Kokmeeuw met onbekende ring

Gestart door nlzorg01, maart 10, 2011, 21:26:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

nlzorg01

Vanmiddag bij IJburg een mij onbekende ring aan een kokmeeuwpoot code 6X43196 met een vraagteken. De X is echt en duidt niet op het ontbreken van een cijfer of letter.
Ik kon de landcode niet lezen. Iemand enig idee van welke ringcentrale deze ring afkomstig is?

Overigens mis ik het overzicht van "telescoping rings" in de vernieuwde site van het vogeltrekstation. Iemand die al weer terug gevonden?
Heeft anders iemand een kopie op haar/zijn computer geladen die ik kan krijgen?

Alvast bedankt.

Jan Zorgdrager

little-W

Citaat van: nlzorg01 op maart 10, 2011, 21:26:07 PM
Overigens   mis ik het overzicht van "telescoping rings" in de vernieuwde site van   het vogeltrekstation. Iemand die al weer terug gevonden?
Heeft anders iemand een kopie op haar/zijn computer geladen die ik kan krijgen?

Alvast bedankt.

Jan Zorgdrager
Interessant waarneming Jan!
 
  Het viel mij laatst ook al op dat er een aantal links verloren zijn gegaan met de nieuwe site van het Vogeltrekstation.
  Ik heb je wat screenshots toegestuurd van de "telescoping rings" pagina.
 
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

rob_voesten

Citaat van: nlzorg01 op maart 10, 2011, 21:26:07 PM
Vanmiddag bij IJburg een mij onbekende ring aan een kokmeeuwpoot code 6X43196 met een vraagteken. De X is echt en duidt niet op het ontbreken van een cijfer of letter.
Ik kon de landcode niet lezen. Iemand enig idee van welke ringcentrale deze ring afkomstig is?

Overigens mis ik het overzicht van "telescoping rings" in de vernieuwde site van het vogeltrekstation. Iemand die al weer terug gevonden?
Heeft anders iemand een kopie op haar/zijn computer geladen die ik kan krijgen?

Alvast bedankt.

Jan Zorgdrager

Hoi Jan

het gaat warschijnlijk om een Stokholm ring. Deze type ringen zijn ongeveer even hoog als een staal Arnhem Ring alleen zijn ze wat smaller (binne diameter is iets krapper)

Groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Klaas van Dijk

Beste Jan,

Geen idee in welk land deze Kokmeeuw geringd zou kunnen zijn. Ook enig idee over de positie van de tekst van het land? Boven of onder het ringnummer, in één of in twee rijen? Ook tekst 'dwars'? Ook punten / stippen / gaten tussen cijfers / letter van het ringnummer? Jonge of adulte Kokmeeuw? Zag de ring er versleten of nieuw uit? Klein of groot (in vergelijking met andere ringen die je kent en hoe de ring om de poot zat)? Tibia of tarsus? Ringnummer gelijkmatig ingeslagen of onregelmatig o.i.d.?

Beste is om morgen meteen weer terug te gaan en hopen dat de vogel er nog zit. Tegelijkertijd is het nu wel trektijd en zit er flink wat beweging in de Kokmeeuwen.

Hopelijk lukt het om hier toch nog uit te komen. Desnoods (jaren) later als we vergelijkbare ringtypen zien en er daardoor achter komen wat dit geweest moet zijn.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rob_voesten op maart 10, 2011, 22:56:21 PM
Citaat van: nlzorg01 op maart 10, 2011, 21:26:07 PM
Vanmiddag bij IJburg een mij onbekende ring aan een kokmeeuwpoot code 6X43196 met een vraagteken. De X is echt en duidt niet op het ontbreken van een cijfer of letter.
Ik kon de landcode niet lezen. Iemand enig idee van welke ringcentrale deze ring afkomstig is?

Overigens mis ik het overzicht van "telescoping rings" in de vernieuwde site van het vogeltrekstation. Iemand die al weer terug gevonden?
Heeft anders iemand een kopie op haar/zijn computer geladen die ik kan krijgen?

Alvast bedankt.

Jan Zorgdrager

Hoi Jan

het gaat warschijnlijk om een Stokholm ring. Deze type ringen zijn ongeveer even hoog als een staal Arnhem Ring alleen zijn ze wat smaller (binne diameter is iets krapper)

Groetjes Rob Voesten

Dan zijn vaak 64xxx ringen.
Wellicht een oude 61xxx serie staal?

Stonden cijfers boven of onder?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vogelsbennym

Citaat van: nlzorg01 op maart 10, 2011, 21:26:07 PM
Vanmiddag bij IJburg een mij onbekende ring aan een kokmeeuwpoot code 6X43196 met een vraagteken. De X is echt en duidt niet op het ontbreken van een cijfer of letter.
Ik kon de landcode niet lezen. Iemand enig idee van welke ringcentrale deze ring afkomstig is?

Dag Jan,

Je schrijft dat die X echt een letter was. Vreemd, komt mij niet bekend voor. Meest logisch dat dit een cijfer zou zijn en afkomstig - net als Rob en Jeroen schrijven - afkomstig uit Zweden. Naast de grote ringen gebruiken ze daar inderdaad ook de 61-serie. Deze ringen zijn echter kleiner, ongeveer formaat Bruxelles. Copenhagen ringen die voor Kokmeeuwen worden gebruikt kunnen echter wel een letter hebben als 2e teken in het ringnummer, echter een dergelijke combinatie heeft totaal 6 tekens (dus bijv. 1X3456).

Ben benieuwd of je de vogel weer ziet, laat het even horen.

Groet,
Benny Middendorp