa bij landbouw met ruigtedelen (Pyreneeën) op 8-8-2010. Staart grasmus of zwartkop sp.?

- steenpatrijs? linker handpen uit NP Ordesa bij landbouw met ruigtedelen (Pyreneeën) op 10-8-2010. Rechter veer een trap soort uit Spanje; welke?

- middelste bonte? linker handpen 6-6-2010 Gerendal. Linker veren zijn van kleine bonte ter vergelijking.

NB; alle veren worden educatief gebruikt voor een vogelwerkgroep en onderwijs. Ook voor prooi-onderzoek slechtvalkwerkgroep en RWN.

Groeten Sander Schagen

Stijn E.

De laatste lijkt me inderdaad van Kleine Bonte Specht  :duim:
De rest laat ik even aan anderen over  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

sanscha

Dank voor je reactie Stijn,

Ik heb een kleine fout gemaakt. Bij de bonte specht veren is de linker handpen waarschijnlijk een middelste en de twee rechter veren zeker van een kleine (ik had daarvoor linker gezegd).
Groeten Sander Schagen

keesschreven

Dat zijn nog eens veren!

1. Beide zijn misschien van dezelfde soort. Het lijkt in ieder geval erg op een soort pieper, maar ze zijn wel erg kort: boompieper?

2. Steenpatrijs kan wel: erg stevig en krom, dat klopt voor een hoen. Bij die tweede dacht ik ook meteen aan een trap, maar ben daar niet zo in thuis. Als ik wat plaatjes bekijk, lijkt kleine trap mannetje een goede optie.

3. Middelste en grote bonte specht onderscheiden is lastig. Het is in elk geval geen kleine. Hij heeft wel een speciale top/vorm en is iets kleiner dan je op basis daarvan zou verwachten bij een grote. Ook weinig vlekken, wel spannend. Maar misschien kan dit allemaal ook bij grote bonte?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

sanscha

Beste Kees,

Bedankt voor je reactie,

1. Boompieper staartveren lijken mij iets smaller. Deze zijn vrij breed. Misschien boomleeuwerik uit het Noord-Hollands DR? Andere soort leeuwerik van de Pyreneeën naast boom; kortteenleeuwerik?
2. Klein foutje; steen woont niet in de Pyreneeën.



Groeten Sander Schagen

sanscha

Beste Kees en Stijn,

1. Ik denk dat nummer 1 zeker boomleeuwerik is: http://www.vogelfedern.de/ en dan lullula arborea.

2. Rode patrijs is erg aannemelijk. Dank voor je kleine trap hint Kees, ik denk dat dat het is.

Groeten Sander Schagen

keesschreven

1. vond ik ook erg dik, en buitenste staartpen is wat te donker voor boompieper. Boomleeuwerik lijkt me goed!
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

klaas van haeringen

De veer rechtsboven (naast de staartpennen van de boomleeuwerik) is volgens mij een staartpen van een rotsmus.
Vorig jaar vond ik een geplukte rotsmus in Syrië in de buurt van een torenvalkennest. Verder lag daar aan plukresten
ook nog een geplukte rotsklever (aan de veren zie je nauwelijks verschil met die van een boomklever).

Groeten, Klaas

frankneijts

#8
Denk dat die spechtenveren allemaal van Kleine Bonte zijn: gezien de tekening en vorm zijn het vermoedelijk P7 en P8/9/of 10 (als je de buitenste P1 noemt, anders worden het resp. P4 en P3/2/1). De lengte ervan (80 mm. en minder) past m.i. alleen op Kleine Bonte waarmee ook de tekening overeenkomt trouwens.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

keesschreven

He Klaas, sinds lange tijd weer terug op het verenforum?

Frank, de rechtse twee veren (een zekere kleine bonte) liggen er ter referentie bij. De linkse veer is groter dan de middelste, terwijl de middelste een hogere handpen is (te zien aan vorm). Dus de linkse lijkt mij van een grotere specht.

M.i.: P2 (grbo/mibo) - P5+2 (klbo)
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

klaas van haeringen

Ik ben het met Kees eens dat de linker handpen niet van een kleine bonte is, daar is hij veel te lang voor. De lengte en het aantal witte vlekken
sluiten noch mibo noch grbo uit. De combinatie van een schacht die nog niet helemaal´af´is, samen met het donkere randje in de witte top, wijzen
volgens mij in de richting van een juveniele vogel.

Wat de tekening van de rechter veer betreft: je zou haast denken dat hij bij de linker veer hoort, maar dit lijkt me toeval.

Groeten, Klaas (die terug is van weggeweest)

frankneijts

#11
Bij de 'hogere' handpennen van alle 3 de bonte spechten is het topgedeelte grotendeels donker en hebben dus niet verspreid over de hele lengte van die witte ronde vlekken: zie de foto's in het DB-artikel. In het 'verenhandboek' (ik heb nog de oude Thieme-uitgave) wordt als kortste handpen voor Grote Bonte ca. 98 mm. opgegeven (en voor P2, P3 c.s. ligt dat rond de 130 mm.!)  en pennen van Mibo's zijn maar weinig (enkele mm.'s) korter: de linker pen op de foto past met 80 mm. daarentegen prima binnen de lengte'range' van handpennen van Kleine Bonte. Zie daarvoor de tabel 1 op blz. 148 in het DB-artikel waarin de lengte van P6 (niet veel langer dan P7 bij alle 3 de soorten) onderling wordt vergeleken. Bij GB is die lengte bij juv. gemiddeld 114 en bij adulten 119, bij MB is dat resp. 106 en 112 en bij KB  resp. 77 en 82.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

klaas van haeringen

Frank, aangezien de buitenvlaggen bij bonte spechten t/m P5 zijn versmald, gaat het hier om een P4-P1. Voor een P4 vind ik de top niet spits genoeg,
voor een P1 niet rond genoeg.

Het gaat hier gezien de tekening van de top en de onontwikkelde pen volgens mij om een veer van een juveniele vogel, die zijn gemiddeld iets korter dan die van adulte vogels. Bovendien: was de veer 'af' geweest, dan kun je ervan uitgaan dat hij zo'n 85mm was geweest.

85mm is voor een P3-P2 te groot voor een kleine bonte en komt meer in de buurt van een grote bonte: van een juveniele grbo die ik jaren geleden
als plukrest heb gevonden, zijn P3 en P2 respectievelijk 90 en 88 mm lang.

Groeten, Klaas

frankneijts

Heb in mijn 2e post de nummering omgedraaid (uitgaande van p1, de buitenste), had consequent moeten blijven met P10 als buitenste.
Daarbij moet de tabel in "Vogelsporen" (Tirion = voorloper van het de huidige verengids) abuis zijn (of de maten zijn door een andere wijze van meting onvergelijkbaar) w.b. de lengtes voor de diverse handpennen. Immers als ik uitga van de tabel en de foto's in het DB-artikel over de ID van spechten op basis van vliegveren (DB 30, no. 3) zou P4  bij juveniele vogels ca. 75% van P6 zijn en die is bij juv. Grote Bonte gemiddeld 114 mm = P4 is dan ruim 85 mm. en P3 is dan nog een ietsje korter. In de Tirion-tabel (die uitgaat van de maten van balgen van adulte mannetjes ) wordt hiervoor resp. 135 (P6) en 116 (P4) mm. opgegeven. Die getallen zijn in het DB-artikel ook voor adulte vogels wezenlijk anders want daaruit blijkt maar enkele mm. verschil tussen adulte en juveniele vogels.
Overigens zou op dezelfde manier berekend  P4 van een juveniele Kleine Bonte ca. 70 mm. lang moeten zijn en P3 nog iets korter (die zijn in vergelijking met P6 relatief minder kort dan bij Grote en Middelste Bonte)..
Al met al komen de maten dus dichter bij een Grote Bonte, excuus voor de verwarring. En de tekening en vorm van P4 en P3 op de foto van de slagpennen van een juveniele Grote Bonte in het DB-artikel komen ook het meeste overeen met de veer op de foto van Sanscha.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'