Hoofdmenu

wasplaat

Gestart door cora, september 23, 2006, 18:29:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik had deze paddestoel ingevoerd als puntmutswasplaat eingelijk domweg omdat ik eerder op die plek puntmutswasplaten op de foto heb gezet. Maar er kwam reactie dat het ook wel zwartwordende wasplaat zou kunnen zijn. Wie weet het ?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Cees Veenema

Hallo Cora,
Verleidelijk om aan zo'n mooi puntmutsje conclusies te verbinden.
Heb je ook even onder het hoedje gekeken naar de lamellen en de aanhechting ?
Voet steel zou ook nog belangrijke informatie kunnen opleveren.
Groet,

Cees

kvb

#2
Cora

Nog een tip. Ga morgen of overmorgen terug. Ik ben er bijna zeker van dat hij dan zwart is. Mooi die wasplaten, wat voor naam je er ook aanplakt.

Kik

Arno van Stipdonk

CiteerCora

Nog een tip. Ga morgen of overmorgen terug. Ik ben er bijna zeker van dat hij dan zwart is. Mooi die wasplaten, wat voor naam je er ook aanplakt.

Kik
Helemaal mee eens. Verwacht ook dat het de Zwartwordende wasplaat is.

cora

hoi, allemaal ik ga niet zomaar even terug daar is het jammer genoeg te ver voor weg maar jullie hebben wrs gelijk want ik heb inderdaad ook zwarte wasplaten gezien (oude dus) Ik heb me gewoon blind gestaart vorige keer op exact de zelfde plek de puntmutsen stonden.Ik vind het helemaal leuk want die had ik nog niet in mijn verzameling. Ik vond hem ook anders maar ik dacht dat het te maken had met ontwikkeling :(  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Cees Veenema

#5
Hallo Cora,

Die puntmutsen van  eerder hé, waren dat wel ehmm ??,
Kik bedoelt waarschijnlijk dat ook de puntmutsen, net als vele andere paddestoelen, op de duur ook wel zwart worden.

In dit geval zou ik van jouw waarneming echter toch Zwartwordende  wasplaat maken.
Leuk voor je collectie en is het forum toch een aanwinst gebleken.
Groet,

Cees

Drachten

#6
Tsjah zo gaat dat nu eenmaal helaas...

Let wel dat je pas waarnemingen moet plaatsen als je geheel zeker bent, zodat je er dus niet achteraf pas achter komt. Nu is de teleurstelling het grootst...

Toch nog erg mooie paddenstoelen die wasplaten. Die van jou is prachtig rood. heb je hem niet groter?

mvg,

Menko van der Ley.

PS.
Heb ook nog een wasplaatje gefotografeerd gisteren; erg klein en niet zwartwordend.
Ik denk zelf aan het vuurzwammetje.
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Cees Veenema

Menko,

Ik heb begrepen dat Cora het juist heel leuk vindt.
Groet,

Cees

cora

Die vorige wasplaten heb ik eerst op het forum gezet omdat ik niet wist wat het was en toen werden ze gedetimineerd als puntmuts. Hiebij nog een foto van de wasplaat van gisteren maar groter  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Cees Veenema

Hallo Cora,

Ik wil graag nog even kijken naar je vorige wasplaten die als puntmuts zijn gedetermineerd, kun je de datum van plaatsing even opgeven.
dank je wel.
Groet,

Cees

Niko Buiten

Volgens mij is dit Zwartwordende wasplaat en geen Puntmutswasplaat.

Als je goed kijkt loopt het puntje zwart aan. En de kleurstelling hoed-muts klopt volgens mij niet.
Groet,

Niko Buiten.


cora

zie pagina op forum 24 wasplaten en de datum waarneming is 19aug.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Niko Buiten

#12
Macroscopisch gezien is dit het onderscheid tussen Zwartwordende wasplaat en Puntmutswasplaat:

Zwartwordende wasplaat: paddestoel bij ouderdom of na kneuzen zwartwordend of zwartgevlekt (bij kneuzen vooral de steel proberen en circa 1 uur wachten); hoed min of meer kegelvormig.

Puntmutswasplaat: paddestoel niet zwartwordend (ook niet na kneuzen en wachten); hoed kegelvormig.

Van beide soorten zijn de plaatjes vrij van de steel. Beide soorten kunnen naast elkaar voorkomen.

(Ontleend aan een determinatiesleutel voor paddestoelen van duingraslanden in  Zuid-Kennemerland.)
Groet,

Niko Buiten.


Cees Veenema

Dank je Cora,
Het wordt een hele excursie in eigen oogst op deze manier.
Ik volg Niko tot zover op alle punten.
Groet,

Cees

Elachista

#14
Tweede ben ik eigenlijk wel zeker van een zwartwordende, nu de eerste nog..
Groet,
Tymo

Niko Buiten

In dit topic zien we drie foto's van wasplaten. Dit zijn foto's van achtereenvolgens:

1. Zwartwordende wasplaat.

2. Gewoon vuurzwammetje. De hoed is bedekt met fijne schubjes. (Helaas is niet te zien hoe de plaatjes zijn aangehecht.)

3 (zelfde als 1). Zwartwordende wasplaat.
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#16
CiteerIn dit topic zien we drie foto's van wasplaten. Dit zijn foto's van achtereenvolgens:

1. Zwartwordende wasplaat.

2. Gewoon vuurzwammetje. De hoed is bedekt met fijne schubjes. (Helaas is niet te zien hoe de plaatjes zijn aangehecht.)

3 (zelfde als 1). Zwartwordende wasplaat.
Niko kun je zoiets niet beter schrijven met "volgens mij, m.i., of ik denk" onbekenden zullen al snel denken dat het 100% is en de waarneming op zeker zetten. Dat gaat natuurlijk zomaar niet. Juist jij die alles onderzoekt met de microscoop zou een opmerking moeten maken waarbij men kan denken dat het niet helemaal 100% zeker is. Er staan al zoveel waarnemingen in de database op zeker die helemaal niet zeker zijn.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

Dag Corry,

Je hebt gelijk. In de haast ben ik dat helemaal vergeten.  
Groet,

Niko Buiten.


Corryabbink

#18
CiteerDag Corry,

Je hebt gelijk. In de haast ben ik dat helemaal vergeten.
Niko bedankt.
We moeten leren dat het voor een admin een moeilijke materie op dit forum is en er rekening mee houden dat niet alles dat altijd zeker lijkt het ook in werkelijkheid is.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

CiteerTsjah zo gaat dat nu eenmaal helaas...

Let wel dat je pas waarnemingen moet plaatsen als je geheel zeker bent, zodat je er dus niet achteraf pas achter komt. Nu is de teleurstelling het grootst...

Toch nog erg mooie paddenstoelen die wasplaten. Die van jou is prachtig rood. heb je hem niet groter?

mvg,

Menko van der Ley.

PS.
Heb ook nog een wasplaatje gefotografeerd gisteren; erg klein en niet zwartwordend.
Ik denk zelf aan het vuurzwammetje.
Is dit vuurzwammetje wel een gewoon vuurzwammetje?
Er wordt geschreven dat hij erg klein is. Wat is erg klein?
Ook de steel vind ik in verhouding vrij dik tov andere vuurzwammetjes.
Ik twijfel een beetje, maar wie ben ik ;) ?
groetjes,
Dini

Elachista

#20
2e, van Menko, vind ik geen vuurzwammetje. De steel is erg geel en de hoed vrij breed en vlak. De schubben lijken me niet aanwezig te zijn maar zijn dit spikkels door de wat slechte kwaliteit van de foto. Dit gebeurd vaak bij het verkleinen in fotobewerkingprogramma's.
Groet,
Tymo

Niko Buiten

Oké. Naar aanleiding van de opmerkingen van Dini en Tymo trek ik mijn determinatie van het paddestoeltje op foto 2 in.

Misschien dat Ali een betere foto heeft en iets meer over habitus en groeiplaats van het paddestoeltje kan vertellen. Ik ben ondermeer ook benieuwd naar: - de vorm en aanhechting van de plaatjes; - zijn hoed en steel droog of vet.  
Groet,

Niko Buiten.


Drachten

#22
De schubjes zijn toch echt schubjes..  :)

Het is een 8 megapixel foto, ik wil je het origineel ook wel sturen. De schubjes worden juist steeds beter naarmate je de foto vergroot...

De steel is idd geel, die van het vuurzwammetje meestal oranje tot rood, maar is, als je wat gaat googelen op hygrocybe miniata soms ook gelig. (Dat wil overigens niet zeggen dat alle afbeeldingen op google ook daadwerkelijk miniata zijn  :)  ;) ) De dikte lijkt mij overigens een vergroeiing.

@ knabenkraut: erg klein is in dit geval ca. 2.5 tot 3 cm lengte. hoed ca 1.5 cm.

mvg,

Menko.
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Niko Buiten

#23
Het Gewoon vuurzwammetje kan binnen één populatie idd. heel gevarieerd zijn. Van gehele rood tot geheel oranje. Maar behalve het vuurzwammetje hebben onder meer ook de Trechterwasplaat en het Veenmosvuurzwammetje schubjes op de hoed. Daarnaast is het Gewoon vuurzwammetje te verwarren met het Kalkvuurzwammetje en het Glad vuurzwammetje. Deze wasplaten zijn alleen microscopisch te onderscheiden.

(Ik ontleen deze informatie aan de sleutel voor de determinatie van wasplaten in duingraslanden in Zuid-Kennemerland.)
Groet,

Niko Buiten.


Drachten

Er zijn idd erg veel ondersoorten, ik hou het gewoon op het vuurzwammetje, wellicht dat ik nog een exemplaar aan de districtcoordinator meegeef voor microscopisch onderzoek; al vind ik de soort daarvoor niet spectaculair genoeg  -_-

mvg,

Menko
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Cees Veenema

#25
Citeerzie pagina op forum 24 wasplaten en de datum waarneming is 19aug.
Hallo  Cora,

Beschik je over de Paddestoelen ecyclopedie van Gerrit J. Keizer ?
Dan zul je kunnen beamen dat de paddestoelen van aug. Puntmutsen waren en jouw  paddestoel in deze topic een Zwartwordende wasplaat.
Groet,

Cees

Elachista

CiteerDe schubjes zijn toch echt schubjes..  :)

Het is een 8 megapixel foto, ik wil je het origineel ook wel sturen. De schubjes worden juist steeds beter naarmate je de foto vergroot...

De steel is idd geel, die van het vuurzwammetje meestal oranje tot rood, maar is, als je wat gaat googelen op hygrocybe miniata soms ook gelig. (Dat wil overigens niet zeggen dat alle afbeeldingen op google ook daadwerkelijk miniata zijn  :)  ;) ) De dikte lijkt mij overigens een vergroeiing.

@ knabenkraut: erg klein is in dit geval ca. 2.5 tot 3 cm lengte. hoed ca 1.5 cm.

mvg,

Menko.
Nou ja, als ie zo afwijkend is dan moet je 'm maar een variantnaam geven!  :lol:
Waar staan ze ergens in de omgeving?  
Groet,
Tymo

Drachten

Op het terrein van de Fugelhelling, Ureterp.
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

cora

hoi,cees
Ja die heb ik het is toch goed gekomen dan staan ze er dus allebei alleen de puntmuts iets eerder. Leuk gebied binnenkort nog maar eens gaan kijken. Bedankt voor de oplettendheid en ik weer geleerd dat ik me niet blind moet staren. :ph34r:  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot